Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nostalgia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nostalgia

    En real nostalgitripp for gamlefar!

    I dag, for 28 år siden, var det jomfrutur på Furuset med min Schluter Champion: etter en kort inspeksjon og litt motorjustering dro Rune Nessen modellen av gårde, og fersk som jeg var, tenkte jeg at den modellen kom til å forsvinne for alltid over høyblokkene i horisonten. Men alt gikk bra.

    Det var en stø modell å lære en fersking å hovre på, men etter hvert kom det andre modeller på markedet og Champion’n ble pensjonist. Punter hobbysport la etter hvert også ned virksomheten så tilgang på deler ble vanskelig – det var ikke internett den gangen.

    Jeg tok ikke spesielt godt vare på Champion, den fikk støvete plass på ei ledig hylle. Den sto tørt men ingen preparering for langtidslagring ble gjort. For noen uker siden fant jeg på å ta den ned for å se på den igjen. Da fikk jeg ideen om å forsøke en restaurering med tanke på en «liftOff» på 28 års dagen for jomfruturen . Absolutt alt ble demontert, og jeg var særlig spent på om motoren – en Webra 61 SCH – var full av rust. Stor var overraskelsen når den ble åpnet, det var ikke antydning til rust, korrosjon eller skade. Men jeg byttet lagre siden jeg hadde orginallagre liggende. Resten av maskineriet hadde bare behov for en rengjøring med sprit og litt såpevann. Nytt radioutstyr kom inn, men den originale JR gyroen (mekanisk) viste seg å fungere som forventet, og ble beholdt. Med unntak av starterkon – jeg laget en ny umbracho – er modellen helt i orginalskikk, uten noen modifikasjoner eller endringer av noe slag, og nøyaktig slik den kom i eskene. Noen kulelinker er skiftet og noen skruer og nylockmuttere er også skiftet.

    Såpass gamle herrer bør overvåkes, så det kom telemetri på turtall og motortemperatur for å passe på. Motoren startet umiddelbart og de orginale trebladene holdt rpm på max 1812 og motoren hadde max på 78 grader. Det blir muligens en tur senere, men noen justeringer skal gjøres, bla var tracking litt ute av kurs.

    RuneK i klubben var snill og fikset videoen fra «jubileumsdagen». Det blåste hatter og høy i dag men en lift off måtte det bli – og det ble det!

    Jeg vet ikke hvordan man laster opp video, men her er link :


    Jeg har samlet de fleste kvitteringer fra den tid. Justert for de 28 år som har gått, kom denne modellen ferdig flyklar med radio(JR PCM9) på godt over 25K omregnet til dagens verdi.

    Heretter skal dette klenodiet ha hedersplassen på hobbyrommet.


    mvh
    perK
    Last edited by xilian; 14-04-14, 19:47.
Working...
X