Jeg gikk til anskaffelse av en bormal. Dette for å ha i kassa ved eks. uhell på fielden og at en måtte skifte propell der og da. Med en bormal høres det fint og enkelt ut..? Kunne borre opp propell med en gang men så enkelt er det ikke. Min erfaring nå er at dette blir aldri bra eller 100% - noe jeg erfarte etter første test. Problemet med bormalen er at inngangshull blir ok. men ikke utgangen/hull. Skal du derimot bruke en bormal så er regelen denne: Bruk en HSS bor - mest mulig nyslipt. Ikke bruke for mye fysisk kraft på boremaskinen. Bruk høyeste hastighet. Den manuelle matingen bør foregå sakte.
Om du velger for mye kraft på boremaskinen inkl. en sløv bor vil denne begynne å gå utover etterhvert som avstanden fra bormalen blir større. M.a.o. utgangshull blir ikke lik inngangshull og boret fant sitt eget leie. Dette vil sees tydelig når du har fjernet bormalen. Festekruene vil aldri treffe riktig. Skal optimalt resultat oppnås så må bormalen festes på andre siden der utgangshull også er og en borer også opp fra denne side også. Mitt råd er at en ikke bruker bormal på dyre karbonpropeller. Her slingrer det enda lettere på utgangshull. Nå legger jeg til at så lang det er mulig bruker jeg hjemme en søyleboremaskin og vil gjøre dette heretter.
Om du velger for mye kraft på boremaskinen inkl. en sløv bor vil denne begynne å gå utover etterhvert som avstanden fra bormalen blir større. M.a.o. utgangshull blir ikke lik inngangshull og boret fant sitt eget leie. Dette vil sees tydelig når du har fjernet bormalen. Festekruene vil aldri treffe riktig. Skal optimalt resultat oppnås så må bormalen festes på andre siden der utgangshull også er og en borer også opp fra denne side også. Mitt råd er at en ikke bruker bormal på dyre karbonpropeller. Her slingrer det enda lettere på utgangshull. Nå legger jeg til at så lang det er mulig bruker jeg hjemme en søyleboremaskin og vil gjøre dette heretter.
Comment