Unconfigured Ad

Collapse

Bolte skap til gulv

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • satyra
    • Jan 2008
    • 96

Bolte skap til gulv

Ikke akkurat RC-relatert, men håper likevel noen har peiling.

Jeg vurderer å kjøpe et våpenskap og leser at disse må boltes fast til gulvet dersom de veier under 300 KG. Jeg planlegger å ha det i kjelleren hvor det er betonggulv. Er dette noe man kan gjøre selv? Hvor dypt må man i tilfelle borre? Noe man må tenkte på?

Eirik
    2 * T-rex 450
    1 * T-rex 500
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

Jeg hadde brukt en slagboremaskin med murbor, boret hull ekspansjonsskruene jeg hadde kjøpt til formålet, satt skapet på plass, nedi med boltene og skru til.

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Originally posted by satyra

Jeg vurderer å kjøpe et våpenskap og leser at disse må boltes fast til gulvet dersom de veier under 300 KG. Jeg planlegger å ha det i kjelleren hvor det er betonggulv. Er dette noe man kan gjøre selv? Hvor dypt må man i tilfelle borre? Noe man må tenkte på?

Eirik
      Du kan bruke Thorsman sine betong ekspansasjons bolt. Du får kjøpt ekspansasjons bolter for betong hos de fleste maxbo/bygger`n osv.... Da borer du hull i betongen og banker bolten nedi. Bolten har kun gjenger på den ene siden som skal stikke opp av gulvet.

Husk å sjekk at det ikke er varmekabler eller vannbåren varme i det aktuelle rommet. Sett skapet der du vil ha det plassert, marker hullene med en sprit tusj og flytt skapet til siden. Bor så opp de antall med hull du har markert og slå ned boltene, løft skapet tilbake på plass og skru på mutter på boltene.

Finnes sikkert flere typer enn Thorsman sine. 8mm burde være passe størrelse.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Rein
        • Feb 2006
        • 172

Biltema har helt kurante ekspansjonsbolter i dimensjoner fra 6-16mm. Billige er de også.

Mvh. Rein
        mine fly;
        Noen kommer
        noen går.

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Et alternativ til ekspasjonsbolter er betongbolter/betongskruer (husker ikke hva de kaltes).
          Kjøpte noen sånne hos Monter i sommer. Ser ut som en fransk treskrue med med veldig lav gjengeprofil. Man borrer et hull til angitt diameter, og så skrur man dem rett i betongen, veldig enkelt og greit. Tåler nok ikke så høy belastning som ekspasjonsbolter.

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

PÅ mitt våpenskap er det også hull i bakveggen, så du kan jo skru det i veggen, hvis det er trevegg, gjør samme nytten det.
            Bare finn en stender, og prøv å ta hensyn til rør/kabler i veggen.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• JR DUDE
              • Jul 2007
              • 285

Originally posted by satyra

Eirik
              Gå på din lokale byggevareforhandler og si hva du skal gjøre.De hjelper deg og forklarer hvordan du skal gjøre det om du er usikker
              Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

Working...