Unconfigured Ad

Collapse

Lipo på reise, fly nok en gang

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

    #1

    Lipo på reise, fly nok en gang

    SAS har vist ingen peiling på dette, prøvde å snakke med dem på webben og telefon, men dette ble veldig vanskelig for dem... Hvordan er det å reise med Lipo batteri om dagen, har hørt alt fra totalforbud til at du kan ha med deg 2 eller ubegrenset med batteri. Finner liten og ingen informasjon om dette på nettet, hverken for SAS eller generelt sett. Noen som har peiling, eller kan dele en link eller 2 om temaet? Har lest fra andre som har fått beslagelagt alt på reise, og det er ikke intressangt
  • rcmodeller
    Forhandler
    • Jun 2003
    • 374

    #2
    Originally posted by Hanzo
    SAS har vist ingen peiling på dette, prøvde å snakke med dem på webben og telefon, men dette ble veldig vanskelig for dem... Hvordan er det å reise med Lipo batteri om dagen, har hørt alt fra totalforbud til at du kan ha med deg 2 eller ubegrenset med batteri. Finner liten og ingen informasjon om dette på nettet, hverken for SAS eller generelt sett. Noen som har peiling, eller kan dele en link eller 2 om temaet? Har lest fra andre som har fått beslagelagt alt på reise, og det er ikke intressangt
    Stemmer det. Dette er i innkjøringsfasen. Begrensninger er allerede innført hos flyfraktselskapene. Lignende regler er i ferd med å bli innført hos flyselskapene. Men praksis er ikke lik hos alle enda.

    Du har større sjangse for at du beholder batteriene dine hvis du legger de i baggasjen, og ikke i håndbaggasjen.
    Men uansett, et større antall er mer utsatt for å bli beslaglagt enn et lite antall.
    2-3 LiPo batterier i baggasjen burde kunne gå. 4-5 stykker hvis de ikke er mer enn ca 2000 mah hver.
    Uansett så er dette usikkert akkurat nå.

    Lykke til.

    RcModeller

    Comment

    • Balsahøvel
      • Feb 2009
      • 189

      #3
      Guidance Document on the Transport of Li-Batt_2011[1].pdfGuidance Document on the Transport of Li-Batt_2011[1].pdfHei,
      Hvis det ikke har blitt noen endringer for frakt av lipo på fly siden august 2011 er reglene som følger:
      Lipo skal sjekkes inn som håndbagasje
      En lipo pakke må ikke overskride 100 Wh (5S 5000mAh er på 92,5Wh)
      Alle kontakter skal være isolert så batteriet ikke kan kortslutte.
      Batteriene skal være «montert»/ oppbevart i typisk en senderkoffert hvor de ikke kan ramle rundt.
      Det er ingen konkrete regler for antall pakker man kan ha med seg. Det står bare «reasonable» og IATA sier at 8 er for mange. Selv hadde jeg med 4 stykk 5S 5000mAh i senderkofferten frem og tilbake fra Oslo til New York sist sommer om bord på SAS.
      Kan anbefale å ta ut senderen av senderkofferten og sende den igjennom skanningen først så skjønner vekterne litt mer av hva det går i. Vekterne på flyplassen i New York spurte meg bare om hvor mange servoer jeg kunne operere med Futaba 14MZ radioen og lade/flytid på Lipo batteriene. Batteriene ble undersøkt med noe sprengstoffsøkegreier.

      Se vedlegg om regler.
      Lykke til

      Mvh,
      Henning Jorkjend

      Comment

      • rcmodeller
        Forhandler
        • Jun 2003
        • 374

        #4
        Mye har endret seg bare i år.
        De enkelte flyselskaps praksis på dette området er strammet inn betraktlig.
        Men hvis det ikke foreligger et nytt utkast til foreskrifter, så kan det være lurt å printe ut gjeldende foreskrift og vise til den hvis man opplever problem.
        Men til syvende og sist så er det det aktuelle flyselskap som er suverent til å avgjøre der og da hva de måtte tillate.

        RcModeller

        Comment

        • Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

          #5
          Reglene I USA (til/fra) har ikke endret seg siden 2008, http://safetravel.dot.gov/index.html

          Du finner informasjon om mengde med batteri og hvordan du frakter dem på dem U.S. Department of Transportation sin hjemme side

          Comment

          • rcmodeller
            Forhandler
            • Jun 2003
            • 374

            #6
            Ser ikke at trådstarter nevner hvor han skal.
            Hvis han skulle til USA, så hadde nok han selv funnet denne infoen på nettet.
            Så derfor å anta at han ikke skal til USA, siden han nevner han ikke fannt den.

            Ref kun til fersk info; som: EMS Express to Norway (under 500g) NO LIPO

            Og at Team Orion Asia og Switzerland, pluss flere andre, fikk alle LiPo batterier beslaglagt da de nylig skulle konkurrere i Finnland.
            Måtte handle inn nye batterier lokalt for i det hele tatt å få konkurrert.

            Oscar Jansen, Team Switzerland og Porapong Ratanarat "Jarb", Team Asia var ikke akkurat happy for det.

            Så; like godt å være føre var så man slipper slike episoder.

            RcModeller

            Comment

            • Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

              #7
              Originally posted by rcmodeller
              ......Så derfor å anta at han ikke skal til USA, siden han nevner han ikke fannt den......
              Spiller ingen rolle hvor han drar eller hvem han drar med - dette er regler som er definert av IATA og gjelder alle flyselskap som er medlemmer av denne organisasjonen (og det er de fleste bortsett fra noen som flyr mellom banan republikker)

              Ref kun til fersk info; som: EMS Express to Norway (under 500g) NO LIPO
              Det du referer har ingen ting med å ta batterier med på flyet, EMS og andre "speditører" hadde tidligere relativt "slappe" regler på hva som kunne sendes med dem som flyfrakt - nå har de og de fleste andre som sender f.eks Lithium batterier som frakt fått skjerpet inn reglene på hvor mye som kan sendes i f.eks en post pakke.

              Kommer du på flyplassen med veska full av 5000mA LiPo batterier å treffer en sikkerhets vakt "som har dagen" så kan han stoppe deg og nekte deg å ta med disse inn på flyet i.h.t. IATA's regelverk.
              Tar du med batteri(er) som har en ELC på under 8g (100W) så skulle du ikke ha noen problemer, du kan eventuell prøve å krangle deg opp til en ELC på <25g som tilsvarer ca 300W, dette er en grense for profesjonelle aktører som f.eks. skal ha video kamera og batterier med inn på flyet.

              Husk også at dette er grenser pr. person, så er dere flere som reiser så får du med mere, bare pass på å fordel dette i håndbagasjen til hver av personene - ikke alt i en
              Pass også på å tape kontaktflatene slik at de er isolert og ikke slenger rundt.
              Last edited by Quadrocopter; 30-06-12, 07:35.

              Comment

              • P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

                #8
                Jeg jobber i SAS og Li-Po skal i utgangspunktet behandles som farlig gods.
                Det betyr egentlig at du må sende batteriene som frakt og batteriene må sikres med stropper i lasterom og med NOTOC til fartøysjef.
                Det tas unntak som små batterier til mobiler,klokker og kameraer o.l.
                Men skal det sendes større kvanta skal det altså egentlig sendes som farlig gods.
                Faktisk så tror jeg at når det kommer større kvanta batterier inn til landet så er det som CAO (Cargo Aircraft Only) frakt.
                Men da snakker vi MYE batterier.
                Kan sjekke det nærmere om det er noe limit på hvor mye man kan ha med seg.
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment

                • RoSt
                  • Apr 2005
                  • 173

                  #9
                  Noen som vet om det er forandringer på regler nå (juli 2013), eller har erfaringer med KLM?
                  (Skal en tur til Italia og Euromeeting 2013 og vil gjerne ha med fly med 2 pk 2200 mAh lipo og en Futaba med Life)
                  Roger Strand

                  Comment

                  Working...