Unconfigured Ad

Collapse

Bormal = dårlig løsning..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Bormal = dårlig løsning..

Jeg gikk til anskaffelse av en bormal. Dette for å ha i kassa ved eks. uhell på fielden og at en måtte skifte propell der og da. Med en bormal høres det fint og enkelt ut..? Kunne borre opp propell med en gang men så enkelt er det ikke. Min erfaring nå er at dette blir aldri bra eller 100% - noe jeg erfarte etter første test. Problemet med bormalen er at inngangshull blir ok. men ikke utgangen/hull. Skal du derimot bruke en bormal så er regelen denne: Bruk en HSS bor - mest mulig nyslipt. Ikke bruke for mye fysisk kraft på boremaskinen. Bruk høyeste hastighet. Den manuelle matingen bør foregå sakte.

Om du velger for mye kraft på boremaskinen inkl. en sløv bor vil denne begynne å gå utover etterhvert som avstanden fra bormalen blir større. M.a.o. utgangshull blir ikke lik inngangshull og boret fant sitt eget leie. Dette vil sees tydelig når du har fjernet bormalen. Festekruene vil aldri treffe riktig. Skal optimalt resultat oppnås så må bormalen festes på andre siden der utgangshull også er og en borer også opp fra denne side også. Mitt råd er at en ikke bruker bormal på dyre karbonpropeller. Her slingrer det enda lettere på utgangshull. Nå legger jeg til at så lang det er mulig bruker jeg hjemme en søyleboremaskin og vil gjøre dette heretter.
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • Kenolang
    • Jul 2010
    • 2530

Borrer alltid fra baksiden først, så fremsiden, deretter bruker jeg en propell reamer. Null problem det, funker hver gang
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Kenolang. borrer du slik når du skal ha mange små hull i en sirkel til større motorer også?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Kenolang
        • Jul 2010
        • 2530

Ja, til 30cc, 50cc og 100cc gjør jeg det slik
        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
        EF Yak-54. 110"
        EF MXS 83"
        GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
        Takk til:
        Autopartner.se
        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

Har alltid brukt borrmal til bl.a ZDZ og DA - også på stripa. Men det lønner seg jo å borre opp propellen før man drar ut og flyr. Etter å ha borret opp "pilothullet" går jeg opp en halv borrstørrelse i forhold til skruen som skal gjennom, DVS 6,5 mm borr til 6 mm skrue. Enig med Raptor i å bruke HSS borr så skarpe som mulig.
          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Originally posted by Raptor
            .
            .
            Problemet med bormalen er at inngangshull blir ok. men ikke utgangen/hull.
            .
            .
            Boremaler er som alle andre hjelpe midler av varierende kvalitet og utførelse.
            Boremalen er ikke en erstatning for godt håndtverk ... og den funker best
            oppspent i benkboremaskin eller tilsvarende. Skal du ha et boremal som er egnet
            for håndboring så må du nok lage/finne noe som har et styre rør for å avstive
            boret da vil utgangshull stemme bedre med inngangshull. Boremal er heller
            ingen erstatning for et godt bor ... eller sliping av det. Altså rett ikke baker
            for smed ...

Odd H.
            Last edited by Ofly61; 04-08-11, 07:27.

Comment

Working...