Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 90 SE - flaks?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 90 SE - flaks?

    For et par uker siden på stripa på Sørumsand hadde jeg et en "hendelse" med R90'n min. Holdt på med noen rolige akro-øvelser og friflyving, og holdt akkurat på med litt inverted hover i god høyde. Plutselig hørte jeg et høyt knekk. Ikke akkurat hyggelig lyd, men heliet sto fortsatt stille, så jeg la det forsiktig "rett vei" og landet umiddelbart.
    Når jeg slo av motoren og lot rotoren spinne ned, så jeg umiddelbart noen digre hakk i hovedrotorbladene. Ikke symmetrisk i det hele tatt, så forslagene om "hva har nå egentlig skjedd" var mange, heriblant at naboen hadde tatt hagla fatt.
    Bilder her.

    Etter å ha studert helikopteret nøye, fant jeg årsaken: Starter-akslingen hadde løsnet når jeg lå inverted, og hadde tydeligvis truffet rotorbladene.
    Skrudde nettopp heliet fra hverandre, og gjett hva jeg fant i clutch-klokka? E-klipset som holder starter-akslingen.. Eller rettere sagt, BURDE ha holdt akslingen på plass..
    Tolker det som ren flaks at ikke akslingen gikk rett i hodet og inn i linkene. Det hadde ikke vært fullt så gøy...
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

  • #2
    Tolker det som ren flaks at ikke akslingen gikk rett i hodet og inn i linkene. Det hadde ikke vært fullt så gøy...
    Jeg mista en Zimmermann stål-pipe inn i rotordisken for ett par år siden! Det gikk veldig dårlig, alt eksploderte og spredte seg over ett stort område. Potta er laget i rustfritt stål, og når jeg tilslutt fant den så slik ut:
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tom Erik
      Jeg mista en Zimmermann stål-pipe inn i rotordisken for ett par år siden! Det gikk veldig dårlig, alt eksploderte og spredte seg over ett stort område. Potta er laget i rustfritt stål, og når jeg tilslutt fant den så slik ut:
      FunTech pottene kommer nå med en egen stålwire for sikring av potta. Den har jeg ikke montert, men er nå litt i tvil.

      Jeg bruker epoxy-lim mellom motor og potte. Da blir det også litt lim på skruene. Skal vel egentlig en del til for at man da kan miste potta ....

      - Erik -
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Zimmermann er en pipe som festes med silicone-slange. Om du har en potte som er skrudd fast er det sjelden noe problem, for du vil høre fri eksos-lyd lenge før potta løsner.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #5
          Er du snart i lufta igjen Steinar?
          Terje Fagermoen
          Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
          Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

          Comment


          • #6
            Det med at potta løsner i flight, har jeg vært ute for etpar ganger ja. Heldigvis ikke større konsekvenser enn at motoren går litt lean (og umulig å stoppe uten å kutte fueltilførselen manuelt, men frieksosen høres heldigvis godt da.

            Sprengskiver på begge sider av skruen, 2 stk mutter pr skrue, og masse epoxy har eliminert problemet. Sprengskivene gjør definitivt susen.
            -//\_____________
            // Steinar Forshaug
            / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
            www.mikronor.no
            Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

            Comment


            • #7
              Originally posted by tfagermoen
              Er du snart i lufta igjen Steinar?
              Joda, R90'n har fått nye blader og ny start-aksling, + ny governor (solgte Futaba GV-1, skal prøve Curtis Youngblood-governor). Skrudde sammen siste rest i dag, så nå skal jeg ut å fly.. eller hm. Får vente til julaften er ferdig. 1. juledag da.

              Tok R50'n fatt og byttet clutch/enveislager på den. Pakka den i bilen, opp til Sørumsand, for å finne ut at den Taiwan-kopi-clutchen tydeligvis ikke funka likevel. Motoren startet opp, men clutchen tok ikke tak i det hele tatt... Så den må på benken på nytt.
              -//\_____________
              // Steinar Forshaug
              / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
              www.mikronor.no
              Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

              Comment

              Working...
              X