Announcement

Collapse
No announcement yet.

pc med Win 8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pc med Win 8

    Hei for en stund tilbake måtte jeg kjøpe meg ny pc og den kom levert med Windows 8, dette syns jeg var noe dritt.
    Fikk noen råd her slik at det ble litt mer likt Win7 men har nå prøvd å legge inn Win 7 uten hell... har da en pc uten cdrom så har prøvd å lage en minnepenn som er mulig å boot fra men blir ikke noe greie på har også lagt win 7 inn på en partisjon på disken å forsøkt derfra dette gikk heller ikke den sier det er ei fil den mangler ( har installert fra denne Win7 før på en annen pc dette gikk fint så den skulle funke)
    Noen som har noen gode råd her.
    Pc er en Acer Aspire E1 ...prøvde også å legge inn fra den gjennopretnings minne pinne jeg lagde men fikk da beskjed om at jeg ikke hadde korrekte partisjoner på den.......
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

  • #2
    Hei!

    Det skal gå greit å installere både Windows 7 og Windows 8 fra en bootbar minnepinne.
    Men det som ofte skjer når du bruker verktøyet "Windows 7 USB/DVD Download Too, er at den feiler på å lage bootsectoren på minnepinnen riktig. Kan fikses med følgende kommando fra en CMD (Kommandolinjevindu) bootsect /nt60 <stasjonsbokstav>:
    forutsetter at du har "riktig" versjon av bootsect.exe liggende på maskinen du lager minnepinnen på, eller liggende på minnepinnen.
    Du kan evt. kopiere den fra installasjonsmediet til Win7.

    En annen greie er at "boot-order" (oppstarts-rekkefølge) i Bios må stå slik at den booter fra denne først, dersom du ikke har en meny hvor du kan velge hva den skal starte på. Noen Bioser har også en setting som heter noe alla "boot from removable media", som evt. må stå til enabled.

    En liten guide her for reinstallasjon av W7 fra minnepinne her:
    http://www.hardware.no/artikler/slik..._fra_usb/99991

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      får beskjeden....feil med digital signatur i fil "winload.efi" ...er dette noe med at min win7 versjon ikke er helt kritthvit selv om jeg har brukt den på andre maskiner???
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Så sant du ikke har en OEM-versjon av Windows som er laget for en spesifikk produsent sine maskiner (Slick-Table i bios) så se her:

        Den nye maskinen din har antagelig UEFI-bios, også har du vel "grums" der etter Windows 8.

        Du kan prøve en cleanup med å fjerne setup-informasjonen fra boot-konfigurasjonen.

        Åpne en cmd som administrator (kommando-prompt), kjør kommandoen BCDEDIT /enum
        Da skal den liste opp "options" for boot-config, ser du en seksjon der som heter "Windows Setup" under Description?
        I så fall kopier strengen bak identifier inkludert tegnene {bla-bla-bla} og kjør følgende kommando:

        bcdedit /delete {bla-bla-bla, som er innholdet du kopierte fra identifier, ta med klammerne} /cleanup

        Eksempel:
        Click image for larger version

Name:	kommando.JPG
Views:	1
Size:	17.0 KB
ID:	607349

        Funker det ikke? her er det flere veier til Rom:
        Startup Options - Choose a Default OS to Run at Startup in Windows 8

        Comment


        • #5
          Originally posted by RGJ View Post
          Hei for en stund tilbake måtte jeg kjøpe meg ny pc og den kom levert med Windows 8, dette syns jeg var noe dritt.
          Fikk noen råd her slik at det ble litt mer likt Win7 men har nå prøvd å legge inn Win 7 uten hell... har da en pc uten cdrom så har prøvd å lage en minnepenn som er mulig å boot fra men blir ikke noe greie på har også lagt win 7 inn på en partisjon på disken å forsøkt derfra dette gikk heller ikke den sier det er ei fil den mangler ( har installert fra denne Win7 før på en annen pc dette gikk fint så den skulle funke)
          Noen som har noen gode råd her.
          Pc er en Acer Aspire E1 ...prøvde også å legge inn fra den gjennopretnings minne pinne jeg lagde men fikk da beskjed om at jeg ikke hadde korrekte partisjoner på den.......
          Forutsetter W8.1

          Hvis du får den til å vise desktop (skal være ei "flis" som sender deg dit, høyreklikker du på oppgavelinjen og velger egenskaper. Velg så fanebladet navigasjon, og kryss av for gå til skrivebordet..... Da er det i praksis kun selve startmenyen som skiller fra W7. Windowsknappen + x gir deg en meny med noen ofte brukte funksjoner. Det er kun kort tid til neste oppdatering som visstnok skal fjerne enda flere klagepunkt.

          Comment


          • #6
            vell så langt .... etter å ha prøvd mye rart ble det slik at mye gikk litt i ball!
            men fikk i går lagt inn win8 på nytt fra den minnebrikken jeg laget første gang jeg startet opp maskin og fikk en mye renere maskin la inn det tilleget som gi den "vanlige" startmenyen , prøvde også på nytt win 7 men jeg gjør nok noe feil da jeg prøver så det gikk ikke.Det er lenge siden jeg holdt på med pc slik ..bygget endel når vi holdt på med win 98 og det gikk jo som en lek da en hadde både floppy og cdrom , mulig en tabbe var at jeg kjøpte noe uten det denne gang.
            SÅ får se om den er litt enklere å bruke nå men syns win8 ligger litt "utenpå" windows og mye er flyttet og gjort om til en mer nettbrett aktig måte som jeg ikke helt liker.
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              hater intenst 8.x og nettbrett-fjaset. Det burde heller vært en option, om man hadde brett.

              For å forenkle installasjoner kan du kjøpe deg en ekstern USB-drive.
              https://www.komplett.no/search?bn=10...ce%3AASCENDING

              Da har du jo mulighet for å brenne ut ting og tang også... som backup og sånt
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Windows 8.1 har Startknapp tilbake, men ikke helt lik Win 7. Send meg en PM med email så sender jeg et lite program der en får Startknappen tilbake i Win8.. Win8 er mer stabilt enn Win 7.
                Mvh.
                Rolv Leirro

                Comment


                • #9
                  Windows 8 og 8.1 fungerer veldig bra, og boot-metoden sammen med en SSD-disk gjør den ekstremt kjapp til å starte opp osv.
                  Men jeg er enig i at det Metro (tiles) Grensesnittet er noe ubrukelig skit som kun hører hjemme på håndholdte touch enheter.
                  Og burde vært default AV, men kunne vært et valg som Xilian sier.

                  "Startknappen" i 8.1 (originalen) er ikke noe erstatter for startmenyen i Windows 7, det er egentlig en erstatter for at man må høyreklikke på "miniatyr-metroen" som kommer opp når man drar musepekeren ned i venstre hjørnet på 8.0 versjonen (med små justeringer i innhold).

                  Blir nok hørt etter hvert med dette Metro-skiten, for det er økende salg av Windows 7 så noe må gjøres.
                  For min del så savner jeg egentlig ikke startmenyen, for jeg bruker "kjør" eller søk og skriver navnet på programfilen jeg skal starte, går kjappere det enn en pop-up og utvidbar startmeny.

                  Men jeg skjønner at de som ikke er så drevne eller jobber med IT ikke er spesielt interessert i å lære seg hva alle programfiler (exe, msc, cpl osv.) heter

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RGJ View Post
                    vell så langt .... etter å ha prøvd mye rart ble det slik at mye gikk litt i ball!
                    men fikk i går lagt inn win8 på nytt fra den minnebrikken jeg laget første gang jeg startet opp maskin og fikk en mye renere maskin la inn det tilleget som gi den "vanlige" startmenyen , prøvde også på nytt win 7 men jeg gjør nok noe feil da jeg prøver så det gikk ikke.Det er lenge siden jeg holdt på med pc slik ..bygget endel når vi holdt på med win 98 og det gikk jo som en lek da en hadde både floppy og cdrom , mulig en tabbe var at jeg kjøpte noe uten det denne gang.
                    SÅ får se om den er litt enklere å bruke nå men syns win8 ligger litt "utenpå" windows og mye er flyttet og gjort om til en mer nettbrett aktig måte som jeg ikke helt liker.
                    Synes det er rart om du har nettbrettfølelsen hvis du starter i desktopmodus. Dette er skrevet på et W8.1 brett, og med unntak av skjermtastaturet er det ikke store forskjellen fra den stasjomære maskinen jeg har som kjører W7SP1 enterprise. Med unntak av startmenyen da. Jeg ser ikke snurten av Metro / Modern UI med mindre jeg aktivt oppsøker det. Nå har jeg riktignok også lagt inn andre programmer enn de som fulgte med, bla. standard windows pdf-leser.

                    Comment


                    • #11
                      fikk ei fil fra Raptor ..fikk da tilbake nesten normal start meny ..får vel bare bli vant til dette elle se om det er en kompis som har lyst på ei flaske Cognac for å fikse dette
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment

                      Working...
                      X