Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generator og ladning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generator og ladning

    Noen som benytter generator for ladning på stripa? Jeg har vurdert endel på om det hadde vært smart å invistere i en liten (eller stor) generator til å ha med seg ut kontra å kjøpe 15 batteripakker som du skal ta vare på, lagre, lade hjemme før du stikker ut osv.

    med det ustabile været vi har her, så kan det være kort varsel når det endelig blir flyvær, så da hadde det passet greit å hive ting i bilen, stikke ut og koble til laderen på strippa. Det krever selvsagt endel av generatoren, for det er ikke mye vits i dette om jeg skal lade på 0,5C for å ikke overbelaste den.

    Generatorer ser ut som de kommer fra rundt 2500 opp til 15000,- Honda ser ut som det er kremen, men du betaler rundt 10K for 1KW, og 15K for 2KW. Andre ting som f.eks Blizzar kan du få så lavt som 5 tusen for 2KW. Disse er jo bygget for hyttedrift og langt mer krevende bruke en det de fleste av oss kommer til å utsette dem for, så jeg er noe tvilsom til om 15k for en Honda generator føyer seg inn i rekken blant veldig smart invisteringer.

    Fant en Kipor 770W Generator for en tusenlapp også, men er småredd den blir i minste laget.

    Er det andre her som har erfaring på område, og kan komme med noen fornuftige forslag til generator og størrelse?

  • #2
    Skal ikke komme med noen forslag til generator men med noen råd om ting en bør være oppmerksom på.
    De laderene som de fleste bruker har en 4p likeretter. Denne belaster nettet svært ulinært og produserer en haug med lavfrekvent harmonisk forvregning. Dette skyldea at den kun drar strømm fra nettet når sinusspenningen er på topp, alså får en et pulserende strømtrekk fra nettet. Har en da en generator med forholdsvis liten kortsluttningsytelse vil dette medføre at sinusspenningen til generatoren blir drad ned på toppen. Spenningsregulatoren til generatoren ser dette men vet ikke hvorfor og kjører opp spenningen på generatoren noe som igjenn fører til at efektivverdien på spenningen øker.
    Kort oppsumert kjører en en stor lader på en liten generator vil generatorspenningen stige og en kan risikere og ødelegge både lader og generator.
    Som en tomelfingelregel bør en ikke belaste en generator med mer en 50% om lasten er 4p (Lader).
    Nå finnes det ladere med IGBT likerettere og LCL filtre disse er mye bedre for nettet men koster deretter.

    PS. et agregat blir aldrig for stort men det kan jo bli for tungt.

    Comment


    • #3
      Jeg bruker en Kipor IG2000. Den yter 2000W peak og 1600W kontinuerlig, så jeg kan kjøre PL8-laderen på full guff kontinuerlig og lade raskere enn jeg flyr. Herlig!

      Den koster underkant av 6000 på mekk.no. Jeg var heldig og fikk den for 3001 kr på netthandelen.no, men de har ikke den der lenger. De har en større modell, men den blir vel i tyngste laget å dra med seg frem og tilbake.

      Hva slags batterier skal du lade? Jeg hadde en Kipor IG770 tidligere. Med denne kunne jeg lade 6 stk 6S/3000 mAh-pakker i paralell på ca 40 minutter. Det blir litt knapt på en T-Rex 700, men det holder jo fint til en T-Rex 500.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Henger meg på det jotto skriver her. Viktig å være klar over at et 2000W aggregat klarer typisk 1600W kontinuerlig. Blir jo vanskelig å anbefale størrelse på generator før man vet hvilket behov du har.

        Selv har jeg brukt Kipor IG2000 et års tid nå i kombinasjon med PL8. Den lader vanligvis mine 5s pakker i parallell på 40A og har fortsatt god margin. Flyr så mye jeg orker hele dagen uten å vente på lading selv med Decathlon på 3m vingespenn. Har en 2m akromaskin (Sebart sukhoi 140), og her lader jeg opp 3 batterisett på ca. 20 minutter. Noen ganger gidder jeg ikke engang lade hjemme før jeg drar. Første jeg gjør da når jeg kommer på stripa er å sette i gang lading. Så bærer jeg ut og monterer fly, samt tømmer kaffekoppen også er batteriene ferdig. Deilig å være forbi tiden hvor lading tok en evighet...

        Generatoren har også gått kontinuerlig noen dager i forbindelse med bygningsarbeid og drift av vinkelsliper (dette er tøft for en generator pga. plutselig stort strømtrekk når vinkelsliperen starter). Dette gikk helt smertefritt. Bruker veldig lite bensin gjøre den også.

        Comment


        • #5
          Når dere kjører agregat slik, må dere vel ha en kraftig strømfosyning i teilegg for å forsyne laderen?

          Jeg og en kompis har ett prosjekt på gang. Har tenkt å lage en generator som produserer 12V.
          Har tenkt å bruke en mensinmotor og montere reimhjul på denne, som vil drar en 100amp dynamo som produserer ca 14volt videre til ett bilbatteri.

          Da slipper man strømforsyningen til lader og kan lade rimelig heftig rett fra batteriet på generatoren.
          Youtube: Flygutta
          -----------------------------
          Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
          Heli: T-rex 700,T-rex 450
          Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
          (34 år ung)
          www.flygutta.com
          www.vfkm.no

          Comment


          • #6
            Nå er det vell ikke så mange heftige ladere som er fornøyd med 14V.

            Comment


            • #7
              Du slipper strømforsyningen men ender opp med reimer, en dynamo og ikke minst et tungt blybatteri? Høres ut som et dårlig bytte spør du meg Men dere kan sikkert få dette til en rimelig penge da. Tips: Hvis dere gjennomfører idéen, de fleste kraftige ladere krever 24-36V for å lade på full effekt, ha dette i bakhodet.

              Strømforsyngene har jeg bygget inn i en ladekoffert. Dette er både billig lettvint i bruk.

              Comment


              • #8
                Så lenge jeg klarer og lade rundt 15-20A så er jeg fornøyd.
                Youtube: Flygutta
                -----------------------------
                Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                Heli: T-rex 700,T-rex 450
                Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                (34 år ung)
                www.flygutta.com
                www.vfkm.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by OAK View Post
                  Du slipper strømforsyningen men ender opp med reimer, en dynamo og ikke minst et tungt blybatteri? Høres ut som et dårlig bytte spør du meg Men dere kan sikkert få dette til en rimelig penge da. Tips: Hvis dere gjennomfører idéen, de fleste kraftige ladere krever 24-36V for å lade på full effekt, ha dette i bakhodet.

                  Strømforsyngene har jeg bygget inn i en ladekoffert. Dette er både billig lettvint i bruk.
                  Kvor mange Ampere klarer strømforsyningen og levere? Link til denne?

                  Har ett 1500W Honda agregat stående, så kan vel hende strømforsyning hadde vært tingen =)

                  Dette blir vel i minste laget? Error Page | eBay
                  Last edited by Kleffa; 12-01-12, 12:32.
                  Youtube: Flygutta
                  -----------------------------
                  Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                  Heli: T-rex 700,T-rex 450
                  Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                  (34 år ung)
                  www.flygutta.com
                  www.vfkm.no

                  Comment


                  • #10
                    Ligger en del info om det her på forumet allerede. Server power supplies kan du få tak i til en rimelig penge, og i forskjellige størrelser.

                    Jeg bruker 2 stk. 12V 47A koblet i serie for 24V.

                    Et par linker som dukket opp ved søk i forumet:
                    (MFN) ModellflyNytt.no
                    (MFN) ModellflyNytt.no
                    (MFN) ModellflyNytt.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OAK View Post
                      Deilig å være forbi tiden hvor lading tok en evighet...
                      Enig! Man trenger ikke å planlegge flyturen kvelden i forveien lengre
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        jeg bruker en 1 kw kellen aggregat.

                        handlet det på obs bygg for 1200 kr det ser likt ut som kipor aggregatet bare det er rødt, og det funker utrolig bra til PL8 laderen min

                        var et supertilbud jeg kom over, sku visst handlet hele pallen ser jeg hehehe
                        Min Hjemmeside..

                        http://sveininge.iflogg.com

                        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OAK View Post
                          Du slipper strømforsyningen men ender opp med reimer, en dynamo og ikke minst et tungt blybatteri? Høres ut som et dårlig bytte spør du meg Men dere kan sikkert få dette til en rimelig penge da. Tips: Hvis dere gjennomfører idéen, de fleste kraftige ladere krever 24-36V for å lade på full effekt.
                          En generator fra en lastebil eller buss leverer vel nok til å lade 24V batteri (2 stk 12V batterier koblet i serie). Men generatorer til bil og lastebil er laget billigst mulig og har stort tap.

                          Så lenge generatoren leverer nok strøm så trenger man vel ikke så store batteriet, det er vel der mest for å stabilisere spenningen.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Hekkans pris på disse da, kan liksom velge mellom en SAB Goblin med utstyr, eller et 2KW Honda aggregat. Får ta turen innom en lokal butikk her og sjekke kvaliteten mellom Kipor og Honda, ser du får Kipor sine for under halvparten.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hanzo View Post
                              Hekkans pris på disse da, kan liksom velge mellom en SAB Goblin med utstyr, eller et 2KW Honda aggregat. Får ta turen innom en lokal butikk her og sjekke kvaliteten mellom Kipor og Honda, ser du får Kipor sine for under halvparten.
                              Jeg har ikke testet Hondaen selv, men den er visstnok litt stillere og veier det samme. Batteriene dine blir fulladet uansett. 6000 kr er litt drøyt å betale for et aggregat som er litt stillere, synes jeg .-)
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X