Unconfigured Ad

Collapse

Anlegge stripe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoSl
    • Dec 2007
    • 97

Anlegge stripe

Har fått tilatelse fra en grunneier like i nærheten hvor jeg bor til å fly på jordet hans.
    Må man ha noe generell tillatelse fra kommune etc. for å benyttte områder til rc flyving?

Området det her er snakk om er i landlige omgivelser og et godt stykke unna bebyggelse.

Noen brukere av forumet har sikkert råd og kompetanse på dette??
    Kjell Ove
    Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
    ESM Cessna 185
    Raptor 50 T
    CMP Cessna 182 ---I Eske!---
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

hehe. Ikke før klagene begynner å komme inn.
    Flyr du forsvarlig og tar hensikt til dine omgivelser er det ingen grunn til beskymring. Lært selv å fly på et nabojordet. På den ene siden har jeg en tett boligstrøk, på den andre siden en trafikkkert vei, og midt på jordet er det en luftlinje. Fly området mitt ble da ca 100m bredt og ca 200 m dypt. Jeg har lært å fly innenfor det området og under ingen omstendigeheter har jeg latt meg selv fly utenfor. Ved de tilfellene hvor jeg har følt at modellen har vært på vei ut har jeg styrtet den med vilje.
    Nå har jeg flyd kun med elektro(trex 450 & 600) med hensikt til nabostøy. Du som er på et mer øde sted må ta dine egene vurderinger om nitro kan bli et problem. Nå som jeg har startet med mer krevende øvelser hvor det trengs mer plass for å korrigere feil, har jeg meldt meg inne en klubb. Miljøet der er kjempe trivelig og angrer bare på at dette ikke ble gjort før.

Det som har irritert meg mest ved å fly på slike plasser som i utganspunktet ikke er ment til RC modeller, er tilskuerne som har tendes til dukke opp fra ingen steder. Når modellen er i luften så krever den konsentrasjonen din. Har opplevd flere som nærmer seg uten forståelses for faren og andre sitasjoner som slik hobby skaper. På det verste opplevde jeg en ung gutt som var nysgjerig og nærmet seg meg mens modellen var i luften. Han stelte seg ved siden meg som var helt greit da jeg følte at jeg hadde kontrol over ham. Men i det jeg skulle lande og førte modellen nærmerer fikk han som ikke hadde sett slik modell på nærhold før panikk og klarer å løpe inn i meg slik at vi begge går i bakken. Heldigvis gikk det bra den gang.
    En annen gang så jeg politibil kjøre langs vei og bakk utenfor mitt synsvinkel. Likevel hører jeg at den kjører inn og stopper bak meg. Hører at personene i bilen kommer ut og blir da selvsagt litt små nervøs. Innstiller meg på å lande, da jeg snur meg med modellen for å lande i den asfalt flekken hvor jeg pleier, ser jeg at poiliti bilen har parkert der med begge de unge betjente som ivrige tilskuer.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• KoSl
      • Dec 2007
      • 97

Ja det var litt av noen opplevelser
      Kjell Ove
      Lillehammer MFK

CMP Super Chipmunk
      ESM Cessna 185
      Raptor 50 T