Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny loddebolt - Dremel Versatip eller Dremel Versaflame?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny loddebolt - Dremel Versatip eller Dremel Versaflame?

    Hei,

    Eg er på vei ut for å kjøpe meg ny loddebolt. For å spare tid sjekket eg først nettsiden til de aktuelle butikkene og fant da ut at den ene hadde Dremel butandrevet loddebolter. Første som slo meg var at det ikke akkurat var en god loddebolt, men eg ble nysgjerrig og sjekket Dremel sine nettsider. Ser da at loddebolten er i god gammel Dremel stil multifunksjonell.

    Ser da at det er to utgaver som kan brukes til lodding, Versaflame og Versatip. Begge disse kan brukes til lodding og varming(for krympestrømper o.l.). Krympestrømper er noe eg ikke har begynt med enda fordi eg ikke har varmeapparat til det, men har flere ganger hatt behov for det. Ser derfor nå muligheten i å legge et par ekstra hundrelapper for et apparat som både lodder og varmer

    Noen som har erfaring med disse og kan anbefale meg en av de?

    Slik eg tolker nettsiden så er Versatip mer en loddebolt mens Versaflame har en større og mer åpen flamme som kan brukes til flere ting. Begge disse ligger på en ca 400-450 kr.

    - Dremel Versaflame: 403 - Forbidden
    - Dremel Versatip: 403 - Forbidden
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    Mener å huske att det ligger en lignenede diskusjon her inne om samme emnet,du finner den sikkert om du søker litt. Men eg har brukt versatip siden den kom på markedet,og den takler 98% av oppgavene innen rc som eg syssler med. Har ikke testet versaflame,men for meg virker det som om den er litt mer tungvint å bruke til lodding.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Ja, det samme inntrykket sitter eg med. Navnet Versaflame gir et inntrykk av at det er et verktøy beregnet på "større" jobber, mulig med åpen flamme osv. Mens Versatip gir et inntrykk av at den er mindre og passer for "mindre" jobber.

      Får se hvilket inntrykk eg får i butikken. Håper de har begge eller så tar eg bare den de har. Begge ser uansett ut til å kunne brukes til krymping og lodding.

      Prøvde å finne litt info her, men det var bare angående Dremel multitool, etter hva eg fant. Så tips mottas fortsatt med stor takknemlighet
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #4
        Originally posted by elektrodude View Post
        Mener å huske att det ligger en lignenede diskusjon her inne om samme emnet,du finner den sikkert om du søker litt.
        Hvilken Loddebolt/Dremel? - (MFN) ModellflyNytt.no

        Har versatip selv og den fungerer greit til modell ting - bruker den så sjeldent at en Biltema eller C.O. utgave hadde vært et mye mer fornuftig kjøp.
        Last edited by Quadrocopter; 31-10-09, 10:21.

        Comment


        • #5
          Tanken min var å kjøpe en billig loddebolt siden den ikke akkurat blir brukt daglig, men til mindre oppgaver i ny og ne. Det var da eg kom over disse gassdrevne loddeboltene til Dremel. I tillegg så ser eg at den kan brukes til krymping, som eg lenge har ønsket å kunne gjøre. Og en bonus er så klart at den er trådløs og kan tas med ut i felten(dette kommer eg sikkert ikke til å gjøre uansett, men morro å ha muligheten).

          Så om de kun har Versaflame så skal eg se på den og vurdere om den passer til mitt formål. Om de bare har Versatip så tar eg garantert denne. Om de har ingen så tipper eg nok de uansett har en standard loddebolt på 40-60W.

          Alternativet er så klart å kjøpe på Biltema/Clas, men da må eg kjøre et stykke og bare turen koster 200-300 kr. Så da kan eg like godt putte de pengene i en bedre loddebolt.
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Gå for Versatip du. Var den jeg endte opp med, og er strålende fornøyd.

            Bestilte min fra MPX.no, som har en god pris. Du finner den her.


            Mvh
            Mathias
            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

            Comment


            • #7
              hva er problemet med å bruke vanlig loddebolt til krympestrømper? Det har jeg gjordt siden jeg startet med elektronikk som hobby for 20 år siden.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Kommet tilbake i fra butikken nå og selv om de hadde en hel vegg dedikert til Dremel verktøy, og de hadde Versatip(og Versaflame) på nettbutikken sin, så var betjeningen der helt ukjent med at Dremel hadde loddebolt/varmeapparat(men alle modellene til multiverktøyet, limpistolen, stikksag, gravering og sikkert flere tusen tilbehør hadde de inne). Eg tolker det dermed slik at loddebolten til Dremel er for spesielt interesserte

                Endte opp med en 40W loddebolt fra Europris til kr 79,-. Dette dekker det umiddelbare behovet mitt i dag. Ser hvordan denne loddebolten fungerer til mitt behov og om den er utilstrekkelig så bestiller eg meg en Versatip i fra Elefun.no eller MPX.no.

                Når det gjelder krymping av krympestrømper så var eg ikke klar over at loddebolten var brukenes til det også. Regner med at man da må slå på full guffe på loddebolten og være stø på hånda?

                Takker uansett for tilbakemeldinger her. Om den eg har nå ikke dekker behovet så kjøper eg det dere anbefaler, Versatip.
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor View Post
                  hva er problemet med å bruke vanlig loddebolt til krympestrømper?
                  Eller lighter/fyrstikker?
                  Med vennlig hilsen
                  Johannes Gjessing GMFK
                  || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                  Comment


                  • #10
                    Oiiisannnh du!

                    Originally posted by Mathias View Post
                    Gå for Versatip du. Var den jeg endte opp med, og er strålende fornøyd.

                    Bestilte min fra MPX.no, som har en god pris. Du finner den her.


                    Mvh
                    Takk skal du ha for den... Raske tohundre billigere enn i TOS!

                    Mvh Einar - sånn går det når "byen" bare har en forhandler...

                    Comment


                    • #11
                      Koster kr 399 hos Elefun.no og kr 349 hos MPX.no. Ikke rare forskjellen

                      Kan uansett konstantere allerede nå at den eg kjøpte var noe dritt. For svak og tuppen klarer ikke å varme opp hverken ledning eller plugg fort nok til at loddingen blir bra. I tillegg må eg vente 20 minutt mellom hver lodding fordi loddebolten blir veldig fort nedkjølt.

                      Så da kastet eg bort kr 79
                      Får se om eg legger inn en bestilling på Versatip i løpet av helgen.
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #12
                        Jeg bruker bare en billig Ironside (Jernia) loddebolt på 30w til lodding. Fungerer aldeles utmerket. Har ikke problemer med at den blir for kald. Heller motsatt. Du skal lodde ganske tykke kabler og kontakter dersom 30 watt ikke er nok.
                        Til krympestrømper bruker jeg et lite stearinlys som brenner mens jeg holder på. Koselig også......
                        Last edited by Speedfreak; 31-10-09, 14:15.
                        Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                        Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                        Futaba 12FG

                        Comment


                        • #13
                          Versatip og krympestrømper er en flott kombinasjon.Loddespissen på versatip har eit 3-4mm hull på siden som det kommer ekstremt varm luft utav.Dette hullet er helt genialt til å varme krympestrømper med. Man slipper fysisk kontakt med strømpa, slik som man må gjøre med en "vanlig" loddebolt, slik att strømpa kan bli grisete og stygg. Og ikke blir strømpa sotete,slik som den kan bli med lighter og t-lys f.eks. Så man får eit vakkert resultat med den
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #14
                            Pass også på at du ikke kommer i veien for det hullet...

                            Man kan også bytte tupp til den medfølgende varmluftstuppen som det kommer ren varmluft ut av.
                            Mathias
                            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mathias View Post
                              Pass også på at du ikke kommer i veien for det hullet...
                              Det lerer man seg fort. 1 svimerke i byggebordet, og en smeltet ledning, så husker man det
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment

                              Working...
                              X