Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dronefly fra Cold Response på db.no

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dronefly fra Cold Response på db.no

    Fant dette bildet av et norsk dronefly: http://gfx.dagbladet.no/labrador/106...ve/813x540.jpg

    Ser ikke ut som en sliten sc40 med standardpotte akkurat! Synd at det skal sprenges i lufta... Kanskje man kan gå en spasertur i vannkanten der plutselig en halv drone med motor og pipe ligger og dupper sammen med drivved og annet rask.

    Bakutblås og pipe! Kanskje noen i F3A-miljøet som trenger inspirasjon til neste sesongs modell?
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Ser ut til å være en Mats-D Dolphin det der (også kjent som smådroner/lilledrona).

    Comment


    • #3
      De er nå bygget i Asker og er inspirert fra F3A allerde med tanke på motorene. Flyr faktisk ganske bra
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Drone

        He he, skal love dere at det ikke var mye igjen å plukke opp. Slik så den ut etter den var skutt på.
        Attached Files
        Last edited by Banshee Master; 04-03-10, 21:57.

        Comment


        • #5
          Husker tilbake når jeg var i luftvernarteleriet i Bodø, at droneflygerne var livredde for å bli truffet. De fløy som regel nokså feigt, de synes det var så trist å se de ble skutt ned. For oss var det selvfølgelig stor jubel når vi greide det. Det var leeenge før jeg begynte med modellfly da. Vi brukte 12,7 mm firling. J... morsomme å skyte med På kanonen skjøt vi bare på pølser etter slepefly. Vi kuttet vairen en gang da, morsomt det og

          Comment


          • #6
            Originally posted by grønnskolling View Post
            De fløy som regel nokså feigt, de synes det var så trist å se de ble skutt ned.
            Kan du beskrive hvordan de fløy?
            Synes i grunnen det høres litt rart ut. Jeg var selv droneflyger, og vi hadde klare instrukser om å simulere et jagerfly under angrep. Dermed var det ikke rom for annen type flyging. Det ble faktisk brukt en del tid på å studere de forskjellige jagerflyenes taktikk i både NATO og østblokken.
            Hvis vi hadde ønsket det kunne vi selvfølgelig fløyet på måter som hadde gjort det klin umulig å treffe noe som helst, men det ville altså ikke vært i følge instruksen.

            Comment


            • #7
              Mtb

              hei
              har selv vært droneflyger nede på Vigdel i Stavanger ..bedre tjeneste kan en vel ikke få .
              Gikk endel droner og mye skudd.
              Husker vi forsøkte bla å lande ombord i ei fiskeskøyte ...gikk ikke...
              Var mye ute med MTB fra Håkonsvern og husker spesielt en øvelse der hvor det var en rimelig fersk gjeng som skulle skyte, etter en hel dag var det kun en liten rift i drona , 4 båter lå etterhverandre å peppret løs med 20 mm til slutt for å få opp stemningen fløy jeg i lav fart nesten i stall rolig forbi mens skuddene gikk inn ........den kom aldri mer på vingene.
              Ble også truffet etpar ganger med varme 40 mm granater da var det nesten som hele greia fordampet .
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Originally posted by trykal
                Jeg tipper det er noen pensjonerte droneflygere rundt omkring som har en OS108 med noen riper i, som ligger på hylla
                Min bror var droneflyger i nord.
                Han har en os 108 på hylla fra en

                Comment


                • #9
                  Video av drone

                  Det ble demonstrert droneflyging (av norges beste droneflygere? ) på Fagernes i 2007, sjekk 3.40 ut i denne videoen
                  - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                  - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                  - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                  - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                  Comment


                  • #10
                    Min dronetjeneste bestod stort sett av flyving med egne modellfly på Fredrikstad modellflyklubb sin stripe. Her var jeg 2 – 3 dager i uken. Resten av tiden gikk med til bygging av egne fly. Det ble kun noen få øvelser da det ikke var penger til ammunisjon.

                    Et fint år å tenke tilbake på.

                    Henning

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Balsahøvel View Post
                      Min dronetjeneste bestod stort sett av flyving med egne modellfly på Fredrikstad modellflyklubb sin stripe. Et fint år å tenke tilbake på.
                      Henning
                      Jeg var også mye på den samme stripa, faktisk nesten hver dag. Men på den tida jeg var inne hadde de mer enn nok penger til ammo. Det ble skutt villig vekk med MG, 12.7, 20 mm og Robot 70.
                      Jeg fløy Mats-C den gangen.
                      Etter noen mnd i Fredrikstad valgte jeg å dra nordover for å starte opp et nytt droneteam. Det som i dag er stasjonert i Blåtind (eller det som er igjen av teamet i hvertfall), ble startet opp av meg inne på flystasjonen på Bardufoss. Jeg var alene ca 1 mnd før jeg fikk 2 stk med meg. Det burde faktisk finnes en bergenser her på forumet som deltok en del til å begynne med. Sjt Tuastad er du her?

                      Vi hadde i hvertfall verdens beste år den gangen det er helt sikkert.

                      Comment


                      • #12
                        Dronepiloter

                        Det er utrolig artig å se hvor mange av dere som har vært i dronetjenesten gjennom åra. Jeg har jo vært borti de fleste av dere som har vært der siden 1992 da jeg begynte ved Vigdel. Vi holder fremdeles på, men er nå bare et team igjen. Vi er for tiden lokalisert på Sola flystasjon og består av meg og 4-6 soldater. Vi flyr mye stordroner for NASAAMS og F-16 og fregattene. Og en del smådroner for stort sett fartøyer. Dere må gjerne ta turen innom på Sola og hilse på, kaffien er alltid klar.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Trolllet View Post
                          Jeg var også mye på den samme stripa, faktisk nesten hver dag. Men på den tida jeg var inne hadde de mer enn nok penger til ammo. Det ble skutt villig vekk med MG, 12.7, 20 mm og Robot 70.
                          Jeg fløy Mats-C den gangen.
                          Etter noen mnd i Fredrikstad valgte jeg å dra nordover for å starte opp et nytt droneteam. Det som i dag er stasjonert i Blåtind (eller det som er igjen av teamet i hvertfall), ble startet opp av meg inne på flystasjonen på Bardufoss. Jeg var alene ca 1 mnd før jeg fikk 2 stk med meg. Det burde faktisk finnes en bergenser her på forumet som deltok en del til å begynne med. Sjt Tuastad er du her?

                          Vi hadde i hvertfall verdens beste år den gangen det er helt sikkert.
                          Jeg var vel en av de siste som var på Blåtind, var med under rivingen av den gammle kasserna og bodde i det lille røde huset ved bommen opp til skytebanene, for de som er kjent der. De startet å bygge ny kassern/messe når jeg var ferdig der oppe.
                          Bedre tjeneste finnes ikke!
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #14
                            Er intresert i flere bilder å film av disse dronene

                            Comment


                            • #15
                              "Bakutblås og pipe! Kanskje noen i F3A-miljøet som trenger inspirasjon til neste sesongs modell? "

                              Det er en OS 140RX med Hatori potte, noe som i F3A sammenheng gikk ut på datoen for en god del år siden (jeg sluttet med sånn motor for ca 8 år siden). En flott, stabil og lettkjørt motor som fungerer greit i rekrutteringsklassene (Nordic og Sport), men for F3A blir det rett og slett litt for slapt i dagens volumiøse modeller. Sånn er det bare, utviklingen går (frem eller bakover kan sikkert diskuteres !)
                              www.ofremmi.info

                              Comment

                              Working...
                              X