Announcement

Collapse
No announcement yet.

Induksjonstopp og innbyggings stekeovn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by andersh View Post
    En ting jeg alltid har stusset over med induksjonskomfyr som skal være så barnevennlig... Da er det jo slik at bunnen i panna blir varm av induksjonen, ikke plata den står på? Men panna er jo laget for å overføre varme best mulig fra en plate DERSOM den står på en vanlig platetopp?

    Så for fordi om varmen oppstår i panna så må vel plata den står på bli varm uansett? Kanskje platen blir kald litt raskere, men er virkelig forskjellen så himla stor fra keramisk, som også blir fort kald siden den fungerer vha strålevarme?
    ett bilde sier mer enn 1000 ord?
    Det ble forresten AEG induksjonstopp og AEG stekeovn med pyrolyse.
    Attached Files



    Comment


    • #17
      Hehe... godt "lurt" av reklamen?

      Poenget er jo at dersom panna er varm OPPI, så må jo nesten plata under også være varm? Av overført varme fra panna, mener jeg.

      Hva har vi lært av det bildet? Jo at dersom man glemmer å skru av plata når man trekker vekk panna, så er det bra med induksjon, for DA blir den ikke varm...
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #18
        Induksjon VS keramisk, tar man av en f.eks stekepanne av fra begge typene er fortsatt den keramiske rød av varme, og induksjonen slukker tvert om den mister den magnetiske kobblingen den har for å fungere (Klart induksjonen er varm, men skoller ikke fingrene til f.eks et barn)

        Induksjonen må ha en magnetisk kilde for å fungere. (Så ikke sjekk om den er varm bare for å prøve med metallring på fingrene, det kan svi )

        Induksjon VS Gass. Har bare lest, ikke erfart..... De sier at Induksjon er praktisk bedre enn gass, da induksjonen senker varmen kontant når man skrur ned, (pga magnetismen jeg nevnte) la oss si en saus med melk som overkoker. Da er varmen fra kjelen borte og roer seg på 5 sekunder.
        Har man kokt opp sausen på en ordinær kjele på Gass så sitter varmen igjen i kjelen og kokingen fortsetter.

        Det er hva jeg har hørt ihvertfall.

        Snakker om funksjon her, ikke kokkekunster

        EDIT :
        Andersh sa :
        "Poenget er jo at dersom panna er varm OPPI, så må jo nesten plata under også være varm? Av overført varme fra panna, mener jeg."

        Faktisk ikke, tar man av en kjele som koker med vann så har jo hele stasen teoretisk 100°C
        Men man kan faktisk legge hånden på plata uten at den svir seg fast. (Ikke lenge da, da det selvfølgelig er ubehagelig varmt)
        Last edited by TheBirg; 16-01-08, 21:55.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

        Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

        Comment

        Working...
        X