Unconfigured Ad

Collapse

hva kan du om vikling av AC-motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

hva kan du om vikling av AC-motorer

heisann!

noen som har vært borti vikling av ac motorer, jeg har en bordsag av billig type som motoren er brennt på, jeg finner ingen plass ny motor, men sagen er kjekk å ha! jeg opna den i stad, og stator viklingene er helt sorte, og lakken på kopper ledningene er helt borte. hva gjelder viklingene på rotoren er ikke godt å si med det første.
    noen som har vært borti liggnendes som kan komme med tips?

har dratt multimeter over med buzzer, skal kontaktflaten til børstene har kontakt hele veien rundt? no snakker jeg om rotoren. den rillete messing ringen som børstene stryker over, uansett hvor jeg har multimeteret, fra 0-360 grader så piper multimeteret.
    Last edited by kapia; 16-01-11, 15:49.
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

jobber som vikler...høres ut som den er brent....har du en megger sjekk viklingene til jord men det skal selføgelig ikke være kontakt mellom vindingene i viklingene....stor sett lønner det seg ikke levere inn slik til omvikling
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

hei, rotoren har kontakt mellom alle viklingene, altso da kun på børstenes annleggsflate.
      kontakt mellom kontaktflaten og eller på rotoren er det ikke kontakt, skal laste opp et bilde senere,
      hva gjelder motorhuset så er dei to viklingene totalt brennt, det er det lite tvil om. men jeg tror heller ikke det skal være noe sak å vikle den biten oppatt igjenn.

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

ikke for å vere negativ, men å få fikset dette kan koste like mye som ny sag. Om du ikke finner en ny/brukt motor til saga.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• kapia
          • May 2005
          • 1435

problemet er at jeg ikke finner det. og ja derforjeg spør om hjelp, siden jeg selv ikke vet hva det går i, børstene er hele, rotoren er forholdsvis hel, men jeg anner ikke hva forhold som gjelder når jeg skal evnt vikle om spolen i motor huset, dette er en simpel motor, og ikke så vannskeligt å komme til. skal laste opp noen bilder jeg

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

se dere som har peiling og tell me hvis det er noe jeg må legge på hylla
            Attached Files

Comment

• RGJ
              • Jul 2004
              • 922

jeg vil tro om du går til et verksted ala der jeg jobber vil dette koste deg et sted mellom 5000 - 10000 og få fiksa ..jeg hadde ikke selv giddi å gjort jobben for meg selv hvis det er ei billig sag ...dump hele skiten
              det skal være kontakt mellom lamellene på rotoren ikke mellom selve lamellene men viklingen er lagt i slik..men statoren ser helt ferdig ut
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

Comment

• kapia
                • May 2005
                • 1435

det er ikke kontakt mellm lamellene, kun på dei feltene under lageret. statoren er riimelig brennt, anyway takker for svar

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

Når du skriver bordsag. er det da en stationer sag til slissing? eller er det av typen Gjerdesag slik som står rundt på byggeplasser. spør for om det er en slissesag som du ikke kan skråstille eller dreie rundt, kan du skru sammen motoren igjen,fjerne kjølevifta og sette på en kileremskive. Kjøpe en liten billig motor og lage reimdrift fra denne til orginalmotoren laget til dette på en Luna kompressor for mange år siden.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• kapia
                    • May 2005
                    • 1435

er ei slissesag. når du snakker om dette, så kan jeg modifisere den motoren, siden motoren ikke er koblett rett på sagbladet, men sagbladet ligger i et lagerhus, så er det remdrift fra motoren til akslingen. good ide, liten time med fresen, så kan jeg glatt lage ny motor på den der kanskje en fres fra clas elrns, den har noe dem samme formen :P (ja det er muligheter for å skrå skjære og dreie, samt dybde. grei den når jeg skal innrede kjelleren, og gammlingen sitt hus trenger noen nye plater)

Comment

• RGJ
                      • Jul 2004
                      • 922

er det en løs motor ?? 1 fas ser det ut til...ring til oss kanskje du kan få en erstattnings motor for en rimelig penge!
                      Hils fra Rune spør etter Espen si du må få noe gode rabatter....finn turtall og watt styrke evt om det er noen tall som kan si noe om bygge str osv...er det et motor skilt på den står det meste der!
                      tlf til jobben er 32816900
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

Comment

• kapia
                        • May 2005
                        • 1435

takk Rune! jeg skal gjøre det er nok 1-fas ja, skal legge ut flere bilder, når denne møøøøøøkka spyphonen(som i spy av iphone) gidder å linke seg opp mot dataen!

Comment

• Trulsen
                          • Aug 2006
                          • 3411

Originally posted by kapia
                          møøøøøøkka spyphonen(som i spy av iphone) gidder å linke seg opp mot dataen!
                          Last ned dropbox på iphonen og på dataen.. Ooog vips! Slutt på å koble til med kabel..

Comment

• elektrodude
                            • Sep 2006
                            • 1342

Aiii. Så sagbladet blir allerede drevet med reimdrift !! Hva er det du bæljer og skriker for da da blir en smal sak å få den i drift igjen da. Ring til jobben til Rune du, så skal du se att alt ordner seg Du får oppdatere oss da, slik att vi får med oss hvordan dette ender lykke til
                            Alt som kan fjernstyres.
                            Steinar Kvarme.

Comment

• RGJ
                              • Jul 2004
                              • 922

titta litt nøyere på bildene ser ut som det er "blåst" ut litt midt på blikkpakka på rotoren også ...det er for å si det greit en håndarbeids jobb å vikle en slik ..det finnes maskiner som klarer det men skal du gjøre en svarer det seg ikke ...ville tippe jeg ville brukt ca 2-3 timer med å finne ut hvordan viklingen er lagt (anntall vindinger osv) og ca 5-7 timer med å handsurre inn ny så skal alle trådene som skal ut på komentatoren avisoleres og loddes..i tillegg en time eller to med opprens føre en kan starte med å vikle.
                              Statoren er enklere men en må manuelt telle antall vindinger og som regel er det maaaange tar tid...lage 2 spoler kjøres på maskin men totalt ca 3-4 timer ...gang dette med 650,- timen .....da kan du kjøpe ny sag vil jeg tro!!!
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

Comment

Working...