Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips rundt lakkering av møbler og annet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips rundt lakkering av møbler og annet

    Er på jakt etter råd angående sprøytelakkering av tremøbler osv til hytta. Og her inne er det jo folk med masse kunskap om alt så må ihverfall prøve. Har kompressor så tenkte litt rundt det å sprøytelakkere møbler osv. Kan man sprøyte vanlig maling feks Lady med 40 glans (vanlig listlakk)?

    - Hvilken sprøye og lufttrykk?
    - Må malingen tynnes, eventuelt malingstyper som fungerer fint?
    Lars Norberg

  • #2
    Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har lakkert mye, men litt har jeg lakkert tidligere. Har bl.a lakkert et par skrivebord og en tvbenk jeg lagde samt tre kjøkkeninnredninger og noen innedører i huset mitt. Det jeg bruker er oftest Gjøco oljegrunning og et eller annet oljebasert sluttstrøk. Man har også Gjøco sin sperregrunning med kvistlakk i seg. Det lønner seg med to-tre strøk med den. Den er vannbasert så enkel å ha med å gjøre. Den kan også lakkeres over med både vann og oljebasert maling/lakk. Jeg har veldig god erfaring med Gjøco sin superfinish. Jeg bruker Gjøco for det har vi mest av på møbelverkstedet vårt og om jeg skulle brukt noe annet ville jeg brukt Jotun.

    Så anbefaler jeg biltema sin "proff" sprøyte med overkopp. Den er kanon til slike prosjekter Det er vell anbefalt en maks trykk på ca 5 bar, men du ser det fort når du sprøyter hvordan lakken sprer seg.

    Click image for larger version

Name:	2011-05-19 16.17.37.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	587726Click image for larger version

Name:	2011-08-15 14.37.13.jpg
Views:	1
Size:	45.4 KB
ID:	587727

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Synes du absolutt kan skryte på deg erfaring der gitt

      Tynner du ut malingen før bruk og hva slags dysesett bruker du til denne typen lakkering?

      Var det denne sprøyten du hadde:
      Lakksprøyte "Proff" - Biltema
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars N View Post
        Takker for svar. Synes du absolutt kan skryte på deg erfaring der gitt

        Tynner du ut malingen før bruk og hva slags dysesett bruker du til denne typen lakkering?

        Var det denne sprøyten du hadde:
        Lakksprøyte "Proff" - Biltema
        Bruker den sprøyten der ja Tynner ut en 20-30% med white spirit på oljemalingen og en ca det samme med vann på vannbasert. Dunker knall det. Kan med fordel lakke med klarlakk men minuset er at det gulner en del med klarlakk på

        // Truls

        Comment


        • #5
          Supert, dette må testes. Tror jeg skal lage meg en liten boks med trykk regulator og vannutskiller som enkelt kan kobles til kompressoren.
          Hva slags dysetykkelse bruker du?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lars N View Post
            Supert, dette må testes. Tror jeg skal lage meg en liten boks med trykk regulator og vannutskiller som enkelt kan kobles til kompressoren.
            Hva slags dysetykkelse bruker du?
            Bruker den som følger med sprøya. God nok den, men til klarlakk kan man bruke den som er hakket mindre Glemte å svare på dette i forrige melding, sorry. Bare pass på å matt godt ned og vask skikkelig med rødsprit

            Comment

            Working...
            X