Announcement

Collapse
No announcement yet.

Påskemysteriet på RV110

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Påskemysteriet på RV110

    "De har kjørt i 71 kilometer i timen i en 60-sone et sted mellom Fredrikstad og Råde. Betal 2900 kroner. Storebror Politi."

    Omtrent sånn leste jeg brevet som kom i posten før helgen. Klokka 11 om morgenen Skjærtorsdag, når familien dro på påsketur, hadde vi tydeligvis utløst en av fotoboksene langs riksvei 110, men hvilken - de står jo veldig tett på den veien? Ingen i bilen hadde lagt merke til bokser som blinket, og forrige gang noen i familien fikk slikt brev i posten var i 2001. Vi er ansvarlige bilister som ikke kjører alt for fort og heller ikke lager kø.

    Så vi tastet inn den noe tynne beskrivelsen av åstedet for påskens mystiske forbrytelse på Google, og “Fv110 Fridtjof Paulsens vei” fikk 6 treff, for det meste til avisartikler om de mest innbringende fotobokser i landet. Dette var jo en slags trøst i seg selv, men gav ikke noen løsning på mysteriet. Kartsøk på Fridtjof Paulsens vei viste så at denne veien ikke eksisterer i det hele tatt, så hvor har vi da kjørt for fort? Bare gulesider gav en liten pekepinn til en trelasthandel med samme navn.

    Man skal ikke signere på ting man ikke skjønner, og det inkluderer forenklede forelegg, så jeg tenkte jeg skulle ringe til det oppgitte nummeret ved ATK-senteret på Farstad og be om hjelp. Der kunne de fortelle meg at bildet var bevismateriale, så det kunne jeg ikke få se, men sjåføren hadde helt klart likhetstrekk med mitt bilde i passregisteret så det var ingen tvil om identitet.

    Når jeg forklarte at jeg nå var mest opptatt av akkurat hvor jeg hadde kjørt for fort i denne jungelen av fotobokser på den aktuelle veistrekningen, slik at jeg kan ha en mulighet til å forbedre min syndige adferd, så klaget personen hos politiet på mangel på lokalkunnskap og forklarte lettere snurt at jeg kunne få snakke med en politikonstabel istedetfor. Dette takket jeg nei til, jeg vel hadde skjønt at det ikke var noen hjelp å få der heller.

    Flinke folk i Fredrikstad bygger i disse dager fotobokser for utplassering i stor skala. Snart står de kanskje på annenhver lyktestolpe, og det virker derfor litt urimelig at man skal være nødt til å blindt akseptere sine synder uten å ha stort mer enn et klokkeslett å forholde seg til. Vi lever i 2015, ikke i George Orwell sitt "1984" og selv om Storebror følger med på oss fra ethvert hjørne så burde det være et minstekrav at man får vite hvor ugjerningen har skjedd når man skal betale bøter? Det burde være mulig å legge ved et kartutsnitt, og ikke bare en referanse til utgåtte veinavn!
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

  • #2
    Originally posted by Shrek View Post
    "De har kjørt i 71 kilometer i timen i en 60-sone et sted mellom Fredrikstad og Råde. Betal 2900 kroner. Storebror Politi."
    .....

    Flinke folk i Fredrikstad bygger i disse dager fotobokser for utplassering i stor skala. Snart står de kanskje på annenhver lyktestolpe, og det virker derfor litt urimelig at man skal være nødt til å blindt akseptere sine synder uten å ha stort mer enn et klokkeslett å forholde seg til. Vi lever i 2015, ikke i George Orwell sitt "1984" og selv om Storebror følger med på oss fra ethvert hjørne så burde det være et minstekrav at man får vite hvor ugjerningen har skjedd når man skal betale bøter? Det burde være mulig å legge ved et kartutsnitt, og ikke bare en referanse til utgåtte veinavn!
    Sure penger....
    Hva med å handle et lite kartprogram til f.eks mobilen din. Jeg bruker CoPilot - denne gir meg beskjed om "penge innkreving boksen" 2-300 meter før jeg ser den, men den hjelper dessverre ikke på gjennomsnitts målinger.
    Den appen har betalt seg mange ganger.
    Last edited by Quadrocopter; 15-04-15, 07:45.

    Comment


    • #3
      Jeg veit at nå høres jeg sikkert ut som jeg er åttifjørten år gammal og skikkelig grinebiter, men hva med å holde fartsgrensa istedenfor? Kjører man i 70 i 60 så skal man kjøre fryktelig langt før det begynner å faktisk utgjøre noe særlig med tid. Og på stort sett alle veistrekninger er det en god grunn til at fartsgrensa er satt til f.eks. 50, 60 eller 70 istedenfor 80 og høyere.
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Mener du har krav på å få se bildet ? Nye regler ?

        http://forum.tv2.no/index.php?showtopic=6385
        Last edited by bth; 15-04-15, 13:12.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Originally posted by bjornal View Post
          Jeg veit at nå høres jeg sikkert ut som jeg er åttifjørten år gammal og skikkelig grinebiter, men hva med å holde fartsgrensa istedenfor? Kjører man i 70 i 60 så skal man kjøre fryktelig langt før det begynner å faktisk utgjøre noe særlig med tid. Og på stort sett alle veistrekninger er det en god grunn til at fartsgrensa er satt til f.eks. 50, 60 eller 70 istedenfor 80 og høyere.
          Eh, som jeg skrev har jeg fulgt fartsgrensa i 14 år uten bøter. Jeg har ikke noe problem med å holde farta,
          og jeg betaler gjerne når uhell oppstår.

          Poenget er at jeg gjerne vil bli opplyst om hvor det har skjedd, men det har ikke engang politiet selv oversikt over
          fordi det står 3 par bokser over 2 km vei, og stedsangivelsene er umulig å forholde seg til.
          MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
          MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

          Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
          Bi-Fly 25: turl.no/13pd
          Quickie: turl.no/13pe
          Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

          Comment


          • #6
            Man må da kunne kreve at grunnlaget for forelegget inneholder en presis beskrivelse av hvor hendelsen skjedde.

            Skriv et brev og si at du ikke kan vedta forelegget før politiet beskriver hvor lovbruddet skjedde.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              De fleste vet sikkert at de har kjørt over fartsgrensen. Man plikter å til en hver tid å vite gjeldende fartsgrense. Trodde det er en forutsetning for å inneha førerkort. Hvis man ikke ser skiltene, så har de utmerkede hjelpemidler hos Brilleland.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment


              • #8
                Å si at fartsgrenser er justert i.h.t. kvalitet på vei og andre faremomenter her il landet er å gå for langt.

                Ta eksemplet ring3 i Oslo. Her var det noen media kåte politikker som tror at verden kun består av blomster å grønne trær som foreslo at man måtte ha en MILJØ fartsgrense på ring3 - 60km/t på vinteren og tilbake til 80 på sommeren.
                Etter noen oppdager man at dette (som de fleste som hadde noe faglig bakgrunn til å mene noe hadde uttalt før regelen bel innført) ikke innebar noen som helst miljø gevinst - snarere motsatt.
                Hva skjer så - som politikker har du ikke baller til å godta eller innse et nederlag og dermed måtte veimyndigheten gå inn med en fartsgrense som ble lagt på et nivå slik at polititeknikerne ikke mistet ansikt - nemlig på 70Km/t.

                Kjører du på ring 3 i dag og ligger i 70Km/t blir du forbikjørt av sivilt og uniformert politi... samtidig som du skaper et utall farlige situasjoner. (Sivile UP biler fyker forbi, men for uniformerte blir det litt mer gåsemor før de duer forbi også)

                Dette er eksempel på hvordan politisk manipulering av f.eks fartsgrenser gir helt motsatt effekt - isteden for å skape flyt og sikkerhet i veinettet skaper det differanse mellom virkelighet og påbud som igjen medfører intoleranse overfor regelverket.
                Last edited by Quadrocopter; 16-04-15, 16:04.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Karl H. View Post
                  De fleste vet sikkert at de har kjørt over fartsgrensen. Man plikter å til en hver tid å vite gjeldende fartsgrense. Trodde det er en forutsetning for å inneha førerkort. Hvis man ikke ser skiltene, så har de utmerkede hjelpemidler hos Brilleland.
                  Jeg har forsåvidt ikke noe problem med å betale boten og vedta forelegget. Uhell kan skje.

                  Men jeg synes det blir helt feil at disse boksene er satt ut for å håndheve trafikkregler, og når bilfører ønsker å vite hvor det har skjedd så kan ikke myndighetene selv svare.

                  Det strider på en måte fullstendig mot prinsippet om forbrytelse, straff, ansvar. Hvis man ikke får anledning til å ta inn over seg hva som har skjedd så blir det bare meningsløse penger inn i statsbudsjettet.

                  Det står 3 par fotobokser over en strekning på 2-3 kilometer på den veien. Full forvirring...

                  Når det i tillegg brukes navn som ikke fins annet enn på gulesider så er det jo bare latterlig.
                  MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                  MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                  Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                  Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                  Quickie: turl.no/13pe
                  Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                  Comment


                  • #10
                    Det fungerte å klage til myndighetene...

                    ---------- Videresendt e-pos ----------Fra: "Jan Morgan Guttormsen"
                    Emne: Påskemysteriet på RV110


                    Hei.





                    Jeg nevnte denne vedlagte henvendelsen på ATK-konferansen sist uke. Jeg vil med bakgrunn i henvendelsen be ATK-senteret ta kontakt med Statens vegvesen og politiet lokalt for å kvalitetssikre ATK-punktene med hensyn til riktig referanse til veg nr og stedsplassering.





                    For å hindre fremtidige misforståelser bør dette gjøres i samtlige politidistrikter.

















                    Med hilsen





                    Jan Morgan Guttormsen


                    Politiinspektør


                    Politidirektoratet


                    Avdeling for politiberedskap og krisehåndtering
                    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                    Quickie: turl.no/13pe
                    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                    Comment

                    Working...
                    X