Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMS er ikke alltid EMS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hmm..

    Skjønner frustrasjonen....
    Men hva skal vi gjøre da?????
    DET er mitt poeng. Ingen speditør gidder å lytte til dette uansett.
    Ingen..ingen av speditørene gidder gjøre noe de ikke får betalt for. De driver ikke BlåKors. DHL får ikke noe fra EMS.
    Har noen en løsning, annet en flyktige ønsker, på dette uføret, så kom igjen!

    RCModeller
    Last edited by rcmodeller; 04-10-09, 00:11.

    Comment


    • #17
      Originally posted by rcmodeller View Post
      Skjønner frustrasjonen....
      Men hva skal vi gjøre da?????
      Styre unna EMS fra steder hvor de bruker DHL som speditør og heller velge vanlig postpakke hvis mulig. Mange velger EMS fra HobbyKing p.g.a. at det er raskere OG inkluderer alle gebyr. Om alle EMS forsendelser fra HK begynte å komme med DHL (+160,- ved mottak), ville nok de fleste velge "postpakke". Derfor ville det vært interessant å vite i hvilke tilfeller EMS benytter DHL (fra hvor).

      Originally posted by _wizard_ View Post
      Skal også få en pakke fra Danmark om en drøy uke med DHL hvor tollbehandling i følge leverandøren skal være inkludert.
      Fikk en palle gulvarmerør fra Danmark for en uke siden. Avsender sa at tollbehandling var inkludert. Har ikke fått noen faktura ennå, bare utskrift av mva beregningen. Kanskje DHL har ulik praksis avhengig av avsenderland?

      Edit: Det opp til avsender, fra DHL sin side "DHL tilbyr fleksible fakturerings- og betalingsalternativer for transportavgifter, toll og andre avgifter. Denne fleksibiliteten gir deg frihet til å fakturere sender, mottaker eller en tredjepart." Lønner seg altså å spørre først...
      Last edited by flarssen; 04-10-09, 08:09. Reason: Nye opplysninger
      Fred Larssen

      Comment


      • #18
        DHL har "ulik" praksis avhengig av avtalte leveringsvilkår. De har ikke bare et sett betingelser da de jobber etter vanlige fraktregler. De kan nok til og med ordne en DDP (delivery-duty-paid) leveranse der avsender betaler både fortollingsgebyr og mva om du vil, men du betaler det fortsatt for med de betingelsene vil avsender kreve mer betalt.
        På bunnlinja er det alltid du som har betalt alt, det eneste som varierer er hvor mye hvert enkelt ledd vil ha for sin jobb...

        Det er feil å si at "de andre gjør det gratis". Som det er påpekt, ingen gjør noe gratis, heller ikke Posten eller EMS organisasjonen, men på deres std betingelser så er selve fortollingsjobben inkludert i prisen.

        "Ulempen" med EMS tjenesten som også gjør den noe billigere totalt enn de andre kurerselskapene er at den kan ta noe lengre tid, fortsatt er det svært rask frakt og svært prisverdig, særlig ift norsk prisnivå.

        Frakt er som med alt annet man kjøper, man må sette seg inn i vilkår, betingelser etc. Gjør man ikke det kan man få overraskelser. jeg skjønner godt at det ble forventet levering via Posten da dette faktisk er normalen. Jeg hadde også blitt overrasket for jeg trodde selv det alltid ville komme via Posten. linken jeg ga tidligere viser hvilke land man kan få en overraskelse fra ved bruk av EMS...

        Comment


        • #19
          Originally posted by flarssen View Post
          Fikk en palle gulvarmerør fra Danmark for en uke siden. Avsender sa at tollbehandling var inkludert. Har ikke fått noen faktura ennå, bare utskrift av mva beregningen. Kanskje DHL har ulik praksis avhengig av avsenderland?

          Edit: Det opp til avsender, fra DHL sin side "DHL tilbyr fleksible fakturerings- og betalingsalternativer for transportavgifter, toll og andre avgifter. Denne fleksibiliteten gir deg frihet til å fakturere sender, mottaker eller en tredjepart." Lønner seg altså å spørre først...
          Sjekket med DHL nå. Det var sendt som en "025 sending". Det betyr at avsender betaler både fortollingsgebyrer OG momsen inn i Norge. Det kaller jeg service! Regner dog med at gleden blir kortvarig...
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            Service og service fru Blom. de har kalkulert det inn i prisen på varen allerede, så du betaler. Dog slipper du overraskelser. Blir litt som fastrente

            Comment


            • #21
              Originally posted by Tintin View Post
              Service og service fru Blom. de har kalkulert det inn i prisen på varen allerede, så du betaler. Dog slipper du overraskelser. Blir litt som fastrente
              Kan forsikre deg om at jeg ikke har betalt for dette, da enten avsender eller DHL har begått en feil. Som jeg sa; regner med at gleden blir kortvarig.
              Fred Larssen

              Comment


              • #22
                Hva slags leveringsbetingelser står det på fakturaen fra avsender da? DDP f.eks.??

                Comment


                • #23
                  Dersom man er så heldig å bruke posten, tar de omlag 105,- i "utleggsgebyr for mva" selv om mva bare ugjør kr. 50,-. Surt å kjøpe noe til kr. 250,- og deretter få kr. 62,50 i mva og 105,- i gebyr fra statsmonopolet. Mvaen er grei nok, men utleggsgebyret er helt hinsides.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Erik er snill View Post
                    Dersom man er så heldig å bruke posten, tar de omlag 105,- i "utleggsgebyr for mva" selv om mva bare ugjør kr. 50,-. Surt å kjøpe noe til kr. 250,- og deretter få kr. 62,50 i mva og 105,- i gebyr fra statsmonopolet. Mvaen er grei nok, men utleggsgebyret er helt hinsides.
                    Det er derfor vi bruker EMS!

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Tintin View Post
                      Hva slags leveringsbetingelser står det på fakturaen fra avsender da? DDP f.eks.??
                      Det står Terms of Trade: DDP, ja. Rart.
                      De opprettet en egen "privat" WEB-shop med kun de varene jeg skulle ha (med nettopriser) for at jeg skulle kunne bestille uten dansk moms og betale med kort. Avtalen var imidlertid grei; Fortollingsgebyr skulle være inkludert i frakta (DKr, 495,-), mva (NKr. 786,-) skulle jeg betale.
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #26
                        Da har de nok ikke skjønt at norsk mva blir belastet dem, ville ikke bli helt overrasket om det dukket opp en fakt fra dem etterhevrt for med DDP har avsender fått regningen på den norske mvaen

                        Comment


                        • #27
                          Er det ikke en moms avtale mellom de nordiske landene.
                          Var over i Sverige og kjøpte noe data utstyr, kom på grensen å skulle ha momsen tilbake siden jeg hadde vært ute av Norge i 24 timer (verdi under 6 lapper)
                          Men neida - tolleren på grensen sa at det ikke var noe mulighet til å få moms tilbake i mellom de nordiske landene, men jeg slapp og betale norsk moms siden det allerede var betalt svensk moms...???...

                          Ingen moms i retur men heller ingen ny moms inn i Norge.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Er det ikke en moms avtale mellom de nordiske landene.
                            Var over i Sverige og kjøpte noe data utstyr, kom på grensen å skulle ha momsen tilbake siden jeg hadde vært ute av Norge i 24 timer (verdi under 6 lapper)
                            Men neida - tolleren på grensen sa at det ikke var noe mulighet til å få moms tilbake i mellom de nordiske landene, men jeg slapp og betale norsk moms siden det allerede var betalt svensk moms...???...

                            Ingen moms i retur men heller ingen ny moms inn i Norge.
                            Det var det jeg trodde, så jeg spurte tolla om man slapp å betale norsk moms dersom dansk moms var betalt. Fikk flg. svar:

                            "Norsk moms (25 %) blir beregnet når sendingens innkjøpspris er 200 kroner eller høyere uavhengig om kjøpesum inkluderer utenlandsk moms eller ikke da Tollvesenet ikke har adgang til å trekke ut utenlandske avgifter av beregningsgrunnlaget.

                            Eventuelt avgiftsfritt kjøp i utlandet / refusjon av utenlandske avgifter er helt og holdent et forhold mellom deg, selgeren og vedkommende lands myndigheter. Du må derfor ta dette opp med selger ved kjøpet."

                            Avtalen går ut på at man skal betale moms i minst ett nordisk land, men det går fint å betale i begge landene.

                            Mener å huske at man ikke får trukket fra dansk moms dersom beløpet er så lite at det gir momsfritak i Norge ved import (< NKr. 200,-).

                            På den annen side så tror jeg at folk som har bilen på verksted i Sverige (Årjäng) får tilbake svensk moms på reperasjonen. Ett eller annet opplegg med å dra innom tollstasjonene begge veier.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #29
                              Hvis du importerer bil fra Sverige, så skal du iallefall betale norsk moms, hvis du kjøper fra forhandler, får du refundert den svenske etter du viser frem kvittering på norsk mva.

                              Ser ikke helt forskjellen på bil og andre varer når det gjelder moms, siden den ligger utenom engangsavgiften.

                              Om du kjøper noe fra Sverige eller Danmark på nettet, vil i mange (alle?) tilfeller selger trekke fra moms i sitt land når du betaler, deretter er det opp til deg og merkingen på pakken om du vil betale den norske mva.
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by flarssen View Post
                                På den annen side så tror jeg at folk som har bilen på verksted i Sverige (Årjäng) får tilbake svensk moms på reperasjonen. Ett eller annet opplegg med å dra innom tollstasjonene begge veier.
                                Det er helt korrekt. Verkstedet ordner med papirer hos Tollen, du tar med deg et ref nr dit når du kjører inn i Sverige og henter ut papirer. (På svensk side - de håndterer for begge land) - Disse kompletterer verkstedet og du leverer dem på vei ut til tollen på norsk side, de stempler og du poster den tilbake til verkstedet i ferdig frankert konvolutt som du får med fra verkstedet. Dette gjelder om du er under grensene. Min service kom på litt under Nok 3000,- og dermed slapp jeg både svensk og norsk mva, sparte 700,- eller noe på det

                                Neste service kommer vel på mer så da må jeg vel bruke mvaen til et hotellopphold i de svenske skoger

                                Comment

                                Working...
                                X