Unconfigured Ad

Collapse

Er det å vente at det går tregt her i landet med pakkeforesendelser?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Er det å vente at det går tregt her i landet med pakkeforesendelser?

Bestillte noe canistere fra Krumchied i Tyskland.. Varen/pakken ble sendt dagen etter bestilling. Hadde jo kalkulert med en 5-6 dager..Pakken ble sendt derfra den 23. okt. d.å.

Krumchied har gjort sitt - det er her problemet ligger, tollen i Norge..!
    Må jo ha vært skiftbytte av mannskap hele veien - eller?

Brukte endel energi på dette i dag. Fikk et trackingnummer fra Tyskland som stemte helt til den gikk ut av Tyskland. Der stoppet det. Ringte Tollen i Oslo - der fikk jeg beskjed om å ringe Posten..Posten sa det var jo ikke rart jeg ikke fikk noe opp på trackingnummer
    Pakken var gitt nytt trackingnummer fra Posten.. Er det rart det går sent med pakker i Norge fra utlandet??? Skal de ha mange prosesser på dette. Les ned-ifra og Le høyt...det gjorde jeg!!! Iallfall, smør deg med tolmodighet om du venter en pakke fra utlandet - iallfall fra et EU land..

05.11.09 15.26 Lagt til fortolling 0024 OSLO
    04.11.09 09.17 Lagt til fortolling 0024 OSLO
    04.11.09 08.36 TIL TOLLAGER 0024 OSLO
    03.11.09 16.55 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO
    03.11.09 16.20 TIL TOLLAGER 0024 OSLO
    29.10.09 06.29 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO
    29.10.09 06.29 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

Det fjeset ditt virket kjent. Bakgrunnen skulle vel ikke være rundt Langesund? Nå venter jeg stor pakke fra Østerrike. Da skal du få rapport så får vi se om ditt tilfelle er vanlig.
    RolvB
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

For meg har det vært motsatt i det siste. Både fra Hong Kong og England har pakkene brukt ekstremt lang tid, mens det tok en dag fra ankomst her til lands til de kunne hentes, kan ikke klage på det.

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by Raptor
        Bestillte noe canistere fra Krumchied i Tyskland.. Varen/pakken ble sendt dagen etter bestilling. Hadde jo kalkulert med en 5-6 dager..Pakken ble sendt derfra den 23. okt. d.å.

Krumchied har gjort sitt - det er her problemet ligger, tollen i Norge..!
        Må jo ha vært skiftbytte av mannskap hele veien - eller?

Brukte endel energi på dette i dag. Fikk et trackingnummer fra Tyskland som stemte helt til den gikk ut av Tyskland. Der stoppet det. Ringte Tollen i Oslo - der fikk jeg beskjed om å ringe Posten..Posten sa det var jo ikke rart jeg ikke fikk noe opp på trackingnummer
        Pakken var gitt nytt trackingnummer fra Posten.. Er det rart det går sent med pakker i Norge fra utlandet??? Skal de ha mange prosesser på dette. Les ned-ifra og Le høyt...det gjorde jeg!!! Iallfall, smør deg med tolmodighet om du venter en pakke fra utlandet - iallfall fra et EU land..

05.11.09 15.26 Lagt til fortolling 0024 OSLO
        04.11.09 09.17 Lagt til fortolling 0024 OSLO
        04.11.09 08.36 TIL TOLLAGER 0024 OSLO
        03.11.09 16.55 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO
        03.11.09 16.20 TIL TOLLAGER 0024 OSLO
        29.10.09 06.29 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO
        29.10.09 06.29 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO
        Opplevd Hong Kong-Oslo 2 dager
        Oslo-Kongsvinger 19 dager.....

Slå den....
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Posten og tollen må jo rettferdiggjøre det "arbeidet" de har med å håndtere pakker fra utlandet.

Hadde dette tatt 10 sekunder så ville det være for galt å kreve et par hundrelapper i fortolling og ekspedisjons gebyrer og noen internt i regjerings kontorene kunne jo rasle med sablene og kreve at fri-grensen bør økes betraktelig!!
          Last edited by Quadrocopter; 05-11-09, 19:17.

Comment

• Litespeed
            • Jun 2005
            • 1064

Det har vel også noe med det at når Dollaren/Pundet er lavt så øker pakkevolumene ifra utlandet enormt men det gjør ikke antall ansatte i posten ! Så gjør dine bestillinger når dollaren er høy og det tar bare 3-4 dager med EMS ...
            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• ERJ
              • Aug 2007
              • 935

Royal Post...

Originally posted by Kyrre
              For meg har det vært motsatt i det siste. Både fra Hong Kong og England har pakkene brukt ekstremt lang tid, mens det tok en dag fra ankomst her til lands til de kunne hentes, kan ikke klage på det.
              Posten i England har innledet faste streiker på grunn av en eventuell
              privatisering av post og distribusjonssystemet der borte...

"Industrial Strike" hva nå dette måtte bety... Har fått beskjed om dette
              fra han jeg kjøper scalpellblader av på eBay...

Mvh Einar - gikk fortere i gamle dager tross andre befordringsmidler...

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by Litespeed
                Det har vel også noe med det at når Dollaren/Pundet er lavt så øker pakkevolumene ifra utlandet enormt men det gjør ikke antall ansatte i posten ! Så gjør dine bestillinger når dollaren er høy og det tar bare 3-4 dager med EMS ...
                En annen ting er at posten er statlig, og da blir jo kun ansinitet og ikke arbeidsinnsats som gjelder. Post folkene får det ikke noe bedre dersom de girer opp tempoet noe.

Det gjelder å holde et bedagelig tempo, uansett om det hoper seg opp med post. At endel av disse pakkene inneholder ting som får hjulene til å gå rundt i Norge, gir de beng i.

Har selv en pakke inne, og den ble sendt fra usa for 14 dager siden....

Venter fortsatt....
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

For en j..la sutring. Gå nå og få en omvisning hos Posten og se hvilke volum navene i systemet deres jobber med....Å ringe Tollvesenet burde alle skjønne at er bare tull, de har aldri varene fysisk, de bare sitter og godkjenner/avviser fortollingene som Posten oa registrerer over nettet.
                  Om dere tror en fortolling tar 10 sek så må dere tro om igjen, Kr 200,- er ingen urimelig betaling for den jobben som innebærer å lagerholde varene mens de fortolles, skrive en deklarasjon, sende den til Tollvesent, motta svar og fakturere kunde... Hvor lenge jobber dere selv for Kr 200,- brutto??? (Inkl skatt/sosiale/arb giv avg/husleie etc etc...) det er ikke mange minuttene....Når frakt inkl fortolling utgjør Kr 200,- sier det seg selv at de ikke får mye for jobben....

Vi kjøper allerede betydelige mengder duppeditter over nettet fordi det lønner seg som det er i dag, hvorfor skulle Regjeringen øke grensen slik at innenlands butikker for slite mer?

Nå nærmer det seg jul, volumet eksploderer = ting tar mer tid....

Om papirer etc er i orden kan det se slik ut:

05.11.09 18.26 UTLEVERT
                  05.11.09 12.18 ANKOMMET POSTKONTOR
                  05.11.09 12.16 Overlevert annen enhet
                  05.11.09 12.16 FORSøKT UTLEVERT
                  Årsak: Ikke innløst postoppkravsbeløp
                  Tiltak: Sendingen levert utleveringsenhet
                  05.11.09 09.39 OPPLASTET TIL DISTRIBUSJON
                  05.11.09 01.22 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL
                  04.11.09 10.23 VIDERESENDT TIL MOTTAKER
                  04.11.09 09.57 TIL TOLLVURDERING
                  04.11.09 09.56 ANKOMMET MOTTAKERLANDET

Nei jeg jobber fortsatt ikke på Posten, men har mange nok år innen transport til å vite hva som foregår i kjeden og dere sutrer fordi dere åpenbart ikke aner hva som skal til...

Har selv en pakke inne, og den ble sendt fra usa for 14 dager siden....
                  Du har vel knusla med portoen da antar jeg.....Send den med DHL så tar det 2-4 dager og koster "litt" mer...

Comment

• nomore
                    • May 2006
                    • 517

Men er det ikke litt merkelig at postgangen innenfor våre grenser tar såpass mye lengre tid?

Har selv mottatt pakker fra både Hong Kong og USA, og alle disse klarer som regel å få pakken til mottakerlandet i løpet av 2 dager. At det da tar lengre tid enn dette fra den er ferdig fortollet til den blir levert er for meg et mysterium. Eg vil tro at både Hong Kong og USA har større volum på pakker/post, men de klarer i det minste å få til en rask levering. Selve fortollingen kan eg forstå at tar tid da det er ei papirmølle uten like.
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by Tintin
                      ....
                      Om dere tror en fortolling tar 10 sek så må dere tro om igjen, Kr 200,- er ingen urimelig betaling for den jobben som innebærer å lagerholde varene mens de fortolles, skrive en deklarasjon, sende den til Tollvesent, motta svar og fakturere kunde... Hvor lenge jobber dere selv for Kr 200,- brutto??? (Inkl skatt/sosiale/arb giv avg/husleie etc etc...) det er ikke mange minuttene....Når frakt inkl fortolling utgjør Kr 200,- sier det seg selv at de ikke får mye for jobben\
                      OMFG du sier jo svaret selv - hvis du kjøper en vare til 250 kroner så sitter staten igjen med ca 63 og posten litt over 100 med andre ord så skal ALLE de som du sier "tar" i pakken pluss de som stempler og sender papirer lønnes av 163 kroner.
                      Dette holder knapt til en 1/2 times jobbing totalt i alle instanser. Hadde jeg drevet butikk på den måten så hadde jeg vært konk for lenge siden.

Jeg har ikke noe i mot dem som jobber i systemet men det er systemet i seg selv som er feil.

De lokale sjappa på hjørnet kommer til å gå over ende selv om fri-grensen er 0 kroner hvis de ikke greier og omstille/tilpasse seg til det nye globale markedet. (noen har gjort det og de lever "godt")
                      Last edited by Quadrocopter; 06-11-09, 11:46.

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

Les først svar etterpå!!

Originally posted by Tintin
                        For en j..la sutring. Gå nå og få en omvisning hos Posten og se hvilke volum navene i systemet deres jobber med....Å ringe Tollvesenet burde alle skjønne at er bare tull, de har aldri varene fysisk, de bare sitter og godkjenner/avviser fortollingene som Posten oa registrerer over nettet.
                        Om dere tror en fortolling tar 10 sek så må dere tro om igjen, Kr 200,- er ingen urimelig betaling for den jobben som innebærer å lagerholde varene mens de fortolles, skrive en deklarasjon, sende den til Tollvesent, motta svar og fakturere kunde... Hvor lenge jobber dere selv for Kr 200,- brutto??? (Inkl skatt/sosiale/arb giv avg/husleie etc etc...) det er ikke mange minuttene....Når frakt inkl fortolling utgjør Kr 200,- sier det seg selv at de ikke får mye for jobben....

Vi kjøper allerede betydelige mengder duppeditter over nettet fordi det lønner seg som det er i dag, hvorfor skulle Regjeringen øke grensen slik at innenlands butikker for slite mer?

Nå nærmer det seg jul, volumet eksploderer = ting tar mer tid....

Om papirer etc er i orden kan det se slik ut:

05.11.09 18.26 UTLEVERT
                        05.11.09 12.18 ANKOMMET POSTKONTOR
                        05.11.09 12.16 Overlevert annen enhet
                        05.11.09 12.16 FORSøKT UTLEVERT
                        Årsak: Ikke innløst postoppkravsbeløp
                        Tiltak: Sendingen levert utleveringsenhet
                        05.11.09 09.39 OPPLASTET TIL DISTRIBUSJON
                        05.11.09 01.22 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL
                        04.11.09 10.23 VIDERESENDT TIL MOTTAKER
                        04.11.09 09.57 TIL TOLLVURDERING
                        04.11.09 09.56 ANKOMMET MOTTAKERLANDET

Nei jeg jobber fortsatt ikke på Posten, men har mange nok år innen transport til å vite hva som foregår i kjeden og dere sutrer fordi dere åpenbart ikke aner hva som skal til...

Du har vel knusla med portoen da antar jeg.....Send den med DHL så tar det 2-4 dager og koster "litt" mer...
                        ---------

Den er sendt med DHL og hvordan kan jeg (dine ord) knusla med portoen? Porto, spedisjonsutgifter er jo beregnet av leverandør i det jeg vifta med VISA kortet.
                        Dessuten er frakten og innhold spesifisert.

Det er ikke kommet til Posten enda selvom jeg også vet at transittlageret ligger innunder Posten. Pakken er faktisk pr. i dag fortollet 2 ggr. med 2 forskjellige tidspunkt. Kjempegreier..Det har heller ikke noe med sutring å gjøre men et eksempel på hvordan det kan gå. Når en betaler forskudd på noen K så vil en jo vite hvor varen befinner seg - særlig når den ikke dukker opp til forventet tidspunkt. Den som uansett bestiller en vare fra Hong Kong eller USA og det begynner å gå flere dager over forventet tidspunkt begynner vel å lure - hva skjer?

Vet at pakke normalt tar 4-6 dager fra Tyskland og når ikke tracking stemmer og systemet lager nye nummer som ikke stemmer så må en jo begynne å lure? Dessuten trodde jeg de fleste firmaer/bedrifter så som statlige og private hadde noe som heter resultatorientering - eller gjelder ikke dette i 2009..? Kanskje et fremmedord i Tollen/direktoratet (rotet) - Posten.. Samma f... hva en har i timelønn så har en med å prestere og ikke gå i ring uten å gå i direkte sirup. Ellers kan en bare finne på noe annet å gjøre, men påpeker at det er ikke dette som gjelder her..Mange har med å avspore problemet her og siden det er avsporet så må jeg nøste videre i det. Kanskje en bør sette Hellstrøm på saken he he..

Ja - ja det er vel noen som er glad å ha en jobb å gå til samma f-€# hvordan det går..!
                        Vi regulerer hastigheten etter timelønna - kjempegreier! Dette er AS Norge - basta.
                        Den var forresten god!

Hellstrøm kom til et kjøkken og der sa ansvarende/sjef sa at han var redd de ansatte skulle ha en for stressa/travel dag..!!! Hva er det du sier sa Hellstrøm..Den må jeg ta med meg hjem! Jeg ville vel heller være redd for at de ansatte skulle ha for lite å gjøre..Sant nok..Men det var ironien!!!

Til orientering så kan jeg nevne at jeg solgte en motor til en i Danmark for noen år siden.
                        Den var 5 dager i systemet her..Pakken ble levert ut samme dag som den ankom Danmark.
                        Det sier litt!

Ok. Friends - pakken kommer nok...det skjer iallfall noe. Ha en fin helg alle sammen..Her har det blåst i en uke. Begynne med drage? Nei..har prøvet det også.. So Long!!!
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

He he, skal si at posten og tollvesenet får opp temperaturen i dette forumet - "never ending story"
                          Last edited by Quadrocopter; 06-11-09, 14:52.

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Nei det er overhode ikke noe rart, det er ikke noe problem å få pakker over natt også her i Norge, garantert til og med, men det koster ikke kr 100,- når nordmenn skal gjøre jobben. Det er heller ikke noe rart at det kan ta 2 dager å få ting til Norge, det er i prakisis ingen Tollkontroll ved eksporten av disse tingene, ingen papirmølle det skal igjennom. Forøvrig så tok pakken jeg ga data på 7 dager fra avsender til Norge med EMS...(selvom jeg mistenker at det gikk fortere og at den ikke ble scannet som ankommet med en gang...)
                            Fortolling nå om dagen er heller ikke en papirmølle lengre, men det er noen ledd det skal igjennom og de sitter ikke å tvinner fingre og venter på at din sak skal komme til behandling, så er det mye en dag så hender det man ikke rekker...det er også forskjell på behandling av saker med verdi under og over kr 1000,-

Dere sitter og sammenligner epler med pærer og skjønner ikke hvorfor de ikke er like. Når dere kjøper en kurerfrakt så går det fortere, det er liksom litt av poenget. Kjøp samme type frakt fra norsk nettbutikk som dere kjøper i Asia/Amerika og den kan garantert konkurrere både på tid og pris, dvs det går raskere enn fra Asia/Amerika og det koster trolig mer...har handlet plenty i norske nettbutikker og hatt det levert på døra dagen etter. Fra jobben sender vi pakker hver eneste dag som leveres våre kunder dagen etter, men vi/de betaler da for den tjenesten og det er ikke billigste porto, dvs det er ikke vanlig brev eller pakkeporto, men en over-natt dør-til-dør tjeneste som koster deretter, men velger dere billigste porto (hvilket dere som regel ikke gjør fra Asia/Amerika) så sier dere at dette ikke haster så mye og dermed er heller ikke pakken prioritert...epler vs pærer...

En annen er å klandre Posten for at ting må tollklareres, det er det jo ikke de som har bestemt, det våre styrende myndigheter som har bestemt. hadde det vært opp til Posten så hadde de gitt blaffen i det og kjørt det ut til deg den dagen det ankom Norge eller den deretter.

Her er det jo opp til dere (vel de av dere som får stemme) velg oss inn i EU og vi slipper alt det surret fra land i EU.

Ja det er utrolig at de kan gjøre det for den betalingen de faktisk får for det, men jeg tror du skal revurdere om du egentlig mener det er feil i systemet. Skal vi legge ned Tollvesenet? De er nemlig hovedgrunnen til at det stopper opp ved ankomst Norge (og ikke Posten) eller rettere sagt det at myndighetene krever at alt skal tollbehandles, forenklet eller vanlig...

Om vi øker grensen kommer nesten garantert en del til å forsvinne for det er umulig å konkurrere med varer fra utlandet som i utgangspunktet er 20 % lavere i pris fordi det ikke legges mva på og som kan drive butikk med kinesere ansatt. Har tilgode å se noen norsk nettbutikk som klarer det, ikke en gang de som har tilpasset seg kan konkurrere med pris uten mva, det er det bare tull å si. Dermed er det ikke sagt at jeg ikke syns det er ok at min lokale sjappe ligger i HK eller tilsvarende. de som har "tilpasset" seg lever ikke fordi de har tilpasset seg, men fordi nok enda kjøper her hjemme så lenge det er moderat dyrere. Øker du grensen til Kr 1000,- eller mer så forsvinner masse av deres småsalg ut av landet

Comment

• hugo
                              • Jul 2007
                              • 64

"En annen er å klandre Posten for at ting må tollklareres, det er det jo ikke de som har bestemt, det våre styrende myndigheter som har bestemt. hadde det vært opp til Posten så hadde de gitt blaffen i det og kjørt det ut til deg den dagen det ankom Norge eller den deretter"

Det stemmer ikke med det synet jeg har fått angående 1000 grensen. Postdirektøren ble spurt om ikke det ville være lurt å øke grensen på 200 til 1000 som den burdet vært om en inflasjonsjusterer den fra den ble satt (1971?), svaret var at det kunne ikke gjøres fordi de trengte de pengene som dette genererte.

hugo

Comment

Working...