Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til valg av videokamera?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jon M
    • May 2009
    • 662

Hjelp til valg av videokamera?

Hei, jeg vurderer å selge mitt SLR og gå over til videokamera, og da lurer jeg på hvilket jeg burde velge til en makspris på 4500-5000kr?

Har sett litt på dette: Panasonic HDC-SD90

Noen som vet noe om dette kameraet eller Panasonic generelt?
    Hvordan blir det med 21x optisk zoom, er det for lite til modellfly eller funker det bra?

Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
    Harstad MFK

Futaba 12FG

ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
    Slick 360 | Elektrokonvertert
    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
    Phoenix Decathlon | ASP.70
    Hexacopter
  • morsan
    • Apr 2003
    • 373

Kjenner ikke spesifikt til HDC-SD90, men har brukt et Panasonic HDC-HS700 i et drøyt år nå, som jeg er veldig fornøyd med. Panasonic sine videokameraer har sittet i førersetet de siste par årene, så det er iallfall ikke noe bomkjøp for å si det slik. Du kommer til å bli imponert over svært god bildekvalitet. Har sett noen av mine opptak med god videokanon på stort lerret. Det var berre lekkert

Ser ut som HDC-SD90 ikke har en egen 'viewfinder', men kun filmer ved hjelp lcd-skjermen. Det er kanskje en smakssak, men personlig ville jeg gått for et kamera med viewfinder når en skal filme modellfly i bevegelse. Ville testet om det fungerer for deg å filme modellfly med lcd-skjermen.

Ser ellers at HDC-SD90 får god omtale i fagpressen:
    Panasonic HDC-SD90 Camcorder review - Trusted Reviews

Comment

• spewster
      MFN Skribent
      • Aug 2007
      • 1134

Selv har jeg Sony HDR-CX350 og er godt fornøyd. Før jeg kjøpte mitt (mai 2010) leste jeg sider opp og ned ang video og konkluderte med at jeg enten skulle ha Sony, JVC eller Panasonic i denne klassen. Grunnen til at jeg havnet på Sony var pga lysfølsomheten (innendørsfilming), stabilisatoren og størrelsen.

Lykke til

EDIT: Ser du spurte ang zoom, jeg har 12x og det holder i lange baner til modellfly
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Jon M
        • May 2009
        • 662

Takk for svar begge to

Spewster: Hvordan syns du det er å filme kun med å se på skjermen?
        Er jo det jeg gjør når jeg filmer med SLR, og det går sånn passe bra, har jo ikke vribar skjerm eller noe sånt på det.
        Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
        Harstad MFK

Futaba 12FG

Hexacopter

Comment

• morsan
          • Apr 2003
          • 373

Ved filming innendørs er det nok ingen som slår Sony akkurat nå, men når det er sagt har Panasonic veldig bra lysfølsomhet i sine kamera. Stabilisatoren(e) til Panasonic er svært gode. En fordel med Panasonicen er filming i 1080/50p, altså 50 progressive bilder i full HD i sekundet, noe som gir en ekstrem flyt i bildestrømmen. Dette er en fordel ved mye bevegelse i bildet. Til sammenligning filmer Sony på 1920x1080i @24fps.

Det er mer enn nok optisk zoom på disse kameraene. Ved mye zooming, vil det ikke være lett å følge modellfly i fart, spesielt uten viewfinder. Ofte er det faktisk vidvinkel en savner på videokameraet, og der stiller både Panasonic og Sony sterkt.

Hvis det er ok å gå 1000kr over det nevnte budsjettet, så er Sony HDR-CX350 uten tvil et flott kamera. Sakser fra en test:

Sony HDR-CX350 review review | T3.com
          For those looking to go wide and occasionally shoot in low light too, the Sony CX350 literally has all angles covered.but if you don't need the extras, consider rivals like the Panasonic HDC-SD600 offering similar features at £150 less.

Comment

• spewster
            MFN Skribent
            • Aug 2007
            • 1134

Originally posted by Jon M
            Takk for svar begge to

Spewster: Hvordan syns du det er å filme kun med å se på skjermen?
            Er jo det jeg gjør når jeg filmer med SLR, og det går sånn passe bra, har jo ikke vribar skjerm eller noe sånt på det.
            Funker helt fint, men viewfinder er nok en fordel i noen settinger. Fattern kjøpte seg CX550 og den er helt rå (og dyr).
            Fant ut at jeg ikke fikk i pose og sekk til den prisen jeg skulle handle for i 2010 derfor ble det noen kompromisser som feks viewfinderen.
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Jon M
              • May 2009
              • 662

Hmm, ser ut som om det blir Panasonic HDC-SD90 da, ser ut som om det filmer rimelig bra og får gode omtaler rundt om kring, her er en video fra YT filmet med det:
              Panasonic HDC-SD90

Da er det bare å håpe på at jeg får solgt EOS 550D et og får kjøpt dette
              Last edited by Jon M; 24-06-11, 14:02.
              Harstad MFK

Futaba 12FG

Hexacopter

Comment

• Jon M
                • May 2009
                • 662

Da var Canonet solgt og Panasonic HDC-SD90 bestilt , så da er det bare å håpe at posten kommer fram med det før torsdag.

Hvordan redigeringprogram bruker dere? Har Sony Vegas og Pinnacle Studio 15 Ultimate, får ikke til noe med Sony, men Pinnacle virker ganske enkelt, har pare prøvd det på en film.
                Harstad MFK

Futaba 12FG

Hexacopter

Comment

• Grumps
                  • Apr 2011
                  • 319

Anbefaler Sony Vegas. Veldig bra program. Se noen tutorials på Youtube etc. Når du skjønner "logikken" i det programmet så er det veldig greit å jobbe med. Evt så kan du sende meg en Pm med spørsmål, så kan jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan.

Fikk du mye for 550? Hva fulgte med? Tenker å selge mitt.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                  Thomas Kristensen (30)
                  Oslo, Grefsen

Radio: Spektrum DX6i & DX8
                  Ultra Micro: Mange forskjellige
                  Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                  Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

Comment

Working...