Må jo si det er blitt mye Extra, Yak54 og endel andre modeller inkl. Sbach i de siste årene. Jeg har prøvet dem alle fra forskjellige produsenter og ulike størrelser. Eks. så har Yak54 nå florert i mange år og det er vel ikke et treff eller stevne denne ikke dominerer eller er i depot. Extraen har vært i ulike versjoner fra 1985. Simprop lagde/produserte en Extra 230 på 2 meter (pluss) faktisk med riktig vingeprofil (rett/flat over og under) Den var i epoxy med isoporvinger og fløy meget bra. Like bra som mange av dagens modeller. Husker ikke om det var RipMax eller Cambria som produserte en Hawk i glassfiber (polyester) tung som fy men den fløy også bra med OS61 og TP potte/propell.
Nå er jeg på jakt etter en ny modell, en vintermodell. Må jo si at bygging fra bunn ikke er det helt store lenger da jeg har bygget meg "ferdig" og jeg har stor plassmangel for dette. Har bygget noe over 300 modeller totalt pluss ARF. Et par andre modeller er på vei inn, men det er modeller jeg skal skrive/anmelde men det jeg nå ønsker er tips til en modell som flyr bra og som har alle kvaliteter pluss.
Jeg har også en Bellanca Decathlon fra EMHW Exclusiv Modellbau som begynner å bli ferdig. Den er bygget fra bunn. Den er kos og interiøret er det jeg nå tar et tak i av og til. Den er treferdig, trukket og motor mm. er tilpasset. Den bli kanskje ferdig på ettervinteren men ingen hast eller deadline. Når en bygger fly fra bunn/scratch så skal det ikke være deadline men kos.
Jeg har diskutert med mange men composit er vel det jeg tilslutt går over til etterhvert for jeg er lei vedlikehold av filmslakkingen under varme dager. Problemet med film er over 20 pluss grader. Oracover er desidert best men denne slakker seg også over tid og må ofte etterstrammes.
I gamle dager trakk vi med nylon eller silke og dopet 6-8 ggr. eller mer. Det holdt under alle temperaturer. Dobbeldekker er ikke interessant for det er altfor mye rigging som ofte tar en time eller mer om en skal ha allt på plass som rigging, turnbuckels osv.
På beddingen nå ligger en Pilot Yak 54 35% (Yellow Flame skjema) som straks er ferdig. Da trekker jeg inn årene for Yak en stund da jeg nå har 2 på 35%.
Tips mottas med takk!
Nå er jeg på jakt etter en ny modell, en vintermodell. Må jo si at bygging fra bunn ikke er det helt store lenger da jeg har bygget meg "ferdig" og jeg har stor plassmangel for dette. Har bygget noe over 300 modeller totalt pluss ARF. Et par andre modeller er på vei inn, men det er modeller jeg skal skrive/anmelde men det jeg nå ønsker er tips til en modell som flyr bra og som har alle kvaliteter pluss.
Jeg har også en Bellanca Decathlon fra EMHW Exclusiv Modellbau som begynner å bli ferdig. Den er bygget fra bunn. Den er kos og interiøret er det jeg nå tar et tak i av og til. Den er treferdig, trukket og motor mm. er tilpasset. Den bli kanskje ferdig på ettervinteren men ingen hast eller deadline. Når en bygger fly fra bunn/scratch så skal det ikke være deadline men kos.
Jeg har diskutert med mange men composit er vel det jeg tilslutt går over til etterhvert for jeg er lei vedlikehold av filmslakkingen under varme dager. Problemet med film er over 20 pluss grader. Oracover er desidert best men denne slakker seg også over tid og må ofte etterstrammes.
I gamle dager trakk vi med nylon eller silke og dopet 6-8 ggr. eller mer. Det holdt under alle temperaturer. Dobbeldekker er ikke interessant for det er altfor mye rigging som ofte tar en time eller mer om en skal ha allt på plass som rigging, turnbuckels osv.
På beddingen nå ligger en Pilot Yak 54 35% (Yellow Flame skjema) som straks er ferdig. Da trekker jeg inn årene for Yak en stund da jeg nå har 2 på 35%.
Tips mottas med takk!
Comment