antar dette var en slik billig lader som følger med mange av disse "leketøyene"?
Unconfigured Ad
Collapse
Hus brant ned
Collapse
X
-
Hva sier husforsikringen til dette montro?Interessert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.noComment
-
Minst like viktig er at man har forstått de sikkerhetskritiske finnessene, og kan bruke laderen.
ArnsteinComment
-
Comment
-
Enig, det går fint an å få full fyr med en dyr og feilfri lader: Holy &^%*^ Lipo goes up in my garage. - HeliFreak
Minst like viktig er at man har forstått de sikkerhetskritiske finnessene, og kan bruke laderen.
Arnstein
En bør jo balansere alltid syns nå jeg ...
fikk en PM så ..for ikke å skape noen misforståelse etter å skummet gjennom tråden Arnstein ref. til så var det den jeg mente ...hva som gikk galt i det huset som brant ned vet jeg ikke noe om , og som jeg skrev lengre oppe ..antar det var "leketøy"Rune Gjelsnes
Vikersund
92624841Comment
-
Av alt som selges av LiPo drevne RC leker og hobby utstyr. Hvor mange er det som egentlig skjønner hva de holder på med, skjønner at det i det hele tatt er risiko forbundet med dette, og har noen ide om hva som er rett og galt når det gjelder lading?
Jeg vil tippe mindre enn 10%. Langt mindre antagelig. Så nesten rart det er så få slike historier vi hører om.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Det er bra det er sjeldent
Nimh batterier har jo brent ned like mange hus oppgjennom åra.Comment
-
Lipo må alltid lades oppsyn. Jeg kunne fort brent opp huset selv da ett lipo batteri pluteslig tok fyr under lading på hobbyrommet for ett par år sia. Bare flaks at jeg var i nærheten. Jeg hadde en bra hyperion lader, ladet på 1c med balanserer. Hjelper ikke om man har bra lader, er det en dårlig pakke eller man har uflaks kan det ta fyr åkke som...Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkomposittComment
-
Han luring her leker jo litt med sikkerheten ..ikke balansering og paralell lading.
En bør jo balansere alltid syns nå jeg ...
fikk en PM så ..for ikke å skape noen misforståelse etter å skummet gjennom tråden Arnstein ref. til så var det den jeg mente ...hva som gikk galt i det huset som brant ned vet jeg ikke noe om , og som jeg skrev lengre oppe ..antar det var "leketøy"
Beste eksemplet der er B787 Dreamliner med japanske Li-Ion kvalitetsceller, amerikansk designet lader alt til priser som får prisnivået på vårt hobbyutstyr til å blekne. Grundig testet/kvalifisert/sertifisert før kommersielt bruk. Selv de ble nødt til å kaste inn håndkleet til slutt og bygge alt inn i en brannsikker boks med «pipe» ut av flykroppen. Så det er ikke lett å få dette idiotsikkert, så lading under oppsyn er vel å foretrekke.
ArnsteinComment
-
da er vi helt enige Arnstein, mine blir ladet i et fyrrom i kjellern ikke noe brenbart annet enn et par depron modeller og litt annet små rask, tar det fyr der blir ikke annet enn lukt.
Nå skal det sies at jeg kanskje har hatt "flaks" og ikke hatt noe form for uhell ..ennå!(?)Rune Gjelsnes
Vikersund
92624841Comment
-
Lader folk med balansering hver gang?
Når jeg gikk over ifra nitro til elektrisk noen år tilbake, ble jeg opplært til at man balanserte normalt hver 6-8 lading.
Jeg sjekker hver celle med en måler etter hver lading, og de har til nå holdt seg på 0.01v avvik.
Lader også i lipo bags, med lange ledninger, pga jeg må lade de på stuegulvet i leiligheten, så vil ha muligheten til å "enkelt" hive ut en bag om batteriet starter å lage røyk. Logisk nok, så oppholder jeg meg i samme rom mens de lader.You cant take the sky from me.
Comment
-
For Dreamliner’en sin del var det 2-to branntilfeller i løpet av 100 000 flytimer. (Boeing’s problem var at basert på tester/teori skulle det gå 200 ganger lenger tid mellom hver brann.) Nå aner jeg ikke hva sannsynligheten for selvantenning i en uskadet LiPo pakke under lading er. Men er den noe i nærheten av hva de «brannfarlige» batteriene i B787 har, så må selv en aktivt F3A flyger med 1000-1500 turer/ladinger (?) i året holde på i noen år for å være sikker på og oppleve selvantenning under lading. Bare å øke treningsmengden, RGJ!
Jeg tror de fleste LiPo-brannene har forklarlige årsaker, ellers hadde det vært langt flere branntilfeller hvis LiPo i seg selv er veldig brannfarlig. Lade uten balansering øker helt klart sjansen, er vel litt som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, kan gå bra lenge, men selv bruk av sikkerhetsbelte er heller ingen garanti.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment