Unconfigured Ad

Collapse

Hus brant ned

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

    #1

    Hus brant ned



    antar dette var en slik billig lader som følger med mange av disse "leketøyene"?
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

    #2
    Dette kunne gåt vært hos meg og med dyr lader. Har da hat batteri som har tat fyr uten at det var feil på laderen.

    Comment

    • RGJ
      • Jul 2004
      • 922

      #3
      tror sjansen er lysår mindre med en skikkelig lader
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment

      • Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

        #4
        Hva sier husforsikringen til dette montro?

        Comment

        • arnstein
          • Jul 2008
          • 26

          #5
          Originally posted by bardp
          Dette kunne gåt vært hos meg og med dyr lader. Har da hat batteri som har tat fyr uten at det var feil på laderen.
          Enig, det går fint an å få full fyr med en dyr og feilfri lader: Holy &^%*^ Lipo goes up in my garage. - HeliFreak

          Minst like viktig er at man har forstått de sikkerhetskritiske finnessene, og kan bruke laderen.

          Arnstein

          Comment

          • Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

            #6
            Originally posted by Trulsen
            Hva sier husforsikringen til dette montro?
            Det er faktisk et godt spørsmål.. Er det sånn så lenge produktene er CE merket så er det greit, eller stilles det andre krav?
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment

            • RGJ
              • Jul 2004
              • 922

              #7
              Enig, det går fint an å få full fyr med en dyr og feilfri lader: Holy &^%*^ Lipo goes up in my garage. - HeliFreak

              Minst like viktig er at man har forstått de sikkerhetskritiske finnessene, og kan bruke laderen.

              Arnstein
              Han luring her leker jo litt med sikkerheten ..ikke balansering og paralell lading.
              En bør jo balansere alltid syns nå jeg ...

              fikk en PM så ..for ikke å skape noen misforståelse etter å skummet gjennom tråden Arnstein ref. til så var det den jeg mente ...hva som gikk galt i det huset som brant ned vet jeg ikke noe om , og som jeg skrev lengre oppe ..antar det var "leketøy"
              Last edited by RGJ; 26-07-13, 19:46. Reason: en PM
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment

              • arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

                #8
                Av alt som selges av LiPo drevne RC leker og hobby utstyr. Hvor mange er det som egentlig skjønner hva de holder på med, skjønner at det i det hele tatt er risiko forbundet med dette, og har noen ide om hva som er rett og galt når det gjelder lading?
                Jeg vil tippe mindre enn 10%. Langt mindre antagelig. Så nesten rart det er så få slike historier vi hører om.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment

                • sveininge
                  • Dec 2007
                  • 1205

                  #9
                  Det er bra det er sjeldent
                  Nimh batterier har jo brent ned like mange hus oppgjennom åra.
                  Min Hjemmeside..

                  http://sveininge.iflogg.com

                  Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                  Comment

                  • ole.foll
                    • Apr 2005
                    • 1043

                    #10
                    Lipo må alltid lades oppsyn. Jeg kunne fort brent opp huset selv da ett lipo batteri pluteslig tok fyr under lading på hobbyrommet for ett par år sia. Bare flaks at jeg var i nærheten. Jeg hadde en bra hyperion lader, ladet på 1c med balanserer. Hjelper ikke om man har bra lader, er det en dårlig pakke eller man har uflaks kan det ta fyr åkke som...
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment

                    • arnstein
                      • Jul 2008
                      • 26

                      #11
                      Originally posted by RGJ
                      Han luring her leker jo litt med sikkerheten ..ikke balansering og paralell lading.
                      En bør jo balansere alltid syns nå jeg ...

                      fikk en PM så ..for ikke å skape noen misforståelse etter å skummet gjennom tråden Arnstein ref. til så var det den jeg mente ...hva som gikk galt i det huset som brant ned vet jeg ikke noe om , og som jeg skrev lengre oppe ..antar det var "leketøy"
                      Ble kanskje noe kort mitt innlegg, men poenget er at uansett leketøyslader/avansert lader/korrekt bruk, etc., må man alltid sørge en «failsafe» løsning, dvs. å ta høyde for at batteriet kan ta fyr uten katastrofalt utfall, og ikke stole blind på at en avansert lader nødvendigvis gjør dette idiotsikkert.
                      Beste eksemplet der er B787 Dreamliner med japanske Li-Ion kvalitetsceller, amerikansk designet lader alt til priser som får prisnivået på vårt hobbyutstyr til å blekne. Grundig testet/kvalifisert/sertifisert før kommersielt bruk. Selv de ble nødt til å kaste inn håndkleet til slutt og bygge alt inn i en brannsikker boks med «pipe» ut av flykroppen. Så det er ikke lett å få dette idiotsikkert, så lading under oppsyn er vel å foretrekke.

                      Arnstein

                      Comment

                      • RGJ
                        • Jul 2004
                        • 922

                        #12
                        da er vi helt enige Arnstein, mine blir ladet i et fyrrom i kjellern ikke noe brenbart annet enn et par depron modeller og litt annet små rask, tar det fyr der blir ikke annet enn lukt.
                        Nå skal det sies at jeg kanskje har hatt "flaks" og ikke hatt noe form for uhell ..ennå!(?)
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment

                        • Lain
                          • Feb 2013
                          • 51

                          #13
                          Lader folk med balansering hver gang?
                          Når jeg gikk over ifra nitro til elektrisk noen år tilbake, ble jeg opplært til at man balanserte normalt hver 6-8 lading.
                          Jeg sjekker hver celle med en måler etter hver lading, og de har til nå holdt seg på 0.01v avvik.

                          Lader også i lipo bags, med lange ledninger, pga jeg må lade de på stuegulvet i leiligheten, så vil ha muligheten til å "enkelt" hive ut en bag om batteriet starter å lage røyk. Logisk nok, så oppholder jeg meg i samme rom mens de lader.
                          You cant take the sky from me.

                          Comment

                          • jotto
                            • Jul 2007
                            • 3060

                            #14
                            Moderne ladere har jo innebygd balansering og balanserer batteriene kjapt. Jeg ser ingen grunn til å IKKE balansere hver gang.
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment

                            • arnstein
                              • Jul 2008
                              • 26

                              #15
                              Originally posted by RGJ
                              Nå skal det sies at jeg kanskje har hatt "flaks" og ikke hatt noe form for uhell ..ennå!(?)
                              Flaks? Nei, men RGJ har nok bare flydd/ladet alt for lite!
                              For Dreamliner’en sin del var det 2-to branntilfeller i løpet av 100 000 flytimer. (Boeing’s problem var at basert på tester/teori skulle det gå 200 ganger lenger tid mellom hver brann.) Nå aner jeg ikke hva sannsynligheten for selvantenning i en uskadet LiPo pakke under lading er. Men er den noe i nærheten av hva de «brannfarlige» batteriene i B787 har, så må selv en aktivt F3A flyger med 1000-1500 turer/ladinger (?) i året holde på i noen år for å være sikker på og oppleve selvantenning under lading. Bare å øke treningsmengden, RGJ!
                              Jeg tror de fleste LiPo-brannene har forklarlige årsaker, ellers hadde det vært langt flere branntilfeller hvis LiPo i seg selv er veldig brannfarlig. Lade uten balansering øker helt klart sjansen, er vel litt som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, kan gå bra lenge, men selv bruk av sikkerhetsbelte er heller ingen garanti.

                              Comment

                              Working...