Unconfigured Ad

Collapse

Støymåling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Jeg sier ingen ting om "riktig målemetode". Men det er mulig (unnskyld) at jeg blander i forhold til at heli og fly måles på forskjellig avstand. Som nevnt tidligere så flyr jeg bare heli.

Jeg måtte selvfølgelig gå inn i vedtektene og sjekke (sitat vedtekter) :

Tillatt lydnivå er for firetaktere 90 dB A målt på 2.8 m eller 80 dB A målt på 10 m og for totaktere 89 dB A målt på 2.8 m. Tider for støymåling meddeles av miljøleder eller klubbens styre.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• olle
      • May 2002
      • 708

Dette med regelverk fungerer sikkert utmerket i klubb/konkurransemiljøet.
      Men man skal huske at rundt i landet finnes massevis av aktivitet som ikke foregår organisert, og har heller ingen mulighet til å gjøre det organisert.
      Da er det sunn fornuft som gjelder like mye som regler.
      Like mye som lyd, må man ivareta sikkerheten. Ikke fly inne blant bygninger eller nær ansamlinger av folk. Dvs det vi kaller tettbygd strøk. Så har man dette med park og naturområder hvor man forventer at det skal være stille.
      En god regel er at man forholder seg til annen støy i området, og ikke overstiger den. Som støy fra trafikk, landbruksmaskiner osv
      Holder man seg innen samme støygrense som disse, så har man stort sett sitt på det tørre.
      Så har man tider på døgnet. At man ikke setter i gang tidlig på morgenen og avslutter i rimelig tid kvelden. Og at man respekterer normal "helgefred" for området.
      Så hjelper det veldig på å ha grunneier på sin side
      Da burde egentlig aktiviteten kunne forgå uten de helt store disputter.

olle

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Originally posted by piper
        Aldri i verden om en 4-takter ligger på 82 Db på 2.8 meter! Ofte ligger de faktisk høyere enn tilsvarende 2-taktere, det er bare det at lyden HØRES behagligere ut.
        Er fortsatt like forvirra, noen må da vite riktig fremgangsmåte for måling. Er helt klar på at avtalte grenser skal overholdes, men det blir jo vanskelig da om en ikke vet hvordan det faktisk skal måles!

mvh Terje
        Det finnes ikke noe som heter riktig eller gal (eller for den saks skyld standardisert) målemetode. Ingen nasjonale retningslinjer eller forskrifter.
        Men det er det vi arbeider med å få til, ref mitt svar i post #4.

En standardisert metode (som er et riktig begrep) vil sikre at resultatet (=støysonekartet) kan godtas.
        Vi har stor tro på at dette vil danne en helt annen aksept i de kommunale organer, nettopp fordi det blir basert på målinger og ikke synsinger.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Originally posted by tema95
          Det finnes ikke noe som heter riktig eller gal (eller for den saks skyld standardisert) målemetode. Ingen nasjonale retningslinjer eller forskrifter.
          Men det er det vi arbeider med å få til, ref mitt svar i post #4.

En standardisert metode (som er et riktig begrep) vil sikre at resultatet (=støysonekartet) kan godtas.
          Vi har stor tro på at dette vil danne en helt annen aksept i de kommunale organer, nettopp fordi det blir basert på målinger og ikke synsinger.
          Kan jo da nevne at motorsykkelsport har en standard, den er: måling 1 meter ut, og en meter til siden (45grader) fra munningen av eksosanlegget. dBA grensen varierer etter klasse.

Legger til for moro skyld, at støykravet for MotoGP (tilsv. Formel1 for MC) har grense på 137 dBA
          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Working...