Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til coax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til coax

    Er det noe her som kan fortelle meg hvordan jeg skal splitte coax kabelen som passerer rom 2 på loftet
    uten å forringe data og tv signaler til rom 1.
    Dette er coax kabel som det går både tv-signal og bredbånds signal gjennom til pc og tv i rom 1.
    Jeg ønsker kun å legge opp til tv signaler i rom 2 uten å forringe signalene betydelig til rom 1.
    Er det så enkelt så å bare kjøpe en seriebox å gå innom denne?

    Click image for larger version

Name:	coax.jpg
Views:	1
Size:	24.5 KB
ID:	635528

  • #2
    Jeg mener du må en veggboks på loftet som er koblet i serie.
    Den du har i rom er nok en endeboks med terminering i,

    Så ut fra serieboksen kan du kople deg på med tv2 og litt nrk
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #3
      Om det er canal digital, get eller liknende så er det mye bedre å få en godkjent montør til å gjøre det. Da får du korrekt terminering og montøren justerer evt opp så du får riktig signal i begge bokser. Mulig du evt trenger dempeledd på første boks om det kobles som serie og ikke spredernett og.
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars Odland View Post
        Er det noe her som kan fortelle meg hvordan jeg skal splitte coax kabelen som passerer rom 2 på loftet
        uten å forringe data og tv signaler til rom 1.
        Dette er coax kabel som det går både tv-signal og bredbånds signal gjennom til pc og tv i rom 1.
        Jeg ønsker kun å legge opp til tv signaler i rom 2 uten å forringe signalene betydelig til rom 1.
        Er det så enkelt så å bare kjøpe en seriebox å gå innom denne?

        [ATTACH=CONFIG]73879[/ATTACH]
        Kabeltv, rikspakke eller satellitt?
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars Odland View Post
          Er det noe her som kan fortelle meg hvordan jeg skal splitte coax kabelen som passerer rom 2 på loftet
          uten å forringe data og tv signaler til rom 1.
          Dette er coax kabel som det går både tv-signal og bredbånds signal gjennom til pc og tv i rom 1.
          Jeg ønsker kun å legge opp til tv signaler i rom 2 uten å forringe signalene betydelig til rom 1.
          Er det så enkelt så å bare kjøpe en seriebox å gå innom denne?
          De fleste gren-uttak bokene er passive og vil dermed dempe signalet noe, jeg gjorde samme jobben og kjøpte en "grei" gren uttak boks .
          Men som alltid - man får hva man betaler for...., etter mye frem og tilbake fikk jeg en montør fra Get til å komme og se på systemet. "billig" boksen forsvant og inne kom det en original Get boks, resultatet var topp signal med minimalt med tap.

          Blir strekket for langt så fikses det meste med å sette inn en forsterker ved inntaket, dette er noe kabel /tjeneste leverandøren hjelper deg med
          Last edited by Quadrocopter; 19-11-13, 18:32.

          Comment


          • #6
            Det er kabel det er snakk om, fra Get.

            Comment


            • #7
              Går ut ifra at du kan bruke en av disse. Hadde sånn i campingvogna, da med 4 uttak.
              Attached Files
              Kjell Ove
              ---------------------------------------------------------------------------------------------------
              Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

              Comment


              • #8
                Ligg unna alt mulig rallemikk du får kjøpt på clasern osv og bestill montør. Du kan risikere å sitte med så dårlig signal at du mister nett og dekoderen går i mosaikk. Jeg har jobba med det her så jeg veit hva jeg snakker om og har sjelden vært borti kundeinstallasjoner som funker...

                Da trekkes det ny kabel fra hovedinntak og monteres evt forsterker slik at ikke kontaktene påvirker hverandre.
                Last edited by bjornal; 19-11-13, 19:55.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Ring Jim Carrey. Han er meeeget oppegående på det,
                  Min Hjemmeside..

                  http://sveininge.iflogg.com

                  Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                  Comment


                  • #10
                    Man kobler aldri radio signaler i serie! Basta..
                    Kobles de opp med en boks og så noen meter kabel til neste boks er det egentlig en parallell kobling med en tilkobling rett ut av boksen mens den andre er i enden av kabelen der du har neste boks.



                    Signaler på en eks antenne kabel måler man i X antall dBm som betyr dB mili watt i sin fulle form.

                    Du kan på de fleste kabel modem se singel kvaliteten.oppgitt i et nivå som eks -30dBm og da er eks -27dBm du signal som er 3dB høyre og betyr sagt på norsk du signal som er dobbelt så kraftig.

                    Om man deler en kabel via en divider med 1 til 2 porter, får man normalt en halvering av signalet altså -3dB av normalt signal.

                    I tillegg kommer dempning i kabelen og kontakter.
                    De som er utfordrende er at eks tv bokser og kabel modem har et arbeids område og signalet må ligge innenfor dette eks fra -50dBm og opp til -20dBm, kommer signalet utenfor dette området får du dårligere kvalitet eller total feil osv.

                    Videre har du i nyere nett en 2 veis forbindelsene og da må man tenke på slike beregninger begge veier osv..

                    ChlasO, jula og andre billige komponenter har ofte dårlige egenskaper og kan jamne ned deg selv eller andre i nettet, for det kommer også inn mye morsomt rundt eks radiobølger som danser rundt i nettet pga harmoniske komponenter, osv spesielt om du setter inn en forsterker...

                    Så om du ikke forstår noe om dette over, la en montør gjøre jobben...
                    Last edited by AudunJ; 19-11-13, 23:35.
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #11
                      Kjørte meg en tur og snakket med Get-teknikker og forklarte han situasjonen.
                      Han mente det ikke skulle være noen problem å splitte kabalen over rom nr. 2 uten å forringe signalet merkbart til endepunktet i rom nr.1.
                      Fikk til og med "serie-boks" av Get siden jeg ville gjøre det selv.
                      Så foreløbig er problemet løst, venter bare på en ekstra televisjon før jeg får prøvd det ut.

                      Comment

                      Working...
                      X