Unconfigured Ad

Collapse

Surt forum.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

Surt forum.

Mulig det er bare jeg som er blitt tøvete med årene, men engang kunne jeg nesten ikke vente med å logge meg på her. syns det var såå mye nyttig her som gamlegutta skrev.. om oppleveser og bygging og blemmer og med mere.
    For all del kommer jo enda mange blinkskudd ennå, men syns det er så mange tråder som blir vridd den ene og andre veien som ender i krangling og dritt kasting.
    Lurer hver gang om dette virkelig kommer fra voksne folk alt sammen?
    Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men syns bare at det ikke er det samme som før.
    Trur kanskje at mange ikke tør å skrive om sine siste byggverk eller siste oppleveser i frykt av å bli satt på plass av noen som syns du har bygd for stort,smått eller for fort eller ett eller annet. Ser liksom ikke ut som uansett hva du gjør er det bra nok. Kommer noe kritikk uansett hva du gjør.
    Alle disse kritiske meningene skulle kanskje vært i sine egne tråder?
    Vet selvsagt at man skal ha lov til å ha sine egne meninger og ha lov å si imot, men syns bare det er så mye surt her til tider.
    Kanskje jeg skulle bare holdt kjeft og ikke nevnt noe overhodet.
    Var bare nyskjerrig på om det var bare jeg som følte det sånn?
    Mvh Tom R Hansen
    Bodø
    betennelse i flynerven..
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Du rører nok litt i gryta der "tomr" , og jeg må si meg helt enig med deg.

I mitt forsvar må jeg nok si at jeg har blitt gammal (glem det, eldre har jeg blitt ) Og selvpåstått "sær"

Mvh
    Birger Mork
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by tomr
      Mulig det er bare jeg som er blitt tøvete med årene, men engang kunne jeg nesten ikke vente med å logge meg på her. syns det var såå mye nyttig her som gamlegutta skrev.. om oppleveser og bygging og blemmer og med mere.
      For all del kommer jo enda mange blinkskudd ennå, men syns det er så mange tråder som blir vridd den ene og andre veien som ender i krangling og dritt kasting.
      Lurer hver gang om dette virkelig kommer fra voksne folk alt sammen?
      Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men syns bare at det ikke er det samme som før.
      Trur kanskje at mange ikke tør å skrive om sine siste byggverk eller siste oppleveser i frykt av å bli satt på plass av noen som syns du har bygd for stort,smått eller for fort eller ett eller annet. Ser liksom ikke ut som uansett hva du gjør er det bra nok. Kommer noe kritikk uansett hva du gjør.
      Alle disse kritiske meningene skulle kanskje vært i sine egne tråder?
      Vet selvsagt at man skal ha lov til å ha sine egne meninger og ha lov å si imot, men syns bare det er så mye surt her til tider.
      Kanskje jeg skulle bare holdt kjeft og ikke nevnt noe overhodet.
      Var bare nyskjerrig på om det var bare jeg som følte det sånn?
      Mvh Tom R Hansen
      Bodø
      Jeg har hørt det samme fra en som har drevet lenge med hobbien, og han sier det samme som deg. Forumet har utviklet seg i særs negativ retning.

Nå har jeg ikke drevet så veldig lenge, så jeg kan personlig ikke uttale meg om saken.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Tarpoon
        • Jan 2008
        • 335

Enkelte tråder ser man lett hvilken retning de tar, og de kunne kanksje bli stengt på et tidligere tidspunkt?
        Trond Nilsen

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Jeg er medlem av flere forum her i Norge / utlandet og må si at jeg synes at MFN forumet "lever" og det lever bra.
          Forumet har fått et vesentlig yngre preg og blitt mer mordere i formen noe som sikkert reflekterer diverse andre banebrytende sosiale media

Ja - språkbruken er vesentlig yngre men det er også den nye bølgen av neste generasjon (RTF generasjonen) RC-piloter som tar hobbyen vår fremover.

Gamle kara (undertegnede inklusive) blir vel hengende litt etter i svingene når den yngre generasjonen trør til både her på forumet og på stripa.

Men forumet blir aldri bedre enn hva man gjør det til selv - hvis man ikke bidrar men noe i den ene eller andre retting så kan man heller ikke forvente at andre skal gjøre det.
          Og her har den garvede generasjonen en viktig rolle og spille - de kan være med på å balansere innholdet mellom de korte twitter lookalike innleggende og som TS etterlyser, de mer "story teller" pregete innleggende.

Etter å ha lest en del eldre tråder så må jeg si at forumet er "snilt" i dag sammenliknet med noen år tilbake hvor "gamlegutta" føk i tottene på hverandre - da haglet det av personlige beskyldninger og baksnakk så moderatorene måtte moderer slik at tastaturet deres gikk varmt.
          Det er vel en stund siden det har vært noe form for utestenging av brukere her grunnet innhold, og det er vel også noen år siden folk meldte seg ut av MFN p.g.a. uenighet og krangel.

La forumet få utvikle seg med den nye generasjonen brukere slik at det ikke dør ut (slik RC hobbyen holdt på å gjøre før RTF)
          Husk at mange av dem som driver på med RC i dag gjør det i konkurranse med 100 vis av andre familiære gjøremål og har liten mulighet til å ofre all tid på hobbyen - men jeg er sikker på at de stortrives med det de får tid til av flyving og synes det er greit å ha et forum for raske og kvikke beskjeder og hjelpende info.
          Last edited by Quadrocopter; 27-12-09, 11:16. Reason: typo

Comment

• Kingfisher
            • Feb 2006
            • 833

Må si meg hjertens enig med Quadrocopter her.

Når noen sier det alt "var bedre før i tida", så må det gjerne sies men det hjelper lite. Det som derimot hjelper er å påvirke selv til at det blir bedre, ved å bidra.

Om jeg skulle oppfordre til en forbedring er det å bruke noe sekunder mer av trådstarter på å skrive innleggene med en mer beskrivende overskrift om hva det handler om i stedet for ett eller to ord med en rekke av spørsmål- eller utropstegn.
            Det gjør det hele mer leservennlig.

Comment

• MaxMekker
              • Nov 2006
              • 320

Jeg er også med på diverse fora rundt om, og må si att kvaliteten på innlegg går opp og ned med tiden.
              I perioder er det mye sleving og krangling, mens andre tider går alt mye bedre.
              Ferske folk på forum må starte en plass, mens eldre må se att de samme spørsmåla kommer igjen og igjen. Men det er ikke nødvendig å hake hue av folk pga det.
              Jeg er ikke den som skriver mest her inne, men leser det jeg har interesse for og svarer/ spør hvis jeg har trang til det.
              Så om forumet er surt eller ikke skal jeg ikke si, selv synes jeg det er artig med litt liv i trådene. Men person angrep synes jeg lite om, det er bedre å holde tinga på ett saklig nivå.

Fortsatt God Jul folkens
              =================
              Runar Holm
              www.maxmekker.com
              =================

Comment

• Kaptein Kok
                • Apr 2009
                • 296

Jeg bruker mest RCG og FG selv, men begynnte å kikke innom her i det siste. Jeg kan derfor ikke si noe om trenden på dette forumet.

Selv bruker jeg mest forum for å se hva andre syns om produkter og spør av og til om råd. Jeg bruker mest RCG pga at der er mest tråder på 3DHS produkter som jeg har mest av. Her får du input av de som har designet og produsert flyene. Du finner linkende tråder for motor og esc produsenter. På FG er det representanter fra Hitec som svarer på spørsmål. Alt dette er veldig nyttig.

Felles for alle forum er at man må tilbringe mye tid for å finne ut hvem man bør høre på. Tar man første og beste råd, så kan man like godt gjette. Spør man f.eks om hvilken komponent man bør bruke, så svarer de fleste med "jeg har denne, og den er helt kanon". Man må derfor vite hvem som har prøvd mye og vet hva de snakker om.

Når det gjelder tråder som sklir ut i det usaklige så er det ofte pga at mange har for mye tro på sine egne ideer og kunskaper, og derfor rakker ned på andres uten serlig grunn. Dette er spesielt på området elektrofly med motor/esc/batteri debatter der utviklingen skjer fort og alt er realtivt nytt.

For min del er "nytte" verdien mindre på dette forumet, og det henger mye i sammen med hvor mange som deltar og med hvilken erfaring. Det er rett og slett vanskelig å finne ut hvem man bør høre på. Dette er for meg som flyr elektro ARF fly. Det er nok annerledes for andre.

Erling

Comment

• Jon Wold
                  • Sep 2002
                  • 949

Er det en tanke rekursivt å være sur for at forumet er surt, eller?
                  Litt sånn som å si "smil ditt rasshøl".

Sure folk er overalt og det må vi alle leve med. Heller surskap enn selvtilfredshet og selvrettferdighet (Som for øvrig jeg blir sur av)
                  MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Originally posted by tomr
                    Akkurat dette kan jeg ikke se stemmer med virkeligheten... Det som har blitt "kritisert" og møtt med negativitet er vel ett prosjekt som går på en nær fullsize sak. Der har kritikken heldigvis stilnet slik at den tråden er svært så gemyttelig nå. Og spennende!
                    Bygge for smått? Her er jo mange på hugget og vil vite mer hver gang noen presenterer noe. Miniatyrisering ser jeg aldri noe negativt om... For fort? Aldri hørt/sett kritikk mot raske prosjekter heller.
                    Har vært noen kritiske røster rundt en del om FPV. Og den kritikken har vel strengt tatt ikke vært ubegrunnet siden man kritiserer tøying av regler som faktisk fins? Altså er dette berettiget kritikk, ikke sant?

Derimot savner jeg at flere gir feedback på det folk skriver rundt nettopp prosjekter. Viser interesse! Ser at en del tråder om egne prosjekter ikke får feedback fra leserne i det hele tatt. Da gidder folk etter hvert ikke skrive om sine ting her. Og vi sitter igjen med småkjekling rundt "bagateller", altså er det hele bare surt...

Jeg må si at jeg er ganske enig med Kapteinen; leser masse på store utenlandske fora. Sannsynligvis er det mer interessant siden der er så mange som har erfaringer rundt ting, mens det er svært få på vårt lille forum her.

Som Quadracopter sier; forumet blir nettopp hva brukerne gjør det til! Det er viktig. Hvis dere legger merke til hvor mange det er som bidrar med tester og reviews er tallet hele to (2), ja 2. På dette punktet syntes jeg mange flere skulle ta opp hansken og rett og slett prøve å lage en artikkel eller to rundt noe som kan være interessant for de andre. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men tar selvsagt noe tid.

Ting går i bølgedaler, og vil alltid gjøre det. Hva kan DU bidra med for å gjøre MFN til et sted folk føler behov for å besøke jevnlig?
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

og hva bidrar du med...

Bra skrevet Joo

Bare for å underbygge påstanden om manglende engasjement blant de største kritikerne.

Gikk igjennom forumet å fant noen brukere som klager på innholdet (som regel gjengangere) - det jeg la merke til var at de fleste av disse brukeren hadde fartstid i forumet fra før 2005, i snitt hadde de på denne tiden skrevet 50-200 innlegg av disse så var det så god som INGEN start av nye tråder!

Det betyr at de totalt sett har svart på mindre enn 10-20 innlegge i året hvor mesteparten av innleggene var av typen "bra prosjekt du bygger på" og "stå på".......

Så før dere etterlyser mer informasjon i forumet - sjekk hva dere har bidratt med, sjekk hvor mange år dere har vært medlem og så sjekk hvor mange innlegg dere har skrevet/nye tråder dere har startet og gjør noe med dette - det er veldig lett å ligge laidback å bare bruke av andres innsats.
                      Last edited by Quadrocopter; 28-12-09, 17:03.

Comment

• Illusion
                        • Jun 2008
                        • 703

Originally posted by joo
                        .... Hvis dere legger merke til hvor mange det er som bidrar med tester og reviews er tallet hele to (2), ja 2. På dette punktet syntes jeg mange flere skulle ta opp hansken og rett og slett prøve å lage en artikkel eller to rundt noe som kan være interessant for de andre ....
                        Dersom det er MFN skribenter du etterlyser så er det MFN selv som har ansvaret for at tallet bare er to (2), ja 2.

Har selv vist min interesse, men fikk følelsen av at det var påkrevet med journalistutdannelse og dyrt audiovisuelt utstyr før man fikk komme inn i varmen. Skrinla derfor den gløden og har heller laget mine egne små amatør-byggeblogger.

Synest generelt det er mange som lager gode bygge/monterings-blogger som jeg finner mye spennende i.

Comment

• affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

Originally posted by Illusion
                          Dersom det er MFN skribenter du etterlyser så er det MFN selv som har ansvaret for at tallet bare er to (2), ja 2.

Har selv vist min interesse, men fikk følelsen av at det var påkrevet med journalistutdannelse og dyrt audiovisuelt utstyr før man fikk komme inn i varmen. Skrinla derfor den gløden og har heller laget mine egne små amatør-byggeblogger.
                          Det kan sikkert føles slik, men det er jo bare tull som blir sagt. Vi har mang en gang søkt og prøvd å få med flere og VIL gjerne ha med fler. Eneste krav er at norsken er rimelig forståelig og at det er inflightbilder. Selvfølgelig er video ønskelig, men ingen av oss har ekstremt dyrt utstyr.
                          Kan godt hende at du er den som var i kontakt med meg i sensomres da jeg ønsket at du stilte opp med en selvlaget review så vi kunne få se på hva man leverer før vi leverer ut varer til test. I løpet av årenes gang er det endel som har fått ting til test og aldri levert noe tilbake i form av blogg eller review. Derfor er det ett problem å bare levere ut før vi ser at folk produserer.

Jeg er nok den som har mest kontakt med leverandørene som sender til test og da er det viktig at vi kan levere når de donerer ting til test. Har gått på smeller der og er derfor hakket mer forsiktig.

De siste årene har det nok vært flere tester på oss 2 som er hyperaktive og skulle ønske flere engasjerte byggere/bloggere/reviewere ville være med på å dra lasset. Så de som føler seg kallet så er det bare å kontakte meg.

til andre vil jeg bare si at jeg har sett dette i mange år og det svinger i løpet av årene. Noen ganger føler man ting går over styr også plutselig tenker folk seg om også rette rtingene seg. Må si at jeg synes oftest forumet er konstruktivt og bra, at det er utskeielser i en gjeng fra 13 til 80 år med all mulig forskjellig tyngde og bakgrunn er helt naturlig. Når forumdebatanter går over streken får de som oftest en smekk av sine medhobbyister og det ordne rseg i de aller fleste tilfeller.

Bare mine tanker...
                          Last edited by affa; 28-12-09, 18:42. Reason: la til litt...

Comment

• Øyvind M
                            • Oct 2008
                            • 837

Originally posted by affa

De siste årene har det nok vært flere tester på oss 2 som er hyperaktive og skulle ønske flere engasjerte byggere/bloggere/reviewere ville være med på å dra lasset. Så de som føler seg kallet så er det bare å kontakte meg.

Bare mine tanker...
                            http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=24832

hva meg meg a? hehe, min 600LE byggelogg kan vel bidra til å gjøre meg attraktiv for reviewing i fremtiden

(ment som en spøk)
                            dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                            Løten MFK
                            Stay Frosty

Comment

• Illusion
                              • Jun 2008
                              • 703

Det kan sikkert føles slik, men det er jo bare tull som blir sagt.
                              Bra du modererte innlegget litt..

Vi har mang en gang søkt og prøvd å få med flere og VIL gjerne ha med fler. Eneste krav er at norsken er rimelig forståelig og at det er inflightbilder. Selvfølgelig er video ønskelig, men ingen av oss har ekstremt dyrt utstyr.
                              Det jeg fikk listet opp av deg var bl.a.:

"I tillegg er det krav til fotosession og kvaliteten bør være rimelig bra, dvs kompaktkamera fungerer ikke. Også må man være på ett flymessig nivå slik at man har en objektiv bedømming av flyegenskaper og gjerne ha flere i samme klubb som kan teste og komme med sine innspill så det ikke er rene soslo-tester."

Siden dere i lang tid har prøvd å få nye testere så er det kanskje lurt å se på hvordan dere rekruterer ?

Dersom dere skal ha folk med 100+ bygg bak seg og årevis med flytrening så begrenser utvalget seg betraktelig. Det samme dersom dere mener at leverandørene er så viktige at dere ikke tørr å overlate jobben til andre.

Jeg kunne tenke meg at dere senket terskelen litt og f.eks. får trommet sammen en liste over folk som er interessert med forskjellige bakgrunner. Hva er f.eks. poenget med å lage en review av en nybegynner arf av en profesjonell flisespikker/scratchbygger ? Hva med å sette en totalt greenhorn på saken som ikke har tatt i en stikke før ? DET hadde blitt en objektiv og reell review av et slikt fly.

Vil også påstå at en med bare noen få bygg på samvittigheten og som flyr greit vil komme borti helt andre problemstillinger enn en ekspert under byggingen/testing. Og etter min mening vil det være av større verdi for leserene der majoriteten ikke er av ditt kaliber affa.

I løpet av årenes gang er det endel som har fått ting til test og aldri levert noe tilbake i form av blogg eller review. Derfor er det ett problem å bare levere ut før vi ser at folk produserer.
                              Ser selvsagt poenget, men det er en litt defansiv holdning. Hva med å la nye testere betale den første pakken og med streng (men selvsagt gjennomførbar) deadline ? Og dersom man følger opp vedkommende og forlanger noen bilder og litt tekst fortløpende så ser jeg ikke noe grunn til ikke å kunne stole på folk. Når review er levert vil vedkommende få refundert pengene.

Er sikker på det er flere som har lyst, men ikke helt tørr eller får ut fingeren. Ett tips til dere er å være proaktiv og kanskje invitere folk som lager blogger til å teste for dere ? Det er som sagt bare å rote sammen en mailingliste og sende ut når dere har noe som skal testes. Førstemann til mølla får oppgaven. Det er ikke alle som er som deg affa og kan bygge 24/7. Det må være lov å være MNF skribent med limit på 1-2 tester i året.

Og bare for å poengtere.. dette er ment som konstruktiv kritikk.. ikke noe personangrep mot affa eller andre.

...Mine 50 øre
                              Last edited by Illusion; 29-12-09, 14:00.

Comment

Working...