Unconfigured Ad

Collapse

Modellflykrasj

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Absolute Knife-edge
    • Apr 2008
    • 12

Originally posted by tema95
    Vedkommende ER medlem av en klubb tilsluttet NLF/MFS. Beklager tidligere feilinformasjon som skyldes en forvirring rundt navnet.
    Det er ikke nødvendig å beklage det, alle skjønner at du ikke kan gi mer informasjon enn du til enhver tid har og at du når du blir feilinformert løper risikoen for å feilinformere videre.

Forbundet vil nå kjøre saken for vedkommende gjennom vårt advokatkontor, naturligvis uten omkostninger for medlemmet.
    Det er jo bra. Vil man da søke regress for disse kostnadene hvis det viser seg at det var uaktsomhet, eventuelt grov uaktsomhet inne i bildet ? Eller skal det dekkes av oss andre ?
    Sigurd Stenersen

Comment

• tema95
      • Aug 2002
      • 977

Originally posted by Absolute Knife-edge
      Jeg er forsåvidt enig i at dette er klar tale, og hvis det hadde vært sant så hadde det vært greit. Men hadde det vært sant, ville man aldri måttet punge ut med erstatning selv og noe sier meg at det ligger flere forbehold her, som gjør at forsikringen ikke nødvendigvis dekker det som blir utbetalt i erstatning.

Det er vel det forvirringen dreier seg om, også ?

Det trenger jeg aldeles ikke. Det jeg har sagt er at dersom forsikringen har såpass lav verdi så koster den neppe noe særlig heller. Dermed må man kunne anta at det meste av kontingenten går til administrasjon (ikke av forsikringen, selvfølgelig).

Og da lurer jeg på hvorfor det er så dyrt. Hva er det NLF gjør, f.eks. for en klubb med hundre medlemmer ? Denne eksempelklubbens medlemmer betaler altså inn godt over FØRTI TUSEN kroner i året for andre ting enn forsikring. Hva er det de i praksis får igjen for pengene ?

Det er lite vits i å ta dette "via min klubb" som du sier - de vet vel neppe mer enn meg om dette, og derfor spør jeg deg.
      Vedrørende avsnitt 1:
      Jeg lyver ikke.Men det kan være forhold rundt privat erstatningsrett som ingen forsikrign i verden kan redde deg fra. Ref Birgitte Tengs saken hvor tiltalte ble frifunnet for drap, men idømt erstatningsplikt til foreldrene.

Vedrørende avsnitt 2:
      Våre/deres forsikringer koster per d.d. kroner 91.171. Det er en vesentlig post på seksjonens utgiftsbudsjett.

Vedrørende avsnitt 3:
      Inntekter og kostnader blir redegjort for på hvert årsmøte og ledermøte. De som møter får alt lagt på bordet. Både hvordan inntektene oppstår og hva pengene brukes til. Dette kan ikke presenteres fornuftig på dette forumet, men både regnskaper og budsjetter er åpne og tilgjengelige dokumenter. Se også punkt 4.

Vedrørende avsnitt 4:
      Vår informasjonskanal er gjennom klubbene. Kanskje din klubb ikke informerer nok, eller at du ikke absorberer denne informasjonen?
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Det er ikke nødvendig å beklage det, alle skjønner at du ikke kan gi mer informasjon enn du til enhver tid har og at du når du blir feilinformert løper risikoen for å feilinformere videre.

Det er jo bra. Vil man da søke regress for disse kostnadene hvis det viser seg at det var uaktsomhet, eventuelt grov uaktsomhet inne i bildet ? Eller skal det dekkes av oss andre ?
        Vi vil ikke søke regress. Dette er en oppgave forbundet tar på seg basert på de opplysninger som foreligger (snakket med piloten en time i dag), og kostnaden belastes felles budsjett. Slik sett kan du si at alle er med på å yte sin skjerv. Dette er sunne prinsipper i en demokratisk organisasjon.

Neste gang kan det være deg!
        Mvh Terje Martinsen
        www.modellfly.info

Comment

• Absolute Knife-edge
          • Apr 2008
          • 12

det kan være forhold rundt privat erstatningsrett som ingen forsikrign i verden kan redde deg fra. Ref Birgitte Tengs saken hvor tiltalte ble frifunnet for drap, men idømt erstatningsplikt til foreldrene.
          Så med andre ord risikerer jeg at selv om jeg blir frifunnet for ansvar i en eventuell straffesak så må jeg selv betale erstatningen jeg blir idømt i et etterfølgende sivilt søksmål ?

I så fall er jo forsikringen fullstendig verdiløs...

Våre/deres forsikringer koster per d.d. kroner 91.171. Det er en vesentlig post på seksjonens utgiftsbudsjett.

Inntekter og kostnader blir redegjort for på hvert årsmøte og ledermøte. De som møter får alt lagt på bordet. Både hvordan inntektene oppstår og hva pengene brukes til. Dette kan ikke presenteres fornuftig på dette forumet, men både regnskaper og budsjetter er åpne og tilgjengelige dokumenter. Se også punkt 4.
          Altså rundt hundrelappen pr medlem. Det virker dyrt målt mot det faktum at forsikringen bare har ført til en eneste erstatningsutbetaling etter alle disse årene, men...

Uansett er det jo fortsatt igjen over FØRTI TUSEN kroner for å sentraladministrere hundremedlemsklubben, og du ser deg ikke tjent med å fortelle hva klubbene får igjen for disse pengene.

Så når forbundet ditt soper inn EN HALV MILLION fra en liten idrettsklubb på noen få år så er det liksom på sin plass å be folk om å stille opp på årsmøte, gjerne i en annen landsdel, for å få en overfladisk oversikt over hva pengene faktisk gikk til året før. Jaja...

Vår informasjonskanal er gjennom klubbene. Kanskje din klubb ikke informerer nok, eller at du ikke absorberer denne informasjonen?
          Informasjonskanalen er tydeligvis gjennom klubbene, som styres av frivillige med heller begrenset informasjon om hva forbundet driver med, men PENGENE flyter direkte fra medlemmene til forbundet. Det er jo da underlig at det ikke skal gå an å få svar på enkle spørsmål som mange er opptatt av uten å ta det på bakrommet, der ingen hører det.
          Sigurd Stenersen

Comment

• Absolute Knife-edge
            • Apr 2008
            • 12

Vi vil ikke søke regress. Dette er en oppgave forbundet tar på seg basert på de opplysninger som foreligger (snakket med piloten en time i dag), og kostnaden belastes felles budsjett. Slik sett kan du si at alle er med på å yte sin skjerv. Dette er sunne prinsipper i en demokratisk organisasjon.
            Dette er et klart svar, og jeg er enig i dine vurderinger på dette punktet.

Neste gang kan det være deg!
            Det tviler jeg sterkt på.
            Sigurd Stenersen

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Jeg synes det er synd at denne tråden har tatt den retningen den har..
              Men når det er sagt så er jeg tilbøyelig til å være litt enig med Sigurd i en ting, nemlig at budskjett og regnskap nok er litt vanskelig tilgjengelig. Er det noe spesiell grunn til at det ikke er en link til dette på sidene til furbundet?

Til deg Sigurd angående om det kan være deg neste gang :
              Det tviler jeg sterkt på.
              Tror du ikke de fleste som flyr modellfly/helikopter (det være seg jet,fuel eller annet drivstoff) tenker det samme?

Mange er nok enig i mye av det du mener (jeg også, men ikke i alt ), men det er litt uheldig å gå ut på den måten du gjør synes jeg. Det oppfordrer ikke akkurat til at pilotene som kommer ut for uhell forteller om det, noe som kan være ganske viktig for å unngå at flere gjør samme feil.
              Som du sikkert har skjønt så synes jeg det blir feil å kalle en turbinmodell for en flyvende brannbombe .

Jeg mener også å ha lest at man faktisk kan bli frifunnet i en straffesak, men kjent skyldig i et sivilt søksmål i Norge sånn som loven er i dag...
              Husker ikke helt saken men det er sikkert noen jurister på forumet her som kan evt bekrefte eller avkrefte det.

Det var vel det jeg hadde i denne diskusjonen tror jeg, og selv om tråden har sporet litt av så ønsker jeg lykke til for den uheldige piloten og håper det blir lenge til noen får bruk for forsikringene sine både denne og de andre man evt måtte ha
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Jeg oppfordrer alle som blir provosert når de leser i denne tråden til å tenke seg om en halv dag eller noe deromkring før de poster i denne tråden. Det er rimelig åpenbart at denne diskusjonen er i ferd med å spore helt av - igjen.

Hva forbundet gjør for klubbene er en egen diskusjon. Opprett nytt topic om dere ønsker å diskutere det.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

At flyet tok fyr er som å vinne i lotto, bare i motsatt lykke. Dvs. ulykke/uflaks og jeg må virkelig si at jeg syns synd på piloten, det er ikke dette hobbyen skal dreie seg om.

Jeg må også få si at jeg begynner å bli mektig lei av at folk sier at det er dyrt å være medlem i NLF, drar du bort klubbkontigenten i totalsummen så er det resterende, snakk om en medium god servo i sum. Kanskje man da bare skal kjøpe ett billigere fly neste gang man er i hobbysjappa, eller ta jobben med å bestille fra hong-kong og tjene inn kontigenten ganger to eller tre. Og det er jo greit å være uenig i om midlene NLF har blir brukt riktig, det som er vesentlig i den sammenhengen er faktisk å vite hva man er uenig i da. Da er det bare å si i fra til lederen i din klubb for å melde seg som representant til tinget. Terje går igjennom hele regnskapet post for post, sist jeg var der så dette VELDIG bra ut, og jeg betaler min kontigent med største glede.

Thinnthinn forklarer dette med forsikringer på en veldig fin måte syns jeg, hadde det vært annerledes ville det jo ikke vært behov for advokater/saksbehandlere innen dette feltet.

Jeg tror nok det er utrolig få mennesker som driver med denne hobbyen for å vise seg frem, sånne folk passer som regel ikke inn i større grupper der det sosiale blir satt i fokus, jeg for min del starta med jet fordi jeg syns det så utrolig spennende ut og at jeg håpet på at hobbyen min skulle få en boost, og det fikk den også adrenalinet pumper i årene når jeg flyr og det å være spent, har kommet tilbake. I tillegg er alle i jetmiljøet i Norge en fantastisk gjeng å være sammen med.

Så for å være helt ærlig med deg Sigurd så vet ikke jeg hvor du får allt det du skriver fra, det du oppnådde her var å terge på deg en fin gjeng med folk + at en erfaren jetpilot valgte å tre fra forumet, noe forøvrig jeg har gjort også av samme grunnlag, men dette måtte jeg svare på siden jeg kjenner deg Sigurd og vet at du ikke har noe nevneverdig mere erfaring med jet enn at du har sett dem i aksjon noen ganger.

En ting er jeg enig i da, det er for lett å bli eier av store fly og jetfly. Akkurat som det er altfor lettvindt å gå på butikken å kjøpe øl, folk kjører i fylla, lemlester og dreper andre uskyldige mennesker. Da gjelder selfølgelig ikke forsikringen.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• tema95
                    • Aug 2002
                    • 977

Originally posted by Heliman
                    Jeg synes det er synd at denne tråden har tatt den retningen den har..
                    Men når det er sagt så er jeg tilbøyelig til å være litt enig med Sigurd i en ting, nemlig at budskjett og regnskap nok er litt vanskelig tilgjengelig. Er det noe spesiell grunn til at det ikke er en link til dette på sidene til furbundet?

.....snipp
                    Det ligger der, både for forbundet sentralt og seksjonen(e). Men det er ikke den store saken som interesserer de fleste, så en direkte link har aldri vært diskutert.
                    Men, for forbundet: http://www.nlf.no/nak/index.htm
                    Du finner alle papirene under en av punktene "Luftsportstinget ...."
                    Vil du se protokoller fra styremøtene i forbundet (nettopp begynt lagt ut), klikk på "Forbundsstyret".

For seksjonen:
                    I forbindelse med de to-årlige tingene, se linken over til forbundet.
                    Referater fra styre/årsmøter: http://www.modellfly.info/Referater/Referater.asp
                    Innkalling til årsmøter med papirer, inklusive regnskap/budsjett: http://www.modellfly.info/Dokumenter/Dokumenter.asp
                    men også: http://www.modellfly.info/ArtikkelAr...ikkelArkiv.asp (her må du lete deg litt nedover i arkivet).
                    Mvh Terje Martinsen
                    www.modellfly.info

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Originally posted by Trolllet
                      ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????????
                      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      "#&
                      Denne tråden har tatt helt av. HVOR ER MODERATORENE NÅ DA???VÅKNE!!
                      Her er minst 3-4 tråder blandet sammen til en
                      Vi er her

Slutt å mate trollene. Da dør de.

Å så gjentar jeg budskapet mitt:
                      Jeg oppfordrer alle som blir provosert når de leser i denne tråden til å tenke seg om en halv dag eller noe deromkring før de poster i denne tråden. Det er rimelig åpenbart at denne diskusjonen er i ferd med å spore helt av - igjen.

Hva forbundet gjør for klubbene er en egen diskusjon. Opprett nytt topic om dere ønsker å diskutere det.
                      DETTE er topic:
                      Historien bak er nå avdekket og er å finne i denne tråden.
                      Skal se om jeg ikke bare går over og sletter alt som handler om forsikringer, medlemskap i NLF og sure oppgulp fordelt på 1-2 linjersposter.

La nå for all del denne ballen ligge død og gå videre. Det skulle være unødvendig å slette innlegg eller stenge tråder på et forum som har store deler av sin brukermasse blandt de som for lengst er ferdig med egen konfirmasjon.

Ha en fortsatt fin dag!
                      Det er SOL SOL SOL! Finn frem flya og ta dere en tur ut.
                      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• forumpilot
                        • May 2008
                        • 26

Tilbake til saken

4 HVA forsikringen omfatter
                        4.1 Rettslig erstatningsansvar
                        Forsikringen omfatter sikredes rettslige
                        erstatningsansvar for skade, jf. pkt. 4.2, som er
                        voldt under utøvelse av den virksomhet som er
                        nevnt i forsikringsbeviset, herunder som eier
                        eller bruker av fast eiendom som benyttes i
                        virksomheten.

Merk 4.1 Rettslig erstatningsansvar.
                        Hvis det er sånn at piloten blir funnet å ha Rettslig erstatningsansvar, da dekker forsikringen denne skaden, han må ut med egenandel på kr 7500,- i følge forsikringsavtalen.

Hvis det er sånn at piloten IKKE blir funnet å ha Rettslig erstatningsansvar, da dekker så klart ikke forsikringen dette, da må skadelidte som i dette tilfellet er Statnett dekke skaden selv.
                        Går ut i fra at de har forsikret bygg og innhold her.

Eneste problemet jeg kan se med forsikringen er hvis du skader f.eks bilen til kameraten din og du ikke blir funnet å ha Rettslig erstatningsansvar, da vil ikke skaden bli dekt.
                        Ingen ansvarsforsikring i verden dekker skader du ikke har Rettslig erstatningsansvar for å dekke.

Comment

• TvB
                          • Nov 2005
                          • 82

Kan det herske noen som helst tvil om det ?
                          Siden du ikke ville svare på spørsmålet mitt,så vil jeg si at det er stor forskjell på noen flammer under oppstart,noe som forekommer av og til,men flammer under flight er IKKE normalt,så sjansen for at du har sett det er liten.
                          Truls
                          -------------------------
                          Morro er det lell............?

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Da er det foretatt en liten opprydding i tråden.

Sender ikke PM til alle som har fått sine poster slettet men oppsummert kan jeg si at poster som inneholder:
                            - Personkarakteristikker
                            - Omhandler brannbomer
                            - Jantelov
                            - Intetsigende kommentarer

...er slettet.

Det som har fått stå er diskusjonen rundt selve ulykken og forsikring, spesielt knyttet til dette tilfellet og på generell basis. Egentlig skulle vi vel flyttet det over i en ny tråd men det kan vel ansees som relevant i den store sammenhengen når en slik ulykke inntreffer. Det forutsetter dog at tråden ikke fortsetter å utvikle seg til en ny "Forsikringstråd".

Jeg foreslår at nestemann som ønsker å skrive noe med ordet forsikring oppretter et nytt tema i stede for å poste det her i denne tråden.
                            Espen Melby

Comment

• Absolute Knife-edge
                              • Apr 2008
                              • 12

Jeg merker meg at moderator har bedt folk om å begrense seg, og det må vi bare respektere. Jeg skal begrense meg, ihvertfall i denne tråden.

Samtidig må det være lov å svare på direkte tiltale, ihvertfall på det som er skrevet etter at moderator var frampå.

For det første har jeg ytret meg i den siste aktuelle tråden i det forumet som er tilegnet forbundet, men der var det ingen som fant det formålstjenlig å kommentere mitt innlegg - som ble lagt inn flere uker før jeg skrev noe i denne tråden.

For det andre har jeg i denne tråden lyktes i å få forbundets leder til å hoste opp klare tall og fakta om forsikringen, og dermed synliggjøre hvor liten verdi den har for de aller fleste av oss. Det samme kan dessverre ikke sies om hva man bruker resten av millionene til, det ønsker man å ta på bakrommet slik at praktisk talt ingen får greie på detaljene.

Originally posted by Christen
                              At flyet tok fyr er som å vinne i lotto, bare i motsatt lykke. Dvs. ulykke/uflaks
                              Du har mye å hente på å lære deg litt om sannsynlighetsregning, OG på å innse at flere vinner i lotto hver eneste uke.

jeg må virkelig si at jeg syns synd på piloten
                              Det gjør nok de fleste av oss, forutsatt at han har oppført seg ansvarlig. Det vet vi foreløpig ingen ting om.

Jeg må også få si at jeg begynner å bli mektig lei av at folk sier at det er dyrt å være medlem i NLF
                              Hvem er det som har sagt det ? Jeg har ihvert fall ikke sett noe sånt i denne tråden.

Tvert imot, jeg var en av de viktigste pådriverne for at DIN klubb ble innmeldt i forbundet. Det jeg nå har bedt om er å få vite litt om hva eksempelvis DIN klubb får igjen for den HALVe MILLIONen medlemmene av DIN klubb betaler inn i løpet av noen få år.

At du helst bare vil rope HALLELUJA mens forbundet soper inn millioner uten å fortelle de som betaler hva de gir tilbake får stå for din regning.

Og det er jo greit å være uenig i om midlene NLF har blir brukt riktig, det som er vesentlig i den sammenhengen er faktisk å vite hva man er uenig i da.
                              Det er jo derfor spørsmålet reises. Det er ingen som i denne tråden som har sagt at forbundet disponerer pengene feil. Tvert imot, man har spurt om hva disse relativt store summene brukes til, og blir avfeid med at man skal gå tjenestevei for å få vite det.

Så for å være helt ærlig med deg Sigurd så vet ikke jeg hvor du får allt det du skriver fra, det du oppnådde her var å terge på deg en fin gjeng med folk + at en erfaren jetpilot valgte å tre fra forumet, noe forøvrig jeg har gjort også av samme grunnlag, men dette måtte jeg svare på siden jeg kjenner deg Sigurd og vet at du ikke har noe nevneverdig mere erfaring med jet enn at du har sett dem i aksjon noen ganger.
                              For det første så har du ikke i det hele tatt grunnlag for å uttale deg om hva jeg gjør og ikke gjør. Jeg har ikke truffet deg på lange tider, og med mindre du er synsk så skal du ikke komme her å fortelle meg hva jeg kan og ikke kan.

For det andre er den naturlige konsekvensen av det du her sier at man ikke må ytre meninger som en "fin gjeng med folk + en erfaren jetpilot" muligens ikke liker, for da kan de finne på å ikke ville diskutere mer. Hva er da verdien av deres bidrag til diskusjonen ?
                              Sigurd Stenersen

Comment

• TheBirg
                                • Jan 2004
                                • 692

Det skjer aldri meg........

Det har sikkert han som svei av plastikklåven sagt en gang også
                                Ønsker dere en god dag på feltet !
                                Birger Mork

Mine besittelser :
                                Flygreier (Massevis)
                                Heligreier (En Mini Titan)
                                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

Working...