Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan plasserer du deg på "stripa"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6523

Solbrent under haka??? Da flyr du for høyt....

Av teite diskusjoner så er for øvrig denne veldig bra. Den dagen vi
    kan legge opp striper etter sola blir ting fett....
    Tom I. Arntsen

Comment

• E&E
      • Apr 2008
      • 578

I en ideell verden hadde stripa blitt anlagt på en svingskive med en diameter på ca 200m. Da kunne vi snudd stripa etter den til enhver tid optimale sol- / vindretning.

I den virkelige verden er vi heldig om vi har ei stripe.

Like etter at denne tråden kom opp opplevde jeg faktisk det optimale på stripa på Austråt, Ørland kommune. Klokka var ca 2 på dagen. Jeg kikket ned og der var skyggen parallell med senderantenna, dvs sola rett i nakken. Greit det, blir lettere å lese av displayet på senderen da. Løfter blikket til vindpølsa på andre siden sv stripa. Den løfter seg såvidt, helt parallellt med stripa. Sånn skal det være.

Men det er nok ikke alle dager som sånn...........

Sendt med Tapatalk
      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Raptor
        • Sep 2003
        • 837

Plassering på stripa..

Jeg står egentlig hvor som helst på stripa men er det sol og mulighet så plasserer jeg meg med ryggen mot sola. Jeg flyr legger så jeg slipper å ta runden kanskje under eller over soløyet om det er bluescreen e.l. Uansett sola er iallfall min fiende når jeg flyr så jeg plasserer meg mest gunstig i forhold til den. (Ellers liker jeg sola når jeg ikke flyr..Helst over 30+ i skyggen)

På min primære flyplasser i Nome eller Bø så ligger plassene gunstig til i forhold til kompassretning og en har sola i ryggen hele dagen. Når en skal anlegge modellflyplass så skal en tenke litt på dette om det er mulighet for det. En plass som ligger nord/syd er vel det verste da en har sola i den ene enden sørenden - En plass som ligger øst vest der en bare kan stå mot sola og ryggen i nord er vel det verste. En god skyggeluer er godt å ha. Jeg har 3 forskjellige solbriller med filter som jeg bruker etter lysets styrke. Er været mye grått så har jeg gulfilter som anbefales uansett men de er desverre dyre om du skal ha styrke i de.

Er det varierende vindforhold så står jeg kanskje midt på stripa også for å ha muligheten å lande fra begge sider om vindretningen skifter.

NB: Det beste er å lære seg tidlig og fly legger eller utenfor der en selv står i en sektor som passer deg best i forhold til sola og plassens beliggenhet.
        Last edited by Raptor; 05-07-11, 09:23.
        Mvh.
        Rolv Leirro

Comment

• Raptor
          • Sep 2003
          • 837

Solskive fungerer utmerket. Har testet det noen ggr.
          Mvh.
          Rolv Leirro

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Jeg syns konkurranse-gutta har konkludert bra i denne tråden allerede.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

Working...