Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tegneprogram for å lage maler og templates

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tegneprogram for å lage maler og templates

    Av forskjellige grunnet ser det ut til at jeg står konstant og designer meg ny ladekoffert med mer og mer finurlige løsninger og tingser oppi. Tenkte det kunne være smart å lage enkle templates for ting som typen brytere jeg som regelt bruker, drillguide for vifter og denslags. Lastet ned sketcheup, så gjennom et par videoer og følte etter litt dill at det så smått begynte å løsne. Laget en meget enkel template for bryteren jeg bruker på 21mmx46mm og skulle printe den ut for å se om det funka som jeg ønsker... og det gjorde det så absolutt ikke. Enten blir den alt for liten, eller alt for stor. Å få noe som er 21mm til å bli 21mm på arket ser for øyeblikket ut for å være en umulighet. Det hadde vært praktisk å kunne litt om dette, men er rett og slett ikke villig til å bruke titalls timer på å få til noe så enkelt.

    Finnes det enten noen tips for å få printet ting ut i rett skala fra sketchup, eller tips til andre program som er godt egnet for å lage 2D templates?

  • #2
    Tegneprogram for å lage maler og templates

    Har akkurat selv begynt å leke meg litt i sketchup. Har enda ikke prøvd å printe ut noe.

    Men er det ikke bare å bruke målebånd verktøyet å dimensjonere tingene i hvor mange cm/mm du ønsker for så å printe ut? Eller er det det du gjør som ikke funker?
    Når du printer klikker du på valget "faktisk størrelse" eller "100% størrelse" eller hva det nå heter. Sikkert litt forskjell fra printer til printer. Gjør du ikke det skalerer printeren feil. Men du vel sikkert om dette. håper du finner ut av det.

    Comment


    • #3
      Sketchup er i utgangspunktet laget for arkitektur og av og til er det bugs når man jobber med millimeter. Dersom du er sikker på at printeren er stilt inn riktig, og at du jobber i millimeter i SU, kan du prøve å gange med 100 når du lager formen og deretter skalere ned i SU via scale under tools. Operasjonen blir da: 210x460 mm, gå inn i tools, scale, skalér ned til 0,1. Jeg bruker SU til 3D-printing, og har opplevd at den omveien har fungert når jeg har hatt problemer med veldig små ting.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Jeg fant ut av det i går, usikker på hvorfor men print skala feltet var grået ut og jeg fikk ikke gjøre noe der. Tegnet hele greia på ny, og fikk nå velge skala. Så lenge jeg satt den til 1:1 så kommer det ut i rett størrelse

        Comment


        • #5
          Supert.

          Comment


          • #6
            Jeg bruker Sketchup Layout til sånt.
            Det er for 2D design og printer i rett størrelse.
            Rolf Bakke
            Mine RC filmer på YouTube:
            http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

            Comment

            Working...
            X