Unconfigured Ad

Collapse

Fullsize overlydsfart på flyshow !

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Burns
    • Aug 2007
    • 108

    #16
    Du merker at du bryter "muren" inne i cockpit, men ikke på den måten som sikkert du tenkerpå, at du hører smellet. Det du merker det på i det du bryter lydmuren er at instrumentene og da spesielt høydemåleren gjør et hopp. Dette er fordi sjokkbølgen beveger seg forbi pitot-tuben i nesen(snakker da om f-16) I tillegg så forandres flykarakteristikken
    Mvh
    Ståle

    Comment

    • Burns
      • Aug 2007
      • 108

      #17
      Men det er stille og rolig i cockpit ja, bråker hverken mer eller mindre
      Mvh
      Ståle

      Comment

      • Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

        #18
        Originally posted by Tom Erik
        Jeg har det på lysbilde-slide ett eller annet sted. Skal se om jeg kan finne frem de gamle lysbildene. Det er ikke så ulikt dette (tilfeldig bilde og feil fly...):
        Dette bildet må graves fram
        Lars Norberg

        Comment

        • G-Force
          • Jun 2006
          • 328

          #19
          Mener bestemt at jeg har hørt lydmuren brytes over fastland da jeg gikk med aviser i ungdommen, altså rundt 20 år siden. Jeg var minst like flygæren den gangen som nå, og jeg husker episoden som om det var tidligere i dag. Den gangen bodde jeg på en annen kant av byen, Ørebekk (like utenfor Fredrikstad) og jeg var like ved Onsøy Gamlehjem da jeg blei oppmerksom på jagerflylyd som jeg skjønte måtte komme langt oppe fra. Titta opp, og pga at kondensstripa fra motoren avslørte et bevegelssesmønster som vanskelig kunne harmonere med noen form for sivil luftfart, skjønte jeg at det var snakk om en jagerflyger som hadde det moro på jobb langt oppi der. Dessverre måtte jeg titte vekk litt et lite øyeblikk, og det var da jeg hørte det, et vanvittig brak fra langt der oppe, som om et kanonskudd fra en diger kanon ikke langt unna blei avfyrt. Helt rå opplevelse som jeg mer enn gjerne hadde tatt del i en gang til.

          Den kondensen som oppstår rundt Phantom'en på bildet over her, oppstår ikke den når flyet når transonisk hastighet/akkurat idet, eller like før flyet bryter muren?
          Med vennlig hilsen
          Asbjørn Kristiansen, Ski
          -------------------
          Teori er når man skjønner alt,
          men ingenting fungerer som det skal..

          Praksis er når alt fungerer som det skal,
          men ingen skjønner hvorfor..

          Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
          ingenting fungerer som det skal,
          og ingen skjønner hvorfor..
          ------------------------------
          http://www.f-16.net/

          http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

          Comment

          • Haldor
            • Nov 2004
            • 499

            #20
            Originally posted by G-Force
            Den kondensen som oppstår rundt Phantom'en på bildet over her, oppstår ikke den når flyet når transonisk hastighet/akkurat idet, eller like før flyet bryter muren?
            Kondenseringen skjer før lydmuren brytes, disse to fenomenene (kond./lydmur) henger ikke direkte sammen.

            Kondensen oppstår når trykket i luften blir for lavt til å holde på fuktigheten. Det er ingen visualisering på at lydmuren brytes.
            Denne type kondensering skjer veldig raskt og er ett resultat av trykkbølgen flyet lager når det glir igjennom luften. Hvis luftfuktigheten er høy nok og trykkbølgene skaper lavt nok trykk så får en kondensering.

            Blue Angels har f.eks ett årlig show i San Fransisco Bay v/ Golden Gate Bridge og det er ikke sjelden at slike kondenseringer oppstår der.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment

            Working...