Unconfigured Ad

Collapse

Til de som lager filmer og videosnutter...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Til de som lager filmer og videosnutter...

Kjære Dere..Mange av der vet og kan masse om filming av flygende objektet herunder modellfly. Mye av filmingen er meget profesjonell. Problemet er ofte at når dere kommer hjem til redigeringsbodet, PC e.l. så skal dere legge på musikk som overkjører motorlyd, turbinlyd osv. Dette ødelegger for feelingen av at en kanskje ikke var tilstedeværende der og da men fikk opplevelsen av å se klipp fra meetingen/stevnet osv.

Det er noe som heter volum og sett fra mitt ståsted så synes jeg mange har en tendens til å legge volumet allt for høyt. Det er noe som heter volum og panorering av musikk på det opprinnelige lydbildet med innbakt ekstra musikk. Så på en film fra Fagernes 2009. Her var allt feil vedrørende lydbildet. Det var totalt ødelggende med den høye musikken. Filmingen og allt ellers var ok. Når musikken er så høy og motorlyd mm. er borte eller høres som meget glissent i det fjerne så kan en bare slå ned lyden, men det gir ikke samme følelse. Det blir liksom stumfilm! Legg derfor lyden mer i bakgrunnen..og la den ekte lyden som er ved opptaket være den som høres mest.

Tilslutt anbefaler jeg Magix Video der en har all kontroll over det meste som bilde, tekst, musikk og masse effekter.
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • TrondD
    • Feb 2008
    • 172

Henger meg på denne.

Absolutt ikke ment som kritikk av de som tar seg bryet med å lage film.
    Bare en liten bønn: Vær så snill å ikke fleske på med masse musikk!
    Trond Dullerud
    Trondheim Modellflyklubb

Comment

• Raptor
      • Sep 2003
      • 837

Som jeg sa...

Som jeg sa.../sier:
      Filmingen er ofte meget profesjonell...Dette var bare et hint...vedr. musikken.

En annen ting er at om en er hekta på film så mister en også selv masse av tilstedeværelsen og ser bare det meste i søker eller LCD skjerm så takk til alle som tar seg bryet iallfall..
      Last edited by Raptor; 24-02-10, 23:28.
      Mvh.
      Rolv Leirro

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Da har jeg gjort et seriøst forsøk. Ingen musikk her, bare nydelige lyder og hva ellers som måtte behage øyet.

Er jeg på rett vei?
        Honeybee CP 2

Comment

• Kleffa
          • Mar 2009
          • 137

Originally posted by Raptor
          Kjære Dere..Mange av der vet og kan masse om filming av flygende objektet herunder modellfly. Mye av filmingen er meget profesjonell. Problemet er ofte at når dere kommer hjem til redigeringsbodet, PC e.l. så skal dere legge på musikk som overkjører motorlyd, turbinlyd osv. Dette ødelegger for feelingen av at en kanskje ikke var tilstedeværende der og da men fikk opplevelsen av å se klipp fra meetingen/stevnet osv.

Det er noe som heter volum og sett fra mitt ståsted så synes jeg mange har en tendens til å legge volumet allt for høyt. Det er noe som heter volum og panorering av musikk på det opprinnelige lydbildet med innbakt ekstra musikk. Så på en film fra Fagernes 2009. Her var allt feil vedrørende lydbildet. Det var totalt ødelggende med den høye musikken. Filmingen og allt ellers var ok. Når musikken er så høy og motorlyd mm. er borte eller høres som meget glissent i det fjerne så kan en bare slå ned lyden, men det gir ikke samme følelse. Det blir liksom stumfilm! Legg derfor lyden mer i bakgrunnen..og la den ekte lyden som er ved opptaket være den som høres mest.

Tilslutt anbefaler jeg Magix Video der en har all kontroll over det meste som bilde, tekst, musikk og masse effekter.

Nå veit jeg ikke om det var min film fra Fagernes du siktet til...men uansett så tar jeg selvkritik på akkurat det området....

Og jeg er enig med deg i at du mister mye av opplevelsen,når musikk overdøver motorlyd.
          Så i mine tilfeller..heretter så blir musikken(om man trenger det) lagt som en svak bakgrunn =)
          Youtube: Flygutta
          -----------------------------
          Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
          Heli: T-rex 700,T-rex 450
          Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
          (34 år ung)
          www.flygutta.com
          www.vfkm.no

Comment

• Illusion
            • Jun 2008
            • 703

Tjaa.. smaken er som baken her også...

Mitt tips er at man enkelt og greit lager to versjoner av filmen.. en med musikk og en original uten. Når man sitter og redigerer på pc så tar det bare noen museklikk å få dette til. Så har man både og for enhver smak

Comment

• lupus49
              • May 2008
              • 647

Originally posted by lacappuchino
              Da har jeg gjort et seriøst forsøk. Ingen musikk her, bare nydelige lyder og hva ellers som måtte behage øyet.

Er jeg på rett vei?
              Joda, du er absolutt på rett vei, men noen festlige kommentarer der og da skulle vel ikke skade. Du skal få dispensasjon for noen upassende uttrykk i begrenset omfang.
              RolvB - sokneprest!
              Flisespikkeri er gøy!
              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
              Dyrøy MFK
              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
              http://rolv.info

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Originally posted by lupus49
                Joda, du er absolutt på rett vei, men noen festlige kommentarer der og da skulle vel ikke skade. Du skal få dispensasjon for noen upassende uttrykk i begrenset omfang.
                RolvB - sokneprest!
                Jeg har bestemt meg for å sette meg litt inn i videoredigering, så jeg suger til meg all kritikk i denne tråden!

Får vel finne noe annet enn windows movie maker også
                Honeybee CP 2

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by Raptor
                  Så på en film fra Fagernes 2009. Her var allt feil vedrørende lydbildet. Det var totalt ødelggende med den høye musikken.
                  Mulig det er min Fagernes 2009 film du sikter til... Problemet mitt er bare at JEG liker det... og da vil nok desverre mine filmer alltid være preget av musikk. God musikk håper jeg, men dog...

Jeg pleier å slippe gjennom lyd store deler av tiden, men i perioder hvor jeg forsøker å skape en eller annen stemning vil jeg nok prioritere musikken. Åsaken kan være mange, men jeg kan nevne noen.
                  • En eller annen nisse bestemmer seg for å prate gjennom hele filmingen. Herunder også gjerne fotografen. Da synest jeg det er bedre å få det til å forsvinne mer naturlig inn i musikk, enn å kutte lyden akkurat når noen prater. Prating hører ikke hjemme på film, med mindre det er tilsiktet, eller morsomt. Iallefall ikke på mine filmer...
                  • Det står en annen i depot og ruser motor som overdøver det som måtte være i lufta.
                  • Lyden på objektet kanskje ikke er spesielt sjarmerende, som feke gassere uten canister.
                  • Videoen kan være av seilfly med orkan vindstyrke rett i mic'en på kameraet, noe som ikke er speiselt sjarmerende i lengden.

Men kanskje aller mest - for MEG skaper musikken gjerne en stemning, en slags backdrop til bildet. Noe som iallefall for meg ofte gir filmen en ekstra dimensjon. Jeg slipper gjennom mye motorlyd, men om man KUN skal høre på lyden mener jeg man er over gjennomsnittlig opptatt av det. Det har man lov å være, men jeg synest det er digg med fet musikk i stedet, eller i tillegg.

Om det ødelegger videoen for noen, så kan jeg leve med det... Så lenge jeg er fornøyd med resultatet selv... litt ego må man kunne være...

Her er jo ett eksempel hvor jeg har brukt VELDIG mye og høy musikk... kanskje for mye, men jeg synest sangen er kul og lar det stå til!

Tilslutt vil jeg tipse trådstarter om at smaken er som baken... det høres liksom litt ut som du har knekt koden og skal lære oss andre åssen det skal være...
                  Last edited by andersh; 25-02-10, 00:59.
                  Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• -Exlex-
                    Forhandler
                    • Nov 2003
                    • 793

Synes det kan være litt ja takk begge deler, spørs hva som er fokus i filmen.
                    noen ganger kan det være greit med litt heftig musikk godt avpasset med heftig flyging med innmiks av orginaltrack med motordur osv, andre ganger kun orginalt lydtrack hvis det skjer noe intresant i lydbildet der.
                    Noen ganger kan det være ok med litt musikk på deler av filmen pent nedtonet og over til orginal lyd. Dette er en del av helheten i hva man ønsker å bringe fram til den som skal se snutten.

synes det er masse bra videoredigering på amatør nivå i miljøet. stå på alle sammen, snurr film

PS
                    Har snekret sammen noen snutter selv, er helt amatør, så kom gjerne med konstruktiv kritikk, se noe av det som er snekra sammen på
                    Last edited by -Exlex-; 25-02-10, 01:38.

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• Eagle15T
                      • Jun 2009
                      • 46

best uten musikk

Hittil har jeg foretrukket å ikke legge på musikk for å høre motorlyder o.l. best mulig. Ofte er jo folk interessert i å høre hvordan motorene høres ut eller hvor mye de støyer.

Videoer på nettet har blitt et verktøy for folk til å vurdere produkter. Hvis jeg lurer på hvordan et fly e.l. er, så bruker jeg ikke lenger google, men gjør noen søk på youtube. Der finner jeg som regel en eller annen video. En video sier ofte mer en en "tekst omtale".

Her finner dere noen filmer fra Halden modellflyklubb som jeg har redigert og lastet opp. :

Halden modellflyklubb 07.02.2010

Halden modellflyklubb 24.01.2010

Det som irriterer meg mest ang. video, er ristete filming og altfor hyppig bruk av zoom.
                      Andreas

Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

Comment

• spewster
                        MFN Skribent
                        • Aug 2007
                        • 1134

Personlig er jeg glad i både motorlyd og musikk. Bruker gjerne selv en kombinasjon. Som Anders nevner er det som regel veldig mye "ulyd" på råmateriale (prating, vind, motor-rusing osv..) som man kan pynte på med musikk. Er ikke noe problem å fade pent ut og inn ved feks takeoff, lowpass osv for å få frem motorlyd.

Kunsten mener jeg er å finne musikk som både passer til det man ønsker å vise samt å få musikken til å passe med overganger/effekter o.l. Men av personlig erfaring vet jeg at det er veldig tidkrevende så jeg gjør det sjelden selv.

Retter en takk til alle som tar seg tid til å lage filmer og legge de tilgjengelig for oss andre (både med og uten musikk). Filmer er en stor kilde til inspirasjon uansett

Hilsen en som har for mye råmateriale og for lite tid
                        Last edited by spewster; 25-02-10, 09:14.
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• spewster
                          MFN Skribent
                          • Aug 2007
                          • 1134

Ugg, dobbel-post, sorry!
                          Last edited by spewster; 25-02-10, 09:13. Reason: sorry
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

Jeg er enig med Raptor her.
                            Mine filmer er litt begge deler. Noen ganger uten musikk fordi jeg vil formidle flygingen og det som skjer. Andre ganger fordi jeg ikke gidder.
                            Men noen ganger drukner jeg lyden i musikk med hensikt.
                            Som på Vario filmen min som besår av flere korte sekvenser sydd sammen, og i en annen rekkefølge enn det som ble filmet. Det ble pratet og kommentert under hele filmingen, (rene symøtet ). Skulle jeg sluppet gjennom noe mere lyd hadde det bare vært støy..

Det vanskeligste med musikk er å finne noe som passer. Det får jeg rett og slett ikke til. Der er mange på dette forumet knallflinke. Slik som filmene til Anders er helt rå synes jeg, både bilder og musikk.
                            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

Comment

• Lumbajack
                              • May 2002
                              • 635

Originally posted by andersh
                              Mulig det er min Fagernes 2009 film du sikter til... Problemet mitt er bare at JEG liker det... og da vil nok desverre mine filmer alltid være preget av musikk. God musikk håper jeg, men dog...

Jeg pleier å slippe gjennom lyd store deler av tiden, men i perioder hvor jeg forsøker å skape en eller annen stemning vil jeg nok prioritere musikken.
                              Synes du lykkes veldig bra med musikken i dine filmer andersh. Filmen fra Jets of Bergen er dritkul .
                              Kan til dels være enig med trådstarter. Mye skrot når det gjelder slike filmer...but hey! Thats internet! Man kan jo velge og ikke se på det.

Skjønner også dine grunner til å legge musikk på. Utfordringene meg god lyd på video er store. Det er ikke uten grunn at filmteam har egen lydmann.

Appropos det: Kjøpte en CD med flymotorlyder.....oj....ok...er flynerd.....greit!? I den CD'n lå det et lite skriv fra lydmannen om hvor utrolig vanskelig det var å ta opp slike lyder. Eks.: Han står utpå et område vekk fra publikum på et flyshow med mikker i alle retninger, headset og opptaker. Mann kommer ruslend bort, stopper litt og spør: Jasså, du står å tar opp lyd? Hvorpå lydmannen svarer: Neida! Dette er et idiotometer. Du gir noen solide utslag her.
                              God lyd er ikke lett
                              Mvh

Olav Lund

Comment

Working...