Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forumene bedre tjent med en korrekturleser enn en moderator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by jørgen123
    en ting som kan hjelpe er å bruke FireFox med ordbok. det vil ta en del slurvefeil
    Nå har jeg installert FireFox på pc en .
    Må si jeg har savnet den ordboka som kan se over det jeg skriver.
    Er en av dem som er ekspert på skrive feil.
    Ser ut som denne ordboka må lære seg en del ord som på mobilen.
    Men et kjekt hjelpe middel, for det blir en rød strek under feil skriv i ord.
    Jeg leser alltid innlegg jeg skriver før jeg poster det men det hender jeg ikke skjøner at jeg har skriv i feil.
    Men det er sånn vi dyslektikere har det.
    Men det er god skrive trening å skive på forumet som er om hobbyen en driver.
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

    Comment


    • #17
      Bra at temaet kommer opp!

      Kan ikke si at det irriterer meg eller bryr meg noe særlig, men jeg må si at jeg fra tid til annen rister på hodet over en del innlegg på forumet. Noen skriver så ille mye feil at det iblant ikke er mulig å forstå hva de mener. Jeg har vel sendt en PM til en av de verste med tips om å få noen til å lese gjennom det før man poster. Det var etter et innlegg hvor jeg faktisk ikke engang klarte å forstå hva brukeren forsøkte å si. Det er jo egentlig ikke verre enn å skrive svaret i Word for så å klippe/lime det over i tekstfeltet på forumet.

      Synes det iblant kan være morsomt å lese ting skrevet på dialekt så lenge det er skrevet i rett kontekst, som for eksempel med litt humor. Er vel en noen fra Gjøvik/Lillehammer området her som skriver litt på dialekt og det kan da vel bare være morsomt iblant.. Men det jeg klarer meg uten er de som skriver d i stedet for ”det”, og ik i stedet for ”ikke”. Slik typisk SMS-sleng synes jeg er en uting.

      Kan legge til at jeg en gang i ungdommen ble tildelt diagnosen ordblind, men jaggu er det mange som er verre enn meg…
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #18
        Originally posted by RGJ
        heisan
        er det ikke slik i skolen nå at en kan skrive som en snakker ...mener jeg hørt noe om det ifra jentene her hjemme!
        så da kaqn trøndera si itj og sjø og andre mye rart
        Vi har to skriftspråk i Norge, nynorsk og bokmål. Å levere en skoleoppgave på trøndersk er ikke noe sjakktrekk
        Prøvde ordboka i FF nå, fungerer greit selv om den må lære en del ord.

        Går det ikke an å fjerne "Send svar"-knappen slik at man forhåndsvise innlegget før man sender det?
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #19
          nå hadde jeg skrevet ett langt innlegg, .men trykka på feil knapp. for f. Må begynne på nytt, men gjør det litt kort.
          Driver vi med modellfly her, eller driver vi med norsk retting?
          Bare lurer.
          hilsen arvid.

          Comment


          • #20
            Originally posted by erlend
            Vi har to skriftspråk i Norge, nynorsk og bokmål. Å levere en skoleoppgave på trøndersk er ikke noe sjakktrekk
            Prøvde ordboka i FF nå, fungerer greit selv om den må lære en del ord.

            Går det ikke an å fjerne "Send svar"-knappen slik at man forhåndsvise innlegget før man sender det?
            Stemmer vel at vi har to skriftspråk i Norge. Men husker fra jeg gikk på skolen selv, at vi som ikke bruker nynorsk fikk lov til å skrive dialekt da i stedet.

            Ellers så støtter jeg det med å lese igjennom innleggene en ekstra gang før man poster. Tror det løser det meste av skrivefeilene. Er absolutt ingen guru på rettskriving og har masse feil i mine poster, men tror jeg har blitt litt bedre etter at jeg begynte å se over minst to ganger før jeg poster.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              Jeg vil skryte litt av de som skriver på dette forumet. I forhold til enkelte elektronikkforum jeg følger litt med på, så er dette forumet nesten skjønnlitteratur
              Jeg er også glad for at vi slipper unna de spydige og direkte stygge kommentarene som andre forum sliter med.

              Men når det er sagt så er det alltids greit å sjekke over det en har skrevet før det blir postet.

              Selv så har jeg også et snev av dysleksi, og derfor blir alle poster fra meg sjekket i Word.
              Men det dukker sikkert opp noen skrivefeil fra meg også.

              PS: Fant tre feil i dette innlegget før det ble postet
              Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
              http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

              Comment


              • #22
                enig med tyor at vi kan sjekke to ganger for ca. skrivefeil. Men de vil alltid være/ komme/. og for og være dønn ærlig............ er det ikke greit at det kommer kommer litt mer feil sent om kvelden og i helgene enn ellers?. En dag kan man være "nede" og en dag kan man være "oppe" eller alt midt imellom.vi tåler vel litt her? Noen sier de ikke gidder og lese innlegg med dialekt. Hmmm. dialekt er kultur så det holder. Jeg elsker det hvertfall. Mangfold, og det og respektere hverandre for det vi er. sorry, det ble litt mye her
                arvid. Oiisann. nå glemte jeg punktum.

                Comment


                • #23
                  Nn sm vt hv sm r prblmt?
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by arvid
                    Driver vi med modellfly her, eller driver vi med norsk retting?
                    Bare lurer.
                    hilsen arvid.
                    Nettopp! Men som flere nevner her, og meg selv så er det viktig å lese igjennom det man har skrevet.

                    Som jeg har nevnt før så er det stor forskjell på mennesker og vi må klare å se litt igjennom fingrene....eller hva?
                    Uansett dem som slurver har jeg lite til overs for, dette gjelder da alt.

                    Sikkert skrivefeil her og... er biloppretter ikke norsklærer....he-he

                    Comment


                    • #25
                      En kul ting jeg la merke til nå er jo at alle innleggene her er skrevet uten redigering.... altså ingen (sist endret av) nederst

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Haldor
                        Nn sm vt hv sm r prblmt?
                        Dårlig med vokaler
                        Run, live to fly, fly to live, aces high!
                        Erlend Larssen

                        Comment


                        • #27
                          Selv er jeg "neutralisert" Svensk i Norge. Etter 7 år her er jeg mer Norsk enn Svensk og behersker faktisk Norsk bedre enn mitt morsmål, MEN, bedre enn "Svorsk" vill jeg nok aldri bli (og har ikke ambisisjonene heller).

                          Blir jeg da belastning for "rettskrivingspotitiet" her på forumet eller er det greit?

                          La oss ikke legge våres energi på filleting som rettskrivingskontroller, da bytter jeg hobby til Bridge (der får man ha skrivefeil har jeg hørt).
                          Peter
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Propepperell
                            Blir jeg da belastning for "rettskrivingspotitiet" her på forumet eller er det greit?
                            Nå opplever i alle fall ikke jeg at det finnes noe rettskrivingspoliti her inne? Er vel rimelig fritt frem. Blir det så ille at man ikke skjønner hva posteren forsøker å få frem, så spør man hva han mener. Er vel ingen her som har opplevd å bli hakket på pga skrivefeil?

                            Ellers en artig liten detalj Christen nevner… at ingen har korrigert postene i denne tråden.. Er vi litt mer nøye når man skriver i en tråd som handler om rettskrivning? Kanskje man bare skulle være akkurat like nøye ellers også..?

                            Jeg er enig med de som kommenterer at dette ikke er noe norsk litterær forening og at man må få skrive som man vil, men temaet som sådan er høyaktuelt. Jeg jobber som senior konsulent/prosjektleder og har enormt mye skriftlig dialog med både kunder og leverandører. På kundesiden er det mye økonomisjefer, daglige ledere, avdelingsledere, eiere osv, og jeg må si at jeg av og til er skremt over hvor dårlig det står til med norsken rundt omkring. Her inne får vi nå bare ta det som det er, men som nevnt – temaet er aktuelt så det holder..
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #29
                              Artiklene som publiseres her går jo gjennom en verifisering av flere for å få vekk de verste skrivefeilene. Naturlig det siden dem skal leses av mange og det skal være en viss kvalitet på det som publiseres.

                              Men i forumet er der vel ikke mange tilfellene der noen har hasellert med skrivekunnskapene til folk? Språknivået er forskjellig, og de fleste klarer på et vis å forstå hva som står i de fleste innleggene. Likevel er det OK at man, i tråder som dette f.eks, oppfordrer folk til å lese egenkorrkktur før postingen uten at det er annet enn konstruktiv kritikk ikke sant? Det har jo ikke vært noe surmulende i denne tråden, men fin tone syntes jeg
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #30
                                hm

                                er jo enig i at det skal være mulig og forstå hva som er skrevet , men ærlig talt folkens ...er det innholde i innleggene eller gramatikken som er viktigst??
                                om er guttunge (som jeg trur det er mange av her) som har et problem med noe han holder på med også skal vi ikke svare på det fordi han skriver med dialekt?
                                er ikke det realt omvendt rekruterings arbeid da ....han gidder vi ikke svare ..han skriver jo som han snakker!
                                ok en bør kanskje kikke litt over for og fjerne de værste skriveleifa men vi skal ikke være helt pissatrengt heller syns jeg!

                                PSSS..med mine elendige norsk karakterer finner dere sikkert noe her
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

                                Comment

                                Working...
                                X