Unconfigured Ad

Collapse

Er det leketøy vi driver med?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

Er det leketøy vi driver med?

Det hender at det kommer en og annen festlig kommentar til hobbyen, som f.eks. "Voksne mannen drive med sånt leketøy!" Da gjelder det å ha så mye ro inni seg pluss humoristisk sans at man kan le overgivent og være enig. Så kan man for ordens skyld føye til en kommentar om han oppe i bakkene som i fjor kjøpte seg en liten lystbåt til 3,5 millioner. Det er leketøy det, til 3,5 millioner! Voksne mannen drive med sånt!
    Men gøy er det. Til Storchen ble de to herrer Mertens og Patzer (Johannes Patzer, Norwegen 1940!) innkjøpt. Ørlite for små i skala, men skal få ekstra pute å sitte på. Så satt jeg der i dyp konsentrasjon og kledde på dem, skjorte, bukse, flygerdress (Very tight fit indeed. Eller Sehr eng!) hjelm, briller, hansker, belte, emblemer osv. I bakgrunnen hørte jeg kona snakke med svigermor på tlf: "Joda, han har det bra. Han sitter og leker med dukkene sine!" Ærlig talt. Dette er jo seriøs virksomhet, eller hva?
    Attached Files
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info
  • Hans Idar
    • May 2004
    • 174

Har nå drevet med denne hobbyen i straks 20 år.. litt til og fra da..
    Men det har ikke vært fritt for kommentarer her heller
    Jeg har nå innsett at for meg er det leketøy... som jeg elsker å leke med.
    Det er stort sett for min egen glede jeg holder på med dette (klarer ikke å glede frue og to døtre om jeg så malte flyene rosa).
    Derfor har jeg valgt at hobbyen min er mitt leketøy, min tid. Som aldrig maser på meg, eller ber meg tømme oppvaskmaskinen, men som bare er der til jeg får tid til den.
    Den tiden jeg bruker på flyene mine, bruker jeg egentlig på meg selv..
    Synes det også har en verdi.
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50

Comment

• rcmodeller
      Forhandler
      • Jun 2003
      • 374

Tja...

Alt som vi nødvendigvis ikke trenger til livsopphold, må vel mer eller mindre betraktes som leketøy (luksus)?
      Men noen har behov for større og mer avanserte leker enn andre
      Godt Nyttår!

RCModeller

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Om det oppfattes som leker eller hva bestemmes garantert av hvem som ser det og hvordan det blir forstått.

Røkke har et lite leketøy ute i fjorden til en titalls millioner - spør du han så er det garantert ikke "leketøy", men "rekreasjon"!

Jeg har stortrives og kobler virkelig av når jeg driver på med de flyvende "lekene" mine som jeg forøvrig kaller hobby.

Din bedre halvdel har sikkert sine "rekreasjoner" som hun sysler å stortrives med, som andre sikker kaller leker. (denne kan tolkes mange veier men min definisjon her er ikke av menneskelig natur!)

Trives du med det du holder på med så er det bare å gi blanke f.... i hva andre mener å kaller det, hvis ikke - så skulle verden blitt utrolig A4 og kjedelig.

En leken hilsen og "happy flying" inn i det nye året
        Last edited by Quadrocopter; 02-01-10, 16:29.

Comment

• bajas
          • Aug 2009
          • 54

JA, det er leker !!!.... og man skal passe seg j...lig nøye for at ikke seriøsiteten tar hobbyen din, da forsvinner morroa ganske fort.

Det som skiller denne hobbyen fra de fleste andre er at denne veldig skjelden innholder sosialt jåleri, da den ikke akkurat har noen "interlektuell status". Det er kanskje hvorfor en slik asosial-mekke-nerde-hobby samtidig kan være ytterst sosial...

I motsettning til mange andre VET vi alle at det vi driver med har ingen betydning, det er bare tull, nyttesløst. Så da trenger vi heller ikke forsvare hva vi driver med...... for det er ingenting å forsvare.

-Hvor mange ganger har dere vell ikke hørt noen forsvare sitt alkoholforbruk med inngående anekdoter om druetyper, kultur og medlemskap i vinklubb.
          ------Vi flyr bare fordi det er gøy å fly...

Comment

• lupus49
            • May 2008
            • 647

Originally posted by bajas
            -Hvor mange ganger har dere vell ikke hørt noen forsvare sitt alkoholforbruk med inngående anekdoter om druetyper, kultur og medlemskap i vinklubb.
            Litt OT: Anne Kat Herland: "Definisjonen på alkoholisme er en som drikker mer enn legen sin!"
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

Comment

• ronnynorge
              • Jan 2008
              • 1231

Dama mi mener iallefall RC er leker jeg forsvarer det med Hobby
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

Comment

• Stian
                • Jan 2006
                • 484

De gangene jeg må "forsvare" det jeg holder på med har det funket bra å si at det er gøy med leketøy.. da er det greit liksom..

Men nytteløst er det da ikke.. det er masse å lære og dra nytte av..for en ingeniør er det masse å vri sine små grå rundt og det er ikke lenge siden en på jobb spurte hva CoG var.. Visste glatt at det måtte være Center of Gravity!

Også flygingen innebærer stor trening av fingernemhet og 3D forståelse etc...

Stian

Comment

• Arild Johansen
                  • Jan 2004
                  • 426

Lek eller ikke… Det spiller vel ikke så stor rolle. Av alle de meningsløse ting vil mennesker gjør så er vel modellbygging og flyging likeså godt (eller dårlig) som noe annet. Dessverre er det slik at en fritidsaktivitet ofte skal kobles opp mot en eller annen form for status. Vi hobbypiloter har nok en forholdsvis lav samfunnsstatus sammenlignet med mange andre aktiviteter. Det får vel den enkelte merke en eller annen form for sosialt samvær hvor interesser kommer på banen.

Uten at jeg selv har noe som helst i mot det så kan man jo ta golf som et eksempel. En historisk rikmannssport som har blitt folkelig. I alle mulige sammenhenger er det sosial akseptert. Hvis man virkelig ser på hva det går ut på så er det jo kun og slå til en ball! Det er faktisk ikke noe annet som utføres i denne form for aktivitet. Når man igjen ser på potensialet hvis man blir en golfspiller på toppnivå så er pengepremier og status langt utover det en modellflyger noen gang kan få oppleve. Vi har i så måte valgt en aktivitet fordi vi trives med det og det ligger ikke så mye annet bak.

Med andre ord så er det kun bygge- og flyglede som driver oss. Hvis vi ville ha samfunnsstatus så burde vi ha valgt en annen aktivitet.

Happy flying
                  Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                  Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                  AHMHK

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

For 99,9% av oss er dette en lek og en hobby. Men det fantastiske her er jo at man kan ta det så langt man vil!
                    Her har vi alt fra barn (i alle aldre) som storkoser seg med et isoporsett kjøpt til overpris på nærmeste lekesjappe, og til beinharde konkurransetyper som tyner millisekunder og milligram ut av high-tech utstyr i internasjonale mesterskap.
                    Vi har en utrolig inkluderende fritidsaktivitet som utelukkende rakkes ned på pga uvitenhet. Hvor kan en person som sitter f.eks. i rullestol delta på absolutt de samme premissene som oss andre ellers i samfunnet / idretten?

Hvis alle her inne kan ha som nyttårsforsett å introdusere modellflyging for 1 ny person i 2010, tror jeg helt ærlig at verden vil bli et bittelitt bedre sted!
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• ehaga
                      • Feb 2005
                      • 1173

Dama mener helt klart at dette var en stor leke som jeg drev med. Men så en dag ble hun med opp på stripa. Da ble det definitivt slutt på det. Hun måtte innrømme at hun aldri hadde klart kordinasjonen mellom det vi ser og det vi gjør med stikka.
                      - Erik -

------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Joda, skikkelig flotte leketøy

Savner egentlig bare å ha passende ironiske svar på tiltale når folk kommer med sleivete kommentarer. Men en gang ble det en som satt, og sleiveren ble stum: En fjern kjenning som driver med trav, må ha 4-hjulstrekker til en milla for å trekke de vordende hestepølsene til banen for å kuske rundt fikk dette svaret på kommentaren om man driver med disse lekeflyene ennå; "Jovisst, og du bruker ennå helgene på å sitte bak ei gamperæv og spise grus?" Ahhh den satt

Nå har jo denne hobbyen langt høyere "status" i f.eks Tyskland.

Enda mer banalt er kommentarer som denne jeg fikk en gang; "Du kan jo putte flyet fullt av sprengstoff og fly det dit og dit og drive terror..." Gosj, tenker jeg bare. Så svaret mitt ble passende; "Klart jeg kan, og du kan jo ta veteran-2CV`en din og stappe full av dynamitt og kjøre den inn i nærmeste synagoge og sprenge skjiten til himmels. Er det ikke derfor du driver med veteranbiler?"
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• torqueflite
                          • Sep 2008
                          • 48

Det er også rart hvordan mennesker virker programmert til å stille spørsmål som "hvor lang rekkevidde har den" og "hvor fort/høyt går den".

Utover det oplever jeg klart flest positive og interesserte kommentarer og spørsmål.

Comment

• moril
                            • Mar 2004
                            • 10

Leste et sitat i ett annet RC-forum som jeg syns er ganske beskrivende :

Du blir aldri for gammel til å leke, men slutter du å leke blir du fort gammel.
                            Øistein Mo
                            Siljan Modellflyklubb

Comment

• Stian
                              • Jan 2006
                              • 484

Du slutter ikke leke fordi du blir gammel,
                              du blir gammel fordi du slutter å leke.

se på folk som ikke lenger leker så ser du det

et pasende svar om noen spør hvorfor en holder på med det der greiene..

Comment

Working...