Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knallbra regel fra NAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by netroh
    Bra Terje, men at du orker.....
    Har ikke VELDIG lyst bestandig, men synes heller ikke at feil informasjon og misoppfatninger skal få leve videre. Da blir det veldig fort sannheter.
    (Hadde ikke fått lagt meg enda gitt)!
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #17
      Jeg vil anta at det forslaget til forskrift bare er begynnelsen. Spesiellt hvis ikke miljøet generellt skjerper seg, og begynner å ta litt ansvar.

      Innstramming av reglene vil stort sett ramme de seriøse i hobbyen mest, men det er IDIOTENE som vil fremprovosere at reglene BLIR strammet inn. Da gjerne med såkalt "villflyging".

      //Svein
      Med forbehold om dårlige dager:

      Svein Skogen

      Comment


      • #18
        Originally posted by tema95
        Kan jeg anbefale å lese: 404 spesielt paragraf 3 og 4. Enn så lenge er altså modellfly under 20 kilo ganske fritt frem, men denne forskriftens §4 setter muligheter for ganske strikt kontroll ved 20kg+.
        $4 2 (iii) sier at Luftfartstilsynet fastsetter tekniske krav i hvert enkelt tilfelle for ubemannet luftfartøy under 150kg. Den sier ikke KAN fastsette .. Vet noen hvor en kan finne eksempler på et slikt teknisk krav og tilhørende dokumentasjon for et av "våre" modellfly over 20 kg ? Jeg vil vel kanskje anta at Luftfartstilsynets forskrifter må oppfylles om NAK's forsikring for stormodeller skal være gyldig ?
        Sam Houlder

        Comment


        • #19
          Originally posted by Sam
          $4 2 (iii) sier at Luftfartstilsynet fastsetter tekniske krav i hvert enkelt tilfelle for ubemannet luftfartøy under 150kg. Den sier ikke KAN fastsette .. Vet noen hvor en kan finne eksempler på et slikt teknisk krav og tilhørende dokumentasjon for et av "våre" modellfly over 20 kg ? Jeg vil vel kanskje anta at Luftfartstilsynets forskrifter må oppfylles om NAK's forsikring for stormodeller skal være gyldig ?
          Sam, ta det rolig foreløpig.
          NLF/NAK er høringsinstans, og vi er ikke veldig imponert over sammenhengen i dette dokumentet. Høringssvar vil bli avgitt, og vi vil gripe fatt i denne saken.
          Det første som må skje er at "noen" definerer modellfly på 20 kilo+ som luftfartøy. Det ønsker vi vel ikke, gjør vi?
          Som jeg forklarte i et tidligere svar vil nok vi kunne få visse rettigheter rundt bl.a. beviser og også enklere teknisk kontroll, akkurat slik NLF/NAK har på mikro i dag.
          Modellflyseksjonens sikkerhetsutvalg (Oddvar Kristiansen, Per Strømmen; Per Klepaker) henger på saken, og den vil bli presentert på ledermøtet i seksjonen 17-19/3. Notodden MFK møter vel der?
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #20
            Inntil videre har det ikke kommet noe teknisk krav eller dokumentasjon for modellfly. Ser for meg at det kan bli litt av en jobb å sertifisere alle 20+ modellene og alle variantene av dem (forskjellig motor, radio, ekstrautstyr osv gir en ny variant som må sertifiseres).
            Det eneste som gjelder for øyeblikket handler mer om flyving ved oppvisninger (at man flyr trygt og hensynsfullt samt skkerhetsavstander) og såkalt aerial work med fly fra 7 kg og oppover (aerial work = "nyttig" arbeid).
            Nå er det egentlig ikke Luftfartstilsynet (LT) som lager reglene lenger. EU har et organ kalt EASA. Der er Norge medlem, og som flinkeste gutten i klassen blir EASA's regler automatisk norske regler. Jeg holder akkurat på å lese gjennom alt som har kommet derfra (ca 1 hyllemeter papir), og de har så langt ikke engasjert seg så mye i fartøyer under 150 kg max takeoff eller maks level speed 70 knop.
            Ennå et par år vil EASA's organisasjon være så liten at den ikke har kapasitet til å gjøre så mye på vårt område, og hva fremtiden bringer tør jeg ikke spå noe om her og nå.
            Det er imidlertid klart at om vi opplever en ny Ramstein-ulykke med modellfly i Europa vil nok byråkratiet få vann på mølla.
            Så derfor folkens:fly sikkert, ha alltid god avstand til publikum hus og fullsize flyplasser, og viktigst av alt ha det morro når du flyr.......

            Comment


            • #21
              Dette er off topic, men men:
              Jeg er veldig enig i det sskogen skrev:
              Modellflygere: begynn å ta ansvar! Det er idiotene der ute som gjør at disse reglene skapes. Jeg er så absolutt tilhenger av visse regler, men jeg hater regler som skapes fordi ett fåtall ødelegger den fine hobbien vår. Og det er sannsynligvis de samme idiotene der ute som står frem på TV og viser modellflyving der de tar av fra trafikkert vei nær bolistrøk og som også har med seg plastpose på stripa i tilfelle krasj i en av lysstolpene i nabolaget. Jeg skal love at det er SVÆRT vanskelig å få idrettsmidler fra nærmiljøet etter slike innslag og det føles direkte flaut å kalle seg modellflyger når alle i lunchen spør om jeg "krasjer mye" når jeg flyr. For det er faktisk krasjing vår idrett blir forbundet med her til lands. Det skal selvfølgelig være rom for litt lek, men vi må snart klare å vise oss som en idrettsgren der det blir fokusert mer på de psykiske og fysiske aspektene enn antall krasj.

              Jeg mener Terje og hans venner på tinget gjør en knallbra jobb for oss. Og jeg håper at vi alle kan ta i ett tak og rydde i våre egne rekker slik at man om noen år kan være litt stolt når man kaller seg modellflyger her til lands. PS: husk at århundrets idrettsutøver i Lichtenstein var en modellflyger!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #22
                Well said Tom Erik...
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment

                Working...
                X