Unconfigured Ad

Collapse

Hva skal en velge nå? Tips ønskes.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Hva skal en velge nå? Tips ønskes.

Må jo si det er blitt mye Extra, Yak54 og endel andre modeller inkl. Sbach i de siste årene. Jeg har prøvet dem alle fra forskjellige produsenter og ulike størrelser. Eks. så har Yak54 nå florert i mange år og det er vel ikke et treff eller stevne denne ikke dominerer eller er i depot. Extraen har vært i ulike versjoner fra 1985. Simprop lagde/produserte en Extra 230 på 2 meter (pluss) faktisk med riktig vingeprofil (rett/flat over og under) Den var i epoxy med isoporvinger og fløy meget bra. Like bra som mange av dagens modeller. Husker ikke om det var RipMax eller Cambria som produserte en Hawk i glassfiber (polyester) tung som fy men den fløy også bra med OS61 og TP potte/propell.

Nå er jeg på jakt etter en ny modell, en vintermodell. Må jo si at bygging fra bunn ikke er det helt store lenger da jeg har bygget meg "ferdig" og jeg har stor plassmangel for dette. Har bygget noe over 300 modeller totalt pluss ARF. Et par andre modeller er på vei inn, men det er modeller jeg skal skrive/anmelde men det jeg nå ønsker er tips til en modell som flyr bra og som har alle kvaliteter pluss.

Jeg har også en Bellanca Decathlon fra EMHW Exclusiv Modellbau som begynner å bli ferdig. Den er bygget fra bunn. Den er kos og interiøret er det jeg nå tar et tak i av og til. Den er treferdig, trukket og motor mm. er tilpasset. Den bli kanskje ferdig på ettervinteren men ingen hast eller deadline. Når en bygger fly fra bunn/scratch så skal det ikke være deadline men kos.

Jeg har diskutert med mange men composit er vel det jeg tilslutt går over til etterhvert for jeg er lei vedlikehold av filmslakkingen under varme dager. Problemet med film er over 20 pluss grader. Oracover er desidert best men denne slakker seg også over tid og må ofte etterstrammes.
    I gamle dager trakk vi med nylon eller silke og dopet 6-8 ggr. eller mer. Det holdt under alle temperaturer. Dobbeldekker er ikke interessant for det er altfor mye rigging som ofte tar en time eller mer om en skal ha allt på plass som rigging, turnbuckels osv.

På beddingen nå ligger en Pilot Yak 54 35% (Yellow Flame skjema) som straks er ferdig. Da trekker jeg inn årene for Yak en stund da jeg nå har 2 på 35%.

Tips mottas med takk!
    Last edited by Raptor; 10-08-11, 09:17.
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Med tanke på nicket ditt burde du jo hatt et helikopter....!
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Biplan
      • Apr 2008
      • 903

Lurer på om jeg noengang kommer dit du er nå, Raptor. Foreløpig ser det ikke sånn ut; det er så mye jeg har lyst til å bygge og fly. Handler tegninger og byggesett fortere enn jeg rekker å bygge.

** Hvorfor får jeg ikke lastet opp bilde? **
      Hva med en skalamodell av helsprø Stipa-Caproni flyvende tønne (ducted fan)? ‪Stipa-Caproni Flying Barrel (take-off footage only)‬‏ - YouTube
      Last edited by Biplan; 10-08-11, 12:59.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• syver
        • Aug 2009
        • 914

50cc eller større kriger evnt scalamaskin som ikke er av de typiske acrokjerrene som dominerer markedet om dagen.
        Terje syvertsen
        www.ModumModellSportklubb.com
        3dhs edge mintor 38
        C-arf edge dle 111 v3.
        C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• Raptor
          • Sep 2003
          • 837

Hatt helikopter?? Veldig mange. Var en av de første som fløy Schlüter Heliboy her i landet. (midten av 70 tallet tror jeg det var) Ellers hatt masse Hirobo, Kalt, Heim, Robbe, Kyosho, Raptor - hele serien untatt elektro, XCell, T-Rex osv. osv. Skulle det blitt heli så måtte det blitt noe skalagreier.
          Last edited by Raptor; 10-08-11, 14:06.
          Mvh.
          Rolv Leirro

Comment

• Raptor
            • Sep 2003
            • 837

Måtte vært en spit..Har hatt det også i ulike størrelser. Mustang, Spitfire m.fl. Problemet er at de fleste stevner eller treff så er det lite som inspirerer. Det er mest Extra, Yak og akkurat nå faktisk Bellanca. Vel Top Flite har jo noen lekre krigere..så en får se.. Ellers så liker jeg ikke det der luft retracht heller. For mye pes med lufttank og slanger. Bedre med servo for opptrekk om det finns enda. Skal og titte litt på Notoddenstevnet så det skal bli morro å se der også.
            Last edited by Raptor; 10-08-11, 14:11.
            Mvh.
            Rolv Leirro

Comment

• Raptor
              • Sep 2003
              • 837

Hva med en skalamodell av helsprø Stipa-Caproni flyvende tønne (ducted fan)? ‪Stipa-Caproni Flying Barrel (take-off footage only)‬‏ - YouTube

Ja det var det verste jeg har sett..Trodde først det var en modell. Beklager, men det appelerte ikke til meg som prosjekt.. he he..
              Last edited by Raptor; 10-08-11, 14:14.
              Mvh.
              Rolv Leirro

Comment

• ArneH
                • Dec 2009
                • 1562

Det er en "dybde" artikkel om Westland Welkin High Altitude Fighter i siste nummer av Britiske Aeroplane. Spennende konstruksjon, som det ikke ble bygget så mange av. Den hadde trykkcabin, for å kunne avskjære de Tyske høytflygende bomberne. Men Tyskerne gav opp bombing fra store høyder, så behovet ble ikke så stort.

Click image for larger version

Name:	Westland_Welkin__.1.jpg
Views:	1
Size:	18.5 KB
ID:	580748

En elegant og velbygget maskin som ikke så mange andre har bygget. Westland har jo andre spennende flytyper: Westland Whirlwind stiller høyt i klassen kule fly:

Name:	WestlandWhirlwind.jpg
Size:	31.4 KB
ID:	580749

Det er mye å velge i, men det må jo være kult å stille på stripa med noe som ikke alle andre har.

Hawker Tempest er jo ikke direkte kjedelig den heller. Og den har blitt fløyet av Norske flygere også.

Name:	tempestflying_550.jpg
Size:	97.4 KB
ID:	580750

Da fikk jeg luftet noen av mine favoritter, er jo ikke sikkert at det passer deg i det hele tatt.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Raptor
                  • Sep 2003
                  • 837

Originally posted by Biplan
                  Lurer på om jeg noengang kommer dit du er nå, Raptor. Foreløpig ser det ikke sånn ut; det er så mye jeg har lyst til å bygge og fly. Handler tegninger og byggesett fortere enn jeg rekker å bygge.

** Hvorfor får jeg ikke lastet opp bilde? **
                  Om du kommer dit noen gang..? Joda.. Det er bare å holde på lenge nok..og å passe seg for det "kinesiske murspøkelset"...
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

Comment

• Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

Jepp- greit å passe seg for det. Sett mange som går fra nybegynner til å fly 200 ccm på et par år. Etter det oppstår det et vakuum. Det er liksom ikke stort mer å strekke seg etter, tror jeg.

Selv skal jeg begynne å bygge litt, da det vil være en ny del av hobbyen for meg. Seilfly er uprøvd. Samme med jet.. Dæven, jeg har mange fine år foran meg

Hva med en skikkelig skala Fieseler Storch, Rolv - a la Ed Newman sin? Vet Murer`n holder på med noe liknende, men de er det ikke for mange av. Må ha noe som ikke er akro du nå som du har taket fullt av dem..
                    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Skaff deg en DLG, og bli født på ny!
                      Helt seriøst!
                      Det er derfor Rc ble oppfunnet.
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

Originally posted by bad scientist
                        Skaff deg en DLG, og bli født på ny!
                        Helt seriøst!
                        Det er derfor Rc ble oppfunnet.
                        Hmmm...Har prøvet seilfly uten hell. Vært med andre, prøvet osv..ulike størrelser. Hadde en gang en Carrera Sagitta som var full acro..Det nærmeste som var morro med seilfly. Den fløy som en F3A.. Fordelen ellers med seilfly er vel naturopplevelsen om en velger å stikke til fjells da.
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• Raptor
                          • Sep 2003
                          • 837

Originally posted by Sniper
                          Jepp- greit å passe seg for det. Sett mange som går fra nybegynner til å fly 200 ccm på et par år. Etter det oppstår det et vakuum. Det er liksom ikke stort mer å strekke seg etter, tror jeg.

Selv skal jeg begynne å bygge litt, da det vil være en ny del av hobbyen for meg. Seilfly er uprøvd. Samme med jet.. Dæven, jeg har mange fine år foran meg

Hva med en skikkelig skala Fieseler Storch, Rolv - a la Ed Newman sin? Vet Murer`n holder på med noe liknende, men de er det ikke for mange av. Må ha noe som ikke er akro du nå som du har taket fullt av dem..

Ja som jeg sier til alle nybegynnere. Det nytter ikke å skaffe seg en warbirds etter første år. Det som gjelder er å skynde seg sakte. Jeg fløy faktisk en hel vinter bare takeoff og landingsrunder da jeg begynte med RC for ca. 40 år siden. Taket fullt "Sniper" ja det vet jo du.. Trangt her...

Nei Fieseler Storch har aldri interessert meg. Stygt som fy...men det er min smak. Morro å se de som iallfall har bygget den og viser at den flyr. Det er som vi vet "Sniper" en viss mann som ikke liker YAK men han om det. Lurte lenge på stor Bellanca men det er nu de der transportgreiene som er problemet mm.. Må ha en modell som jeg heller ikke er avhengig av å ha med bakkemannskap. Tror fort de store Bellanca greiene krever en villig medhjelper. Da tenker jeg på montering av svære vinger, starting etc. Ser mange kommer med gode tilbakemeldinger på EF Edge 88"... Må visst ta en telelfon en viss plass snart - får se...Noe må man jo ha å gjøre også og jeg er ikke den som sitter på krakken og tvinner tommeltotter. Nei jeg tror jeg gjør ferdig Bellancaen som er bygget fra scratch (Exclusiv Modellbau) før jeg snuser på noe annet nå. Har allt til den....Men må ha noe i vinter før Jul å bygge/montere.
                          Faktisk surrer det i hue litt i en Christen Eagle fra samme produsent men ikke for stor...........Får se..(?)
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

Comment

• patternplanes
                            • Jun 2009
                            • 253

Hva med en F3A modell??? Begynne å fly program?
                            Kristoffer Rosmo
                            Vingtor RC Klubb
                            Great Planes Super Sportster 40
                            SebArt Wind S110
                            Clik 2.0

Comment

• sekkenes
                              • Sep 2005
                              • 342

Originally posted by Raptor
                              Ja som jeg sier til alle nybegynnere. Det nytter ikke å skaffe seg en warbirds etter første år. Det som gjelder er å skynde seg sakte. Jeg fløy faktisk en hel vinter bare takeoff og landingsrunder da jeg begynte med RC for ca. 40 år siden. Taket fullt "Sniper" ja det vet jo du.. Trangt her...

Nei Fieseler Storch har aldri interessert meg. Stygt som fy...men det er min smak. Morro å se de som iallfall har bygget den og viser at den flyr. Det er som vi vet "Sniper" en viss mann som ikke liker YAK men han om det. Lurte lenge på stor Bellanca men det er nu de der transportgreiene som er problemet mm.. Må ha en modell som jeg heller ikke er avhengig av å ha med bakkemannskap. Tror fort de store Bellanca greiene krever en villig medhjelper. Da tenker jeg på montering av svære vinger, starting etc. Ser mange kommer med gode tilbakemeldinger på EF Edge 88"... Må visst ta en telelfon en viss plass snart - får se...Noe må man jo ha å gjøre også og jeg er ikke den som sitter på krakken og tvinner tommeltotter. Nei jeg tror jeg gjør ferdig Bellancaen som er bygget fra scratch (Exclusiv Modellbau) før jeg snuser på noe annet nå. Har allt til den....Men må ha noe i vinter før Jul å bygge/montere.
                              Faktisk surrer det i hue litt i en Christen Eagle fra samme produsent men ikke for stor...........Får se..(?)
                              Bygg ferdig Bellanca'n din du. Min flyr kjempefint. Selvbygd er liksom litt mer stas syns jeg
                              Christen Eagle 303cm fra EHMW er høyt oppe på min liste også sammen med alt for mye annet...
                              Yngve Sekkenes

http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

Comment

Working...