Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Selvom jeg kan være ening i at pengene kunne vært brukt mer fornuftig må jeg nok innrømme at jeg gleder meg til å få sett en av klassikerne i ny sal......
Dog hadde jeg kunnet vente til sykehuskøene var avviklet og til jeg var sikker på at gamlingene vill få en plass på et anstendig hjem når den tiden kommer....selvom det kanskje ville betydd at jeg selv var død og begravet først. I så fall kunne jeg jo komme om de satte opp Fantomet i Operaen
helt greit det du sier Tintin, men tror denne innvesteringen er så bortinatta. blir nok sjelden fullt hus der siden vi ikke er noen nasjon med slike tradisjoner, men jeg har blitt overrasket over mine meninger før jeg, seint på 70 tallet engang
Hadde sett mye bedre ut om denne byggningen lå ytterst på nesoddtangen, da kunne vi konkurert med Sidney, men imellom søppel og Containere slik det er nå så er ikke jeg stolt av bygget ihvertfall.
EDIT :
Fantomet kommer, om ikke lenge... Konkursbo kan vi også kalle det
Men Giske forhindrer vel det ved å spytte inn ferske norske kroner.
Phantom of the Opera = Futn
En EDIT til :
Leste et sted at staten skal finansiere 75% av forventet inntekt.
Jaggu skulle jeg hatt slik avtale også !
Her var det jeg leste det
Milliarder som kunne gått til bedre ting spørr dere meg.
Jeg liker ikke opera, men jeg liker at vi har en operabygning. At vi ikke har en skikkelig eldreomsorg, at sykehuskøene fortsetter osv er skammelig, men har ingenting med opera å gjøre. Penger har vi nok av.
Området rundt operaen kalles forøvrig Bjørvika, og er Oslos gamle innfartssted. Skal oppgraderes kraftig, så det blir ingen containere og søppel der i framtiden.
Selvom jeg kan være ening i at pengene kunne vært brukt mer fornuftig må jeg nok innrømme at jeg gleder meg til å få sett en av klassikerne i ny sal......
Dog hadde jeg kunnet vente til sykehuskøene var avviklet og til jeg var sikker på at gamlingene vill få en plass på et anstendig hjem når den tiden kommer....selvom det kanskje ville betydd at jeg selv var død og begravet først. I så fall kunne jeg jo komme om de satte opp Fantomet i Operaen
Godt å se at det er flere som kan like opera. Jeg har planer om å gå dit, både for å se forestilling, og for å se bygget. Jeg skulle gjerne tatt en kikk på tekniske installasjoner også. Jeg skal forresten se Phantom of the opera til sommeren, men det blir på Valle Hovin 24. juli
Hvis det er noen i norge som har greie på det å bruke mye penger på ting man strengt tatt ikke trenger, så må det da være oss på på dette forumet!!?
En hovedstad trenger et kulturelt samlingspunkt som inbyggerene kan være stolte av, og det har vi fått. Samme om man liker opera eller ei. Bjørvika blir nok ryddet opp i, og Oslo har fått noe som kan ta fokus vekk fra det stygge Thonhotellet som nå er det første du ser hvis du kommer den veien. Dette har uansett ingenting med eldreomsorg å gjøre. Bare Frp som trekker slike paraleller.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Hvis man innbiller seg at alle andre er skrudd sammen på samme måte som en selv, så er man regelrett dum og ensporet.
Hvis man lever i den villfarelse at den hobbyen vi driver med her, har mer enn en promilles interesse ute blandt "folket", så bør man snarest komme ned på jorda.
Og takk for det. At vi er forskjellige. Så får vi holde på med dette i fred en stund til, uten at alt for mange "utenforstående" blander seg inn unødig.
Et eksempel på hva som vil bety noe for verden, er eks hvis 1,4 millarder kinensere enes om en ting og setter den ut i livet. Da ville sikkert verden legge merke til det.
Om 4,5 millioner nordmenn enes om å gjøre noe lignende, så vil det knapt nok avstedkomme en liten notis ute i verden.
Men vi er som kjennt eksperter på å bli "verdensmestere på hjemmebane" her på bjerget
Hadde vi ikke nok slike kulturelle samlingspunkt fra før?
Operabygget må være det største offentlige pengesløset noensinne. Selvfølgelig sett i lys av innlegget til Tintin tidligere i tråden:
Skoler hvor muggsoppen eter opp lungene til barna våre
Eldreomsorg man kan bli deprimert over
Verdens nest dårligste transportinfrastruktur
Ingen bærekraftig industri den dagen det surkler i røret i Nordsjøen
Men siden vi nå først har fått dette bygget, og at det er vedtatt av FN at operabygg skal se rare ut, så står Oslo plutselig i samme klasse som andre "storbyer". Jeg må innrømme at det ser litt stilig ut.
Mye artig vi diskuterer på forumet for tiden egentlig.
Mvh
-Pål
Nei, vi hadde ikke nok kulturelle samlingspunkter fra før, og vi har det fortsatt ikke; vi har feks ikke noen nasjonal scene for samtidsteater (Black Box burde løftes inn i et praktbygg og få 20-doblede budsjetter), og vi har ikke et nasjonalt museum for samtidskunst. Nasjonalmuseet er en katastrofe, og nasjonen har ikke bygd et museum til det omtalte formålet. Historisk kunst blir behandlet med harelabb også, det er feks tragisk at gipsskulptursalen i Nasjonalgalleriet ble fjernet. Måten min hjemby behandler Munchs arv på, er også tragisk.
Operaen ble bygd som en fler-bruksarena. Jeg gleder meg til noen proffer tar initiativet til innendørs-konkurranser, anledningen er der. Dét er noe for NLF!
Det burde også være selvsagt at alle landets fylker hadde minst én profesjonell kunsthall, finansiert med statlige midler, som prioriterte regionens kulturuttrykk, og internasjonal samtidskunst. På den måten kunne staten støtte grasrotmiljøer i hele landet, på miljøenes egne premisser. Da kunne vi fått både "kunsthall" og "spillehall" på samme sted. Dette ville vært et progressivt bidrag til framtidens Norge, og en katalysator for veldig mange miljøer. Og det kunne feks være tenkelig at man i slike kultur-hubs la inn flystriper?
Forøvrig syns jeg det ville vært en god idé om man kunne fått en permanent modellflyseksjon i Bodø eller på Teknisk museum, med de samme konservatorkravene andre kulturformer krever. Men det er sikkert tenkt før.
Historien viser at det fungerer å stille krav når man er organisert. Våre forfedre var fattige, vi er rike. Da må vi hvertfall klare å tenke rikt!
Derfor skal vi også kreve at de som bygde landet får en verdig alderdom, og at de syke blir tatt vare på. Så får det heller koste!
Ps: På Island, der en del av slekten min kommer fra, finnes det fortsatt folk som ble født i steinhuler, men som opplever it-revolusjonen. Når DE, med DET utganspunktet har klart å lage noe som ligner på en velferdsstat, hvorfor skal ikke VI kunne tenke stort?
[QUOTE=phammers;175983]Du er kanskje litt over gjennomsnitt interessert i samtidskunst(nere)? Uansett var innlegget ditt egnet til å få frem en god latter her i stua.
Joda, jeg er samtidskunstner og innlegget mitt viser hvertfall at denne hobbyen favner over mange sosiale sfærer! Det er forøvrig en utrolig fin ting med hobbyen, man møter alle slags folk.
Men jeg tror ikke det er så smart å ikke investere kapital nå, men istedenfor la den stå i amerikanske fonds. Tror ikke det har noe med kunst å gjøre, men politikk og kapitalforståelse.
Hei
Personlig synes jeg bygget er utrolig flott. Om vi trengte det, kan sikkert diskuteres. En ting som er sikkert er ihvertfall dette: Hvis vi ikke hadde bygget operaen, så hadde ikke disse milliardene gått til eldreomsorg, utbedring av skolebygg etc. istedenfor, Som det ser ut som at noen tror. Pengene hadde blitt liggende i oljefondet, så operaen har ikke tatt midler fra noen andre. Som sagt, bygget ser veldig spennende ut og det skal jeg besøke ofte.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment