Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støpe glassfiber med epoxy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støpe glassfiber med epoxy

    Hei.
    Ikke helt modellfly dette, men satser på at noen her har gode svar allikevel...
    Jeg har en liten seilbåt, og skal sette inn septiktank. Men må lage selv siden ingen ferdikjøpte passer på plassen som er tilgjengelig.
    Tenkte derfor å støpe en i glassfiber og epoxy, og vil helst ha massiv glassfiber uten noe kjernemateriale pga at det skal bores inn diverse gjennoføringer for slanger osv. Mener å ha hørt en gang at man kan lage en plugg av styrofoam og støpe rundt denne for så å helle inn litt bensin etterpå, så vil bensinen spise opp styrofoamen og man sitter igjen med kun tanken. Tror det var ifbm med hjulkåper til fly jeg hørte om dette en gang i tiden. -Er jeg på villspor, eller er dette en grei måte å gjøre det på?
    Terje

  • #2
    Som seilbåteier i mange år vil jeg på det sterkeste fraråde dette. Ikke fordi det ikke går an men fordi en slik støp aldri blir 100% tett. Etter en tid vil det lukte septik i hele båten. lag deg en tank i rustfritt stål det fungerer.
    Last edited by bardp; 15-02-15, 09:15.

    Comment


    • #3
      Om du legger spørsmålet ut her får dun nokk mange gode råd.
      baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

      Comment


      • #4
        Hadde det vært for noen år siden da jeg hadde tig-apparatet stående i garasjen hadde det nok blitt rustfritt ja. Mener du at glassfiber med epoxy ikke holder lukten inne? Jeg har hørt at det kan slippe lukt igjennom hvis man støper med polyester, men at epoxy skulle være helt tett?
        Terje

        Comment


        • #5
          Det er ikke binderen som er problemet men selve glasfiberen. Med mindre du vakumstøper vil du aldri klare å mette den fullstendig og selv med vakumstøping er det vanskelig å få det 100%. Glasfiberen virker som en veke og det som er inni vil etter en tid trekke ut. Det er ikke uten grunn at ingen lenger leverer originale tanker til slikt i annet en metall. For 30 år siden lagde båtprodusentene både septiktanker og dieseltanker i glasfiber og båtene luktet deretter. Men nå ser en aldri noe slikt.

          Comment


          • #6
            Kanskje sjekke litt da, om jeg kan få lånt meg et apparat for jobben. -Eller kanskje blande en tykk epoxy med filler og sparkle pluggen for å få et jevnt og tett lag før mattene kommer på utsiden...
            Terje

            Comment


            • #7
              Hei t-raptor,
              bruk rikelig med epoxy så funker ideen din.
              Tor Arne Nicolaisen
              Vingen/Bø MFK

              Comment


              • #8
                Toalett tankene i md-80 og dc9 ble coated innvendig med epoxy ved overhaling. De holdt tett....

                Comment

                Working...
                X