Endelig etter 1 år med jobbing 7 dager i uken og uten mulighet for å drive med modellfly så tok jeg meg en velfortjent ferie. Dro til Thailand og Pattaya. Bodde hos familien til min nye kjæreste og fikk rask vite om en modellflysjappe bare en halv times kjøretur i kaotisk Thailand trafikk. Så på dag 2 i ferien ble det kjøpt inn World Models EP Chipmunk med en anbefalt børsteløs erstatning for 400 motor, 2 stk 1800 mAh lipo 11,1V, lader med mer og en Futaba 4 kanals komputerradio med riktig "stikke" plassering. Monteringen gikk greit bortsett fra at jeg måtte ha y-kabel og forlengelse til vingeservoene - fort gjort å glemme etter 1 års fravær fra hobbyen.
Så begynte "moroa", fikk ladet opp et batteri før nyinkjøpt lipo lader sa takk for seg. Vi ble så enige om å dra opp til ett område ved en elefantfarm og prøve flyet. Så med 5-6 elefanter gående 100 meter unna og en gjeng med modellflygere rett ved var jeg klar for første turen. Satte inn batteriet og sendte flyet av gårde - MEN DET FLØY IKKE, alt for lite futt i oppsettet og det ble en litt hard landing. Oppdaget at jeg hadde satt i feil batteri - det var det som ikke var ladet men i den harde landingen ble giret ødelagt så det ble ikke mere flyging den dagen.
Etter bytting av lipo lader og reparasjon av giret var det klart for ny prøvetur men på et annet sted. Dro avgårde til et stort område ikke så langt fra der jeg bodde og selv om det blåste en del var tenninga på å fly større en forsiktigheten i forhold til vind. Kastet flyet opp mot vinden og opplevdet at modellen ble stående omtrent stille i motvinden før den la seg sakte over til venstre og gikk i bakken med nesa først. Resultatet ble knust nese, ødelagt gir og null flyging.
Så istedenfor å bruke 15000 THB på barer i Pattaya brukte jeg det på en flytur som ikke varte i mer en maks 30 sekunder. Konklusjonen må være at den børsteløse motoren som ble anbefalt var alt for svak og 1 år uten flyging ikke er noen god kombinasjon.
Men på den andre siden - jeg har radio, servoer, batterier og lader, så til neste år får jeg prøve igjen. Har allerede sjekket på nettet og ser at det går an å få kjøpt kropp, covling og gir som reservedeler fra World Models så da er det bare å bestille inn det 14 dager før neste ferie med levering Pattaya.
Uansett - det var godt å ha ferie.
Så begynte "moroa", fikk ladet opp et batteri før nyinkjøpt lipo lader sa takk for seg. Vi ble så enige om å dra opp til ett område ved en elefantfarm og prøve flyet. Så med 5-6 elefanter gående 100 meter unna og en gjeng med modellflygere rett ved var jeg klar for første turen. Satte inn batteriet og sendte flyet av gårde - MEN DET FLØY IKKE, alt for lite futt i oppsettet og det ble en litt hard landing. Oppdaget at jeg hadde satt i feil batteri - det var det som ikke var ladet men i den harde landingen ble giret ødelagt så det ble ikke mere flyging den dagen.
Etter bytting av lipo lader og reparasjon av giret var det klart for ny prøvetur men på et annet sted. Dro avgårde til et stort område ikke så langt fra der jeg bodde og selv om det blåste en del var tenninga på å fly større en forsiktigheten i forhold til vind. Kastet flyet opp mot vinden og opplevdet at modellen ble stående omtrent stille i motvinden før den la seg sakte over til venstre og gikk i bakken med nesa først. Resultatet ble knust nese, ødelagt gir og null flyging.
Så istedenfor å bruke 15000 THB på barer i Pattaya brukte jeg det på en flytur som ikke varte i mer en maks 30 sekunder. Konklusjonen må være at den børsteløse motoren som ble anbefalt var alt for svak og 1 år uten flyging ikke er noen god kombinasjon.
Men på den andre siden - jeg har radio, servoer, batterier og lader, så til neste år får jeg prøve igjen. Har allerede sjekket på nettet og ser at det går an å få kjøpt kropp, covling og gir som reservedeler fra World Models så da er det bare å bestille inn det 14 dager før neste ferie med levering Pattaya.
Uansett - det var godt å ha ferie.
Comment