Unconfigured Ad

Collapse

Regning i etterhånd, moms?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Regning i etterhånd, moms?

Jeg hadde en stor bestilling fra utlandet, og beløpet var langt over 1000 kr. Når jeg hentet pakken på posten, fikk jeg null regning. Kan jeg forvente å få en regning i posten i etterhånd?

Gått noen måneder nå.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • peppern75
    • Jun 2006
    • 671

Jeg opplevde det samme for ca 1 år siden, men fikk aldri noen regning.
    Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
    Spikkestad

Comment

• tema95
      • Aug 2002
      • 977

Originally posted by spitmk16
      Jeg hadde en stor bestilling fra utlandet, og beløpet var langt over 1000 kr. Når jeg hentet pakken på posten, fikk jeg null regning. Kan jeg forvente å få en regning i posten i etterhånd?

Gått noen måneder nå.
      Nei, ikke med mindre det sto fortollingsmelding på pakken.

Har selv opplevd at Postens fortollingssenter sender gjennom pakker med tydelig angitt verdi langt over 1.000 kroner, i tillegg stemplet med "Ikke tollpliktig".
      Last edited by tema95; 09-02-10, 13:51. Reason: Skirveleifer
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Virker nesten som det ikke er noe system på hvordan bestillinger fra utlandet skal behandles når dei passerer grensen till norge Dukker stadig opp nye måter å kreve inn, og ikke kreve inn avgifter++
        Noen pakker kommer rett i postkassa,og en rekning i postkassa noen uker senere. Noen ganger blir eg oppringt av en hyggelig svensktalende dame,og kan betale med Visa over telefon,og så kommer pakken noen dager etter til posten, som sender ut hentelapp. Noen ganger ser pakkelappen ut som en kopi av eske som er lagt på en kopimaskin. Noen ganger kommer postmannen på døra og ringer på.
        Har egentlig gidd opp å finne ut hva eg skal betale og ikke, tar det som det kommer og betaler det eg får beskjed om å betale. Går sikkert i balanse i løpet av året hva eg betaler for mye for og for lite for Uansett, eg MÅ jo ha tinga mine
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Snowtam
          • Jul 2008
          • 136

Sist gang jeg var i posten å spurte om tollrutinene, svarte postdama: "Er faktisk ikke sikker på om det er noe system i "systemet" Noen ganger virker det som at det er tilfeldig hvem som må betale eller ikke. Dette ser vi ofte..." eller noe i den duren

Så... ja.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by tema95
            Nei, ikke med mindre det sto fortollingsmelding på pakken......
            Som Tema95 sier - pass på at det ikke er klistret ett eller annet oppkravssending merke eller lignende på den.

Posten hadde en periode for 1-2 år siden hvor de var litt slepphendte med å levere ut pakker - til glede for dem som mottok pakkene så lenge det varte.
            Etter 7 måneder kom det et surt brev i postkassa fra toll og avgift hvor de krevde penger + gebyrer for ikke betalt moms!

Glippen lå hos posten med at de leverte ut varen uten å ta penger for den, men du satt igjen med alle utleggene i etterkant.
            Tilbakemeldingen var grei og klar - du som mottaker er ansvarlig for å betale det staten krever.

Står det ingen ting på pakka eller den er stemplet men momsfritt så er det "ingen" problemer bortsetter fra moralen da

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Gått noen måneder? Var lenge det, tror ikke jeg har ventet mer enn max 3 uker før momsregninger har kommet. Sist var fra ehirobo, pakken på døra, regninga på moms noenogtyve dager senere.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Kommer vel an på fraktmetode. Bruker man postselskap får man vanligvis momsen i oppkrav når man henter. Bruker man UPS, DHL eller en av de andre svindlerne så får man separat regning, ofte med gebyrer for de rareste ting. På en eneste gjenstand ble jeg fakturert med 65 kr papirgebyr, 60 kr havneavgift, 400 kr kontantgebyr, og 450 kr fortollingsgebyr i tillegg til momsen.

Comment

• grønnskolling
                  • Oct 2006
                  • 355

Gjør bare ikke den tabben jeg gjorde. Fikk noen servoer fra Tower. Disse kom med full verdi på pakken. Fikk lapp i posten, med tollgebyr + mva, 306 kr å betale. Betalte i nettbank med det opgitte KID nr. og gikk glad og fornøyd for å hente pakken dagen etterpå. Tok for sikkerhetsskyld utskrift av transaksjonen. MEN........... ingen pakke kunne utleveres, kun kontant betaling ble godtatt, måtte pent frem med kortet og dra det på nytt (((((

Det er nå over 2 mnd siden og jeg har ikke hørt noe fra Posten, som må ha to innbetalinger på samme KID.

Så lærepengen er: Ikke betal noe som helst til Posten av toll og avgifter på nettebank. Hjalp ikke at jeg kunne vise frem transaksjonen.

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Jeg er rystet! Det er jo en åpenbar feil! Jeg antar at du allerede har varslet tollmyndighetene sånn at du kan få betalt inn riktig beløp!
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Sitter med en faktura fra posten Norge AS her, forenklet tollbehandling;
                      Varebeløp i NOK: 458,00
                      MVA: 0,00
                      Fakturabeløp: 0,00

Lurer på om det kan skyldes at varene var forskuddsbetalt, mens forsendelsen var oppkrav (COD) med beløp 0,00.
                      Fred Larssen

Comment

• tema95
                        • Aug 2002
                        • 977

Originally posted by Quadrocopter
                        ....snipp......

Står det ingen ting på pakka eller den er stemplet men momsfritt så er det "ingen" problemer bortsetter fra moralen da
                        Når har jeg snakket moral før, men....

Den siste pakka jeg fikk hadde forskriftsmessig engelsk tolldeklarasjon på forsiden, med teksten "Model engine" og TYDELIG angitt verdi GBP 415 (ca 4.000 kroner +). Pakken var åpnet, og fakturaen besiktiget.
                        På tolldeklarasjonen var det klistret en lapp med norsk tekst "Ikke avgiftspliktig" og stemplet med postens stempel.

Da anser jeg at de har gjort sin vurdering og ikke vil ilegge avgift. Da løper jeg ikke etter dem med pengene, og kan ikke se at jeg har ytterligere opplysningsplikt med mindre de spør meg.

Og skulle noen lure: Det var en Laser 200V
                        Mvh Terje Martinsen
                        leder Modellflyseksjonen/NLF
                        www.modellfly.info

Comment

• bengtern
                          • Oct 2005
                          • 313

Kan vi håpe at det er noen modellflyentusiaster på ankomstkontrollen?
                          -----------
                          Bengt

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Den siste pakka jeg fikk hadde forskriftsmessig engelsk tolldeklarasjon på forsiden, med teksten "Model engine" og TYDELIG angitt verdi GBP 415 (ca 4.000 kroner +). Pakken var åpnet, og fakturaen besiktiget.
                            På tolldeklarasjonen var det klistret en lapp med norsk tekst "Ikke avgiftspliktig" og stemplet med postens stempel.

Da anser jeg at de har gjort sin vurdering og ikke vil ilegge avgift. Da løper jeg ikke etter dem med pengene, og kan ikke se at jeg har ytterligere opplysningsplikt med mindre de spør meg.

Vi er helt enige - jeg ville bare påpeke at av og til glipper det på postkontoret og funksjonæren leverer ut pakker som de skulle tatt penger for.
                            Det var flere i miljøet vår som fikk ut pakker uten å betale for dem selv om pakka var merket med at det skulle betales moms.
                            Posten gjorde ingen ting i etterkant, men regningen +++ kom tilslutt fra toll og avgift.

Comment

• spitmk16
                              • Oct 2005
                              • 1367

Ikke ofte jeg er enig med deg, men nå er jeg det.....hehe
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...