Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Siden jeg nå engang vet litt om dette fra egen erfaring... Oppmerking av hvor dype
vann er, er på kart begrenset til størrelsen av vannet... Og da er bare vannets
største dybde som er avmerket. På en innsjø vil det være flere dybdangivelser...
Men... I Finnmark er der ikke flere enn to innsjøer. Til gjengjeld kan fylket utmerket
kalles de "tusen vanns fylke"... Særlig i den østre delen. Sjansene er store for at
flygeren faktisk ikke har vært på dette vannet før. I solskinn med speilblank vann-
flate er det ikke det spor vanskelig og få et overblikk over bunnforholdene. I over-
skyet vær med krusing i overflaten derimot... Da skal du være lokalkjent...Vil tro at
årsaken til havariet ligger her en plass... Og det har skjedd før også...
Under sjøflyruteepoken i nord ble det til og begynne mad brukt en miks av draft og
kart i målestokk 1 : 15000. Etter innføringen av dagens Cappelenkart i 1959 ble
det et helt himmelrike i forskjell siden kartene er utført i en såkaldt 3D. Disse kartene
ble forøvrig laget i et samarbeide med selskapet som trafikkerte rutene, (!) forsvaret
og kartforlaget... Draftene ble fortsatt beholdt "to the bitter end..."
Men altså... Draft til landbaserte vann i nord har aldri vært laget... Derimot i sør..!
Det blir uansett bare spekulasjoner, men om han under takeoff plutselig får bakvind når høyderoret står oppover vil dette kunne vippe halen brått opp, nesa og dermed flottørene vil dukke ned, og med det bremser flyet brått pga. økt motstand i vannet. Pga. momentet og energien i flyet vil flottørene gå enda lenger ned, og flyet vipper over på ryggen.
Det blir uansett bare spekulasjoner, men om han under takeoff plutselig får bakvind når høyderoret står oppover vil dette kunne vippe halen brått opp, nesa og dermed flottørene vil dukke ned, og med det bremser flyet brått pga. økt motstand i vannet. Pga. momentet og energien i flyet vil flottørene gå enda lenger ned, og flyet vipper over på ryggen.
Med mindre vi skal se bort fra at det er et enmotors propellfly med godt pådrag (takeoff), så vil jeg tro det må være litt av en bakvind
Støtter den teorien. Mangelen på lakk tyder kanskje på at det ikke er første gang flottørene har gått på grunn? Men hvordan kan det ha seg at bakkroppen er bøyd oppover?
Støtter den teorien. Mangelen på lakk tyder kanskje på at det ikke er første gang flottørene har gått på grunn? Men hvordan kan det ha seg at bakkroppen er bøyd oppover?
Trolig fordi understell har gravd seg ned i vannet slik at flyet gikk på nesa, kraftimpulsen som kommer når snuten stopper/bremser kan brekke kroppen oppover.
----------------
Haldor
~~ If this is torture chain me to the wall ~~
Med mindre vi skal se bort fra at det er et enmotors propellfly med godt pådrag (takeoff), så vil jeg tro det må være litt av en bakvind
"Vi ble truffet av skikkelig bakvind og gikk rundt på nesa." sa piloten selv.
Jeg driver for tiden og tar flytimer og har selv kjent på flyet hvor lett vinden tar tak i det når vi taxer på bakken, og ikke minst ved takeoff og landing i sidevind.
I dette tilfellet skal det ikke mye til før flottøren graver seg ned i en bølge, og dermed starter det en kjedereaksjon som kan få fatale konsekvenser. Vi vet jo heller ikke om flyet var kommet opp i plan eller ikke. Var det ikke i plan vil nok sjansen for en slik hendelse være større enn om flyet lå i plan. Men igjen - det blir bare spekulasjoner. Heldigvis er flygeren selv i stand til å forklare seg for SHT.
Ingenting er som skikkelig faktainformasjon. Nå har SHT kommet med sin rapport om denne ulykken. Kort oppsummering her:
Innsjøen Coalbmejavri ligger ca. 60 km nord for Kautokeino og er omlag 6 km lang. Den strekker seg i nord/sør retning og ligger 571 m (1 873 ft) over havnivå.
Fartøysjefen hadde fløyet mange turer til dette vannet og var derfor meget godt kjent i området.
Tirsdag 11. august 2009 kl. 1345 skulle han og en passasjer returnere til Kautokeino fra Coalbmejavri etter å ha tilbragt to dager ved innsjøen. Før avgang ble flyet klargjort og utvendig inspeksjon utført. Dette innebar blant annet å kontrollere at flottørene var tomme for vann. Fartøysjefen observerte at vinden varierte fra NØ til SØ med en styrke på mellom 5 og 10 kt. Da han skulle påbegynne taksing virket det som vinden hadde stabilisert seg på ØNØ retning, og han planla derfor avgang nordover.
Flyet ble takset ca. 850 m sørover og dreid mot nord før avgangen startet. Passasjeren uttalte til SHT at han kunne merke at flyet dreide lett fra side til side, og han mente at dette kunne skyldes vind skrått inn bakfra mens de takset sørover på vannet. Like før avgang satte fartøysjefen flaps til 15° med påfølgende motorpådrag til full effekt. Flyet kom raskt opp på ”steppet” og farten økte som normalt. Fartøysjefen uttalte at han var opptatt med å kontrollere flyet under avgangen og derfor ikke la merke til om vindforholdene endret seg.
Etter ca. 600 m med en hastighet på 50 kt, roterte fartøysjefen og flyet lettet fra vannet. Fartøysjefen registrerte like etterpå at stigeevnen var dårlig. Flyet ble holdt ca. 1-3 m over vannflaten for å bygge opp farten. Fartøysjefen forklarte at da flyet nærmet seg en landtunge/sandbanke (se figur 2), virket det som om løftet forsvant helt. Flyet mistet høyde og traff sandbanken, ble kastet rundt og havnet på ryggen i vannet ca. 25 m etter berøringspunktet med sandbanken. Dybden på vannet der flyet kom til ro var ca. 70-80 cm.
Begge om bord var uskadet. Fartøysjefen og passasjeren hang opp ned i selene med hodene delvis under vann. De klarte raskt å løsne setebeltene og evakuerte ved å krabbe ut gjennom dørene. Etter evakueringen vasset de i land, og fartøysjefen observerte nå at vinden hadde SØ retning med en styrke på ca. 10 kt.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment