Unconfigured Ad

Collapse

NSB får pepper som fortjent.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

NSB får pepper som fortjent.

Vurderte å skrive i lokalavisa om dagens hendelse, men tar det her "hjemme" i steden for

Skulle til kjeveortoped med min sønn i dag. Det er en kjøretur på 12 mil med bil,og tar ca1,5t. Var litt kaldt,vind og snø i lufta og ikke det aller beste føret å kjøre på. kom da på den ideen att kanskje vi skal ta toget ? siden det er en fin spasertur fra stasjonen til kjeveortopeden. Da kan vi sitte å lese aviser og ukeblad, og kose oss med en matbit i steden for å stresse med den bilkjøringa.
    Det er 15 år siden eg har tatt tog, og den gangen var toget litt forsinket ved annkomst slik att eg ikke rakk bussen som gikk videre til flyplassen,og eg måtte ta taxi for å rekke flyet mitt.
    Som tenkt som gjort. Eg og min sønn satte oss på toget klokka 10.50 og skulle vere fremme klokka 12.05
    Reagerte med en gang eg gikk inn på toget att dette ser jo likt ut som for 15 år siden! og ja det var det.Må kanskje legge til att dette er eit såkalla lokaltog. Men det rykket, humpet og skranglet så eg vart bare sittende å måpe. Det var slik risting og skumping att eg syntest det var plagsomt å lese aviser. Og ved ein viss fart bråket det slik att det ikke var mulig å føre en normal samtale i vogna! Er vi ikke i 2010 nå??
    Det vart nesten morsomt til slutt. Toget stanset på ALLE stasjoner nedover,og konduktøren viftet med flagg og blåste i fløyta si. For deretter å komme inn i vogna og rope PÅSTIGENDE fra ......stasjon selv om det ikke var noen som hadde steget ombord, og vi var samme 5 personer som satt i den vogna helt til endestasjonen
    Det var endel snakking på høytaler annlegget,men eg fikk ikke med meg noe av det i all støyen. Men skjønte att det var noe som ikke var som det skulle,så vi kom frem til målet 40 minutter forsinket! Går det ann? 40 minutter FORSINKET på en tur som skal ta 70 minutter.

Så var det hjemturen da. Vi rakk ikke det toget som vi hadde tenkt 15.10,det var også eit slikt lokaltog,så eg var like glad. Da får vi ta eksperessen hjem igjen klokka 15.58 sjekk tiden da 15.58!! noen som tror på julenissen her. Avgang var 25 minutter forsinket fikk vi beskjed om,så vi valgte å gå av igjen ekspressen og heller ta eit lokaltog 16.10
    Satte oss på lokaltoget og fikk beskjed over høytaler anlegget att ekspressen kom til å forlate stasjonen FØR lokaltoget 16.10 så om vi ville kunne vi sette oss på det toget for å komme tidligere avgårde. Vi gikk da ombord igjen på ekspressen. Satte oss helt bevisst i komfort avdelingen,og forsynte meg med kaffe og aviser.Toget gikk klokka 16.30.
    Eg var da så forbannet at om konduktøren hadde sagt att eg måtte betale disse 90 kronene ekstra for å sitte i komfort vogna,så skulle han fått disse kronene stappet opp en viss plass....
    det blir nok 15 år til eg gjør denne tabben igjen.
    PHUUU det var deilig
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • sveinivar
    • Dec 2005
    • 39

Har dette noe med vår hobby å gjøre?
    Svein
    -------------

Comment

• Ferry
      • Feb 2007
      • 456

Originally posted by sveinivar
      Ingenting? Synes du ikke innlegget passa i The Lounge?

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by sveinivar
        Det har det. NSB og staten stjeler folks fritid som kunne vært brukt til hobbyen i stedet. Politikerene tvinger, ved hjelp av alskens bilavgifter, folk over på et kollektivtilbud som er mildt sagt elendig. Har vel kostet meg noe tilsvarende 8 ukers ferie årlig de siste 10 år!
        Fred Larssen

Comment

• sveinivar
          • Dec 2005
          • 39

Her er et tips om et nettsted hvor det virkelig er kos med missnøye med NSB:

Svein
          -------------

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

Siden jeg er av den gjerrige sorten ønsker jeg helst å bruke pengene mine på morsomme ting, derfor regnet jeg litt på prisen på å kjøre til oslo tur/retur fra der jeg bor framfor tog, det brude jo selvfølgelig lønne seg for meg å ta tog. Er ca 3 mil til sentrum fra boligen.
            Men siden jeg har en litt eldre bil og verditapet er omtrent null såble den utelatt i regnestykket. Man får helelr ta på det som en lukusvogn eller noe hvis man har en ny audi til 500 000,-
            Uansett så endte dette opp med et jeg tok med veiavgift, forsikring, bensin (14,- literen), bompenger, parkering 2 timer, slitasje på deler. Og da ble det omtrent samme prisen som NSB skulle ha for å frakte meg samme distansen. Da må jeg jo også gå i 20 minutter til stasjonen. Men tenk det, da snakker vi meg alene i bilen, er det en tilsom spleiser inn blir det halv pris, pluss mye enklere med bagasje. Og jeg har plass til 5!!!
            Noe er galt med tanke gangen i landet her....
            Lars Norberg

Comment

• Ferry
              • Feb 2007
              • 456

Originally posted by Lars N
              Men siden jeg har en litt eldre bil og verditapet er omtrent null såble den utelatt i regnestykket. Man får helelr ta på det som en lukusvogn eller noe hvis man har en ny audi til 500 000,-
              Jeg er stort sett enig i synet ditt på tog. Men å sette verditapet på bilen til null vil jeg kalle et ekstremtilfelle. Noen velger å kjøre rundt i et vrak. Men de fleste har en bil med en viss verdi og standard, og der er verditapet en vesentlig faktor. Det er ikke noe luksus over å ha en bil med verditap.

Comment

• Lars N
                Moderator
                • Apr 2002
                • 2891

Tja har en 1998 modell mazda, ikke en av de populære utgavene så vil få det samme for den så lenge den er i teknisk grei stand om noen år som jeg får nå. De fleste biler kommer til et sted der verdien bare kommer av tillstanden og ikke alder lenger.
                Men for sammenligning er den mye bedre komfort i den en på lokaltoget til NSB
                Lars Norberg

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Sammenligner du med enkeltbillett?
                  Jeg har 55km hver vei. Om jeg kun regner bensin og bompenger kostet bil 700,-/uke mens et ukekort (for buss-tog-TBane-buss) kostet 510,-.
                  Det man ellers må ta med er merutgiftene på forsikringen p.g.a. økt kjørelengde og slitasje/verditap/service. Veiavgiften betaler man uansett så lenge man har bil.
                  Fred Larssen

Comment

• Snowtam
                    • Jul 2008
                    • 136

Norge (andre land og seff) når det gjelder egentlig alt, er det = Avgift avgift avgift avgift avgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgiftavgift avgift avgift og bittelittegranne avgifter oppå der igjen =)

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

Er ikke så veldig opptatt av hva ting koster,så lenge det er innenfor rimelighetens grenser,og eg får varen eg har betalt for. Men når man har forventninger om att ting skal vere bedre en det var for 15-20 år siden,og det viser seg att det ikke er det,blir man skuffet. Tror flere her hadde blitt skuffet om man hadde bestilt seg ny sender,og det viste seg att den ikke var noe bedre en den man hadde på slutten av 80 tallet, som eit dårlig eksempel
                      Men det som virkelig fikk meg til å bli skuffet,irritert og sint var att NSB bruker av MIN tid med sine problemer. Hadde dette vert en gratistjeneste hadde eg hatt andre forventninger.
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• Lars N
                        Moderator
                        • Apr 2002
                        • 2891

Originally posted by flarssen
                        Sammenligner du med enkeltbillett?
                        Jeg har 55km hver vei. Om jeg kun regner bensin og bompenger kostet bil 700,-/uke mens et ukekort (for buss-tog-TBane-buss) kostet 510,-.
                        Det man ellers må ta med er merutgiftene på forsikringen p.g.a. økt kjørelengde og slitasje/verditap/service. Veiavgiften betaler man uansett så lenge man har bil.
                        Sammenligner med enkeltbillett ja siden jeg ikke er pendler, pendler man kan man nok spare noe siden man får litt avslag. Men for meg er det liksom valget mellom tog og bil de gangene man skal bort. Kan jo også se bort ifra mye siden jeg allerede har bilen og betalt veiavgiften. Frosikringen blir jo litt dyrere om man kjører lengre men det er ikke mye
                        Lars Norberg

Comment

Working...