Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holdninger innen hobbyen vår...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Trondhjem
    Hei.
    Har lest denne tråden, og er helt enig i dette med holdninger.
    Noen har de, og andre ikke.
    Men en ting som ikke er nevnt er:
    Hva med de klubbene som ikke er underlagt NAK/NLF?
    Min er ikke det!
    Odd Arne
    Dersom det kommer et offisielt regelverk vil det gjelde for alle, men NLF/NAK har ikke, og vil ikke få, noen enerett på å håndheve et slikt regleverk. Det kan alle organisasjoner som tilsfredstiller kravene til egenkontroll og systemer kunne få.

    Nå er det definitivt natta!
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #32
      Mye å kunne utenat gitt. Må ha med meg en perm med dokumenter på stripa. Ellers 100% enig med northwood.

      I klubben jeg var med i før hadde vi endel krasj konkurranser. Hvem klarer å plante flyet i det treet der f.eks. Det virker som det er uendelige krav til punktlighet med reglene fra dere, i forhold til andre farlige ting som biler osv. Det er UMULIG å følge alle regler alltid.
      Last edited by galmania; 17-04-06, 21:45.
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #33
        Må jeg si jeg ikke har opplevd mye uansvarlighet og slurv på f.eks Stend, tror generellt holdningene til de fleste modellflygere, ihvertfall de som har vært innom en klubb (var medlem i BMFK en stund) er bra.

        Men, folk gjør tabber. Og heldigvis lærer folk av tabbene sine. Jeg f.eks kommer aldri til og plugge en trainerkabel inn i kontrollen mens jeg flyr igjen. Jeg kommer også alltid til og sjekke at ror går riktig vei. Og med litt større modeller kommer jeg til og foreta mer enn bare en synsjekk før første turen for dagen.

        Har desverre intrykk av at presset med regler og sikkerhet har skremt vekk endel folk fra Stend, var mye mer aktivitet der før enn hva det er nå. Idag var det heldigvis endel folk, men etter det jeg hører flyr det færre og færre der oppe. Er nok heli-gutta som står for det meste av aktiviteten der nå.
        Og er jo synd hvis det er slik at "maset" på sikkerhet hindrer folk i og fly...

        edit: Nå skal det sies at jeg og noen kompiser har funne på mye rart med modellfly, ingenting er som og teste fysikkens grenser med og henge trepinner på høyderoret, eller fly sjøfly over en jolle i fart
        Men dette er slik som gjøres langt unna folk, og hvis noen skulle blitt skadet, ville det vært oss.
        Last edited by Psyko-lefse; 17-04-06, 22:01.
        Morten Smøraas

        Comment


        • #34
          Glimrende info i denne tråden!

          Som en av de som mener å kunne kalle seg en ansvarlig pilot ser jeg med svært positive øyne på kommende regler. Det vil bidra til å gjøre hobbyen tryggere for alle!

          Men det er et par ting som bekymrer meg.

          Tilfelle 1:

          Alle som er medlemmer i en klubb av litt størrelse vet at det finnes relativt mange medlemmer i en klubb som har svært lite fokus på sikkerhet. De fly så lenge motoren starter og vingen henger noelunde fast på flyet. Det er faktisk ganske mange av de, og de flyr gjerne ganske mye. Det handler ikke om at de ikke kan, eller ikke har kunnskap, men de gidder ikke, og har hatt for mye flaks. De er uinteressert og kommer aldri på møter når "Sikkerhet" er tema. Jeg vil anta at det er en hel del slike i alle klubber.

          Tilfelle 2:

          Bergen MFK flyr på et stort område som ligger relativt sentralt. Det betyr at det fra tid til annen hender at vi oppdager "tilfeldige" folk som har vert på hoibbysjappa og kjøpt seg en trainer, og begynner å fly like bortenfor flyfeltet vårt. Tanken deres: "Et flott område å fly på, jeg ser andre gjør det, da kan sikkert jeg også fly der."
          De flyr gjerne en 700,- koners totalpakke og tenker at det er ikke så nøye om det går i bakken. Som TOTALT nybegynnere tenker de ikke en gang på kanaler og at de kan forstyrre "de store" modellene som flyr like ved. De gangene vi oppdager det kjører vi og snakker med de og får de heller til å komme opp til oss, men en vakker dag står det noen der med en PicoStick på 35Mhz båndet og forårsaker noe FARLIG på vårt flyfelt.

          Det er hevet over enhver tvil at både de førstnevnte som flyr så lenge ting henger sammen, OG de som kjøper en 700,- modell bare for å se om det er noe - vil unngå regler.

          Hvor stor påvirkning vil innføring av lover og regler få for mengden "uautorisert" flyging?

          Dette er et felt jeg er livredd for. Ikke missforstå, jeg ønsker KLART å gjøre flystipen så trygg som mulig! Men er det en viss risiko for at dette kan bli som å skyte seg selv i foten? Så lenge vi har "galningene" på flyfeltet kan vi kontrollere de (feks. frekvensklype) og veilede de. Jeg er redd strikte regler vil føre til at de bare flyr andre steder og gjerne kan forårsake MINST like stor skade.

          Ja, vi vil kunne si at "VI er autoriserte og følger alle lover og regler". Men det hjelper så lite om noen blir drept av et modellflly. Da er det forsideoppslag og kroken på døra om man er organisert eller ikke.

          Det er også noen historier om et par kjente alpinister som hadde cash'et ut hver sin 90-size helikopter og flydd totalt uten anelse om hva det var for noe. Selvsagt rett i bakken på første turen. Hvor mye ansvar skal butikkene ha, uansett størrelse på utstyret, så lenge det er på 35Mhz?

          Bare noen tanker som jeg synest er viktige i denne debatten.
          Last edited by andersh; 17-04-06, 22:41.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #35
            Og er jo synd hvis det er slik at "maset" på sikkerhet hindrer folk i og fly...
            Det som vil hindre folk fra å få fly så fritt som vi gjør i dag er ei skikkelig ulykke...
            Hva er det som er så skummelt med å sjekke at kanalen er riktig, ikke fly over folk og fe og ellers bruke sunt bondevett?
            Jeg tror det er en dårlig unnskyldning å skylde på sikkerhet som en årsak til at mange ikke velger å fly der..uten at jeg kjenner til hvordan ting blir håndhevet på det nevnte stedet.

            Jeg er enig i at dersom sikkerhet gjøres til noe farlig og uoverkommelig så kan det selvfølgelig "skremme" folk fra å fly. Men jeg ser ingen "skremmende momenter" i hverken de regler som følges og evnt. nye lover som måtte komme. Det vil jo aldri bli slik at du må planlegge flyturen ned i minste detalj og gjerne helst ha skrevet den ned på ferdig trykkte skjema fra NLF...

            Hva er det folk er så redde for når det gjelder sikkerhet?
            Hvorfor opplever tilsynelatende noen det som "uggent" å måtte forholde seg til noe slik?
            Last edited by esmel; 18-04-06, 06:35.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #36
              Originally posted by andersh
              ....Tilfelle 1:

              Alle som er medlemmer i en klubb av litt størrelse vet at det finnes relativt mange medlemmer i en klubb som har svært lite fokus på sikkerhet. De fly så lenge motoren starter og vingen henger noelunde fast på flyet. Det er faktisk ganske mange av de, og de flyr gjerne ganske mye. Det handler ikke om at de ikke kan, eller ikke har kunnskap, men de gidder ikke, og har hatt for mye flaks. De er uinteressert og kommer aldri på møter når "Sikkerhet" er tema. Jeg vil anta at det er en hel del slike i alle klubber.

              Tilfelle 2:

              Bergen MFK flyr på et stort område som ligger relativt sentralt. Det betyr at det fra tid til annen hender at vi oppdager "tilfeldige" folk som har vert på hoibbysjappa og kjøpt seg en trainer, og begynner å fly like bortenfor flyfeltet vårt. Tanken deres: "Et flott område å fly på, jeg ser andre gjør det, da kan sikkert jeg også fly der."
              De flyr gjerne en 700,- koners totalpakke og tenker at det er ikke så nøye om det går i bakken. Som TOTALT nybegynnere tenker de ikke en gang på kanaler og at de kan forstyrre "de store" modellene som flyr like ved. De gangene vi oppdager det kjører vi og snakker med de og får de heller til å komme opp til oss, men en vakker dag står det noen der med en PicoStick på 35Mhz båndet og forårsaker noe FARLIG på vårt flyfelt.

              Det er hevet over enhver tvil at både de førstnevnte som flyr så lenge ting henger sammen, OG de som kjøper en 700,- modell bare for å se om det er noe - vil unngå regler.

              Hvor stor påvirkning vil innføring av lover og regler få for mengden "uautorisert" flyging?

              Dette er et felt jeg er livredd for. Ikke missforstå, jeg ønsker KLART å gjøre flystipen så trygg som mulig! Men er det en viss risiko for at dette kan bli som å skyte seg selv i foten? Så lenge vi har "galningene" på flyfeltet kan vi kontrollere de (feks. frekvensklype) og veilede de. Jeg er redd strikte regler vil føre til at de bare flyr andre steder og gjerne kan forårsake MINST like stor skade.
              Ja, vi vil kunne si at "VI er autoriserte og følger alle lover og regler". Men det hjelper så lite om noen blir drept av et modellflly. Da er det forsideoppslag og kroken på døra om man er organisert eller ikke.
              Det er også noen historier om et par kjente alpinister som hadde cash'et ut hver sin 90-size helikopter og flydd totalt uten anelse om hva det var for noe. Selvsagt rett i bakken på første turen. Hvor mye ansvar skal butikkene ha, uansett størrelse på utstyret, så lenge det er på 35Mhz?
              Bare noen tanker som jeg synest er viktige i denne debatten.
              Vedr. 1:
              Dersom vedkommende var medlem i et skytterlag og veiva rundt, ville han vært der lenge?

              Vedr. 2:
              Et problem vi har diskutert, senest på ledermøtet. Vi har en tanke om å legge ut et teorikurs på nettet, og forsøke å få alle importører/forhandlere til å legge en lapp i eskene (klistret på eskene) om at dette er tilgjnegelig. Det vil bli mulighet til å avlegge prøve og få tilsendt bevis på at teorien er på plass. Så er praksisen opp til klubbene.

              Vedr. 3:
              Jeg ser utfordringen. Egentlig snakker vi igjen om holdninger, holdninger og holdninger!
              Målet er at regelverket ikke skal bli "verre" enn at alle ønsker å følge det.
              Og når/dersom ulykken skjer, er det langt bedre å ha et regelverk enn å ikke ha noe, enn si å ha tenkt igjennom problemstillingen.

              Kommer tilbake med mer senere i dag.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #37
                Originally posted by esmel
                Det som vil hindre folk fra å få fly så fritt som vi gjør i dag er ei skikkelig ulykke...
                Hva er det som er så skummelt med å sjekke at kanalen er riktig, ikke fly over folk og fe og ellers bruke sunt bondevett?
                J
                Frekvensklype og slikt er alltid i bruk på Stend

                Er heller det at det er så mye regler for hvor man kan fly, hvordan man skal fly, hvor mange fly som kan være i luften, ikke helikoptre og fly i luften samtidig og slikt på Stend som skremmer vekk nybegynnere. Men kan jo være jeg tar helt feil, og aktiviteten der oppe er den samme som før, håper det
                Morten Smøraas

                Comment


                • #38
                  As I said earlier -

                  "...attitude (holdning) should also be a product offered by those who supply the hardware - good advice is priceless..."

                  Andersh asks - "...Hvor mye ansvar skal butikkene ha, uansett størrelse på utstyret, så lenge det er på 35Mhz..."

                  Tema95 suggests - "...og forsøke å få alle importører/forhandlere til å legge en lapp i eskene (klistret på eskene) om at dette er tilgjengelig..."

                  It must be clear to any serious supplier that negative press resulting from poor attitude and accident will inevitably have a negative effect on the commercial aspect also - I am in full agreement with Tema95 and will encourage that each supplier not only provide the information that such a training program exsists but also to have hard copies of the program available to it's customers free of charge.

                  Perhaps NAK may consider such a booklet for general distribution, coordinate its production - I for one will in the event be willing to contribute to the cost of the production if necessary and will here encourage other suppliers to do the same - after all is said what better PR could a supplier have for our hobby...
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Celtic-Griffin
                    As I said earlier -

                    "...attitude (holdning) should also be a product offered by those who supply the hardware - good advice is priceless..."

                    Andersh asks - "...Hvor mye ansvar skal butikkene ha, uansett størrelse på utstyret, så lenge det er på 35Mhz..."

                    Tema95 suggests - "...og forsøke å få alle importører/forhandlere til å legge en lapp i eskene (klistret på eskene) om at dette er tilgjengelig..."

                    It must be clear to any serious supplier that negative press resulting from poor attitude and accident will inevitably have a negative effect on the commercial aspect also - I am in full agreement with Tema95 and will encourage that each supplier not only provide the information that such a training program exsists but also to have hard copies of the program available to it's customers free of charge.

                    Perhaps NAK may consider such a booklet for general distribution, coordinate its production - I for one will in the event be willing to contribute to the cost of the production if necessary and will here encourage other suppliers to do the same - after all is said what better PR could a supplier have for our hobby...
                    Glad to see that you take this suggestion seriously.
                    Our main goal for this online course is young people, and we think that using web (and SMS) is the way to go.
                    This will be an interactive course with a test at the end. Any successfull test will enable the pupil to receive a "certificate" for the theoretical part.
                    Therefore, I do not think that producing hardcopies is a main priority, but let's see when things materialize.
                    Last edited by tema95; 18-04-06, 09:07.
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

                    Comment


                    • #40
                      Flott tiltak, Jarle!!

                      Jeg er så enig med du i at det er altfor mange slurver/har manglende disiplin hva sikkerhet angår. Skal såvisst ikke utnevnte meg sjøl til noen perfeksjonist på området, men tar det mest innlysende (som nevnt ditt første innlegg bl.a.) før hver tur. Det burde være en selvfølge, men er det dessverre ikke for veldig mange....

                      Jeg likte Terje sitt svar om vifting med gevær. Dessverre så er det ikke slik det fungerer der ute i modellverdenen. Uten å trekke inn klubben spesifikt (er medlem av flere forøvrig) så har jeg ingen problem med å på stående fot se for meg minst en drøy håndfull i en av klubbene som kjapt burde være kasta ut under overskriften uvøren vifting med "geværløp"... Men jeg ser for meg rabalderet og jantelovssiteringen som ville oppstå hvis jeg skulle foreslå noe slikt ovenfor klubben. Hjelper gjør det kanskje heller ikke at en av de verste geværvifterne har en sentral rolle i klubben.
                      I samme klubb lobbyerte jeg forøvrig aktivt både som medlem av styret og som vanlig medlem for oppdatering av klubbreglement og stripeforhold for økt sikkerhet. Vi snakker enkle tiltak som forbud mot taksing av modell og rusing av motor i depotet, forbud mot start av modell på parkeringsplass m.m. Gehøret var lite og jeg var bare en sjefete kverulant (satt litt på spissen, men entusiasmen var ikke stor).

                      Det skulle ikke overraske meg om tilstanden var tilsvarende i mange andre klubber også. Jeg har en følelse av at kanskje de verste "synderne" er de som har flydd i "alle år" og selvfølgelig ikke skal blir "fortalt" hvordan de skal utøve hobbyen....i hvert fall ikke av en "ungdom" som meg.

                      Hvor mange har ikke en slik lokal "verdensmester" som dukker opp med sin "gode" gamle Futaba Gold eller Sanwa "ettelleranna" anno 19altforlengesiden. Det er såklart ikke utstyret eller piloten det er noe galt med...det har det ALDRI vært noe problem med. Si det til min gode venn og tidligere Mustang eier på nabokanalen.... Hardware er forbruksvare og må skiftes ut med jevne mellomrom. En liten digresjon dette her, men allikevel viktig.

                      Jeg må si at jeg stiller meg 100% bak dette forslaget til regler som er lagt fram av sikkerhetskomiteen. Har vært i hobbyen bortimot 15 år nå og må vel si at det til tider er forbløffende at jeg ikke har vært vitne til alvorligere ulykker til nå. Det har vært nære på noen ganger, men heldigvis reddet et eller annet instinkt meg fra noe som nok ville vært en svært ubehagelig ryggmontasje av en 15ccm et par år tilbake. Årsaken er fortsatt uklar da mr. Futaba Gold såklart hadde full kontroll...

                      Igjen...glimrende tiltak, Jarle!! Dette er et emne som så absolutt må og bør belyses bedre, og jeg syntes at holdningen i denne tråden er svært god. Mulig dette er et tema som har irritert meg litt en stund også....hehe
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by northwood
                        klippe klippe ...
                        En venn av meg fortalte om et fullsize fly i persontransport som landet med et nødrop fordi høyderoret såvidt hang fast. Manglende sjekk?

                        Er ikke sikker på at jeg får sagt det slik jeg mener, men prøv å tenk over dette når du kaller en annen for slurvete..

                        Det er ingen hemmelighet hva som skjedde med dette flyet. Det er snakk om Danish Air Transport sin rute 54 fra Bergen / Flesland til Florø. Og datoen var 31. Januar ifjor.

                        Kort fortalt løsnet mesteparten av den høyre delen av høyderoret på maskinen. Årsaken ble konkludert med at var forglemmelse på verkstedet 6 år tidligere. Mutterene til skruene var ikke dratt til med rett moment.

                        I mine øyne var det kun to årsaker til at dette ikke ble en stor ulykke: en stor porsjon flaks (og dette var nok mesteparten av årsaken) samt dyktighet ifra flygerene. Dem gjorde alt etter boka, tok ikke opp hjul eller flaps, og endret så lite som mulig på motorsettingen.

                        For de interesserte så ligger rapporten ifra HSLB her: Runtime Error

                        Poenget her er at flygerene ikke kunne sjekke om nevnte skruer sitter i. Skruene ligger innkapslet. Og rapporten sier at den første av tre skruer sannsynligvis har løsnet mange måneder før denne hendelsen.

                        Men tilbake til rett spor: sikkerhet er viktig. Men det er også viktig at sikkerhet innføres på korrekt måte og ikke bare blir tredd nedover huene på folk, spesielt ikke folk som har vært i "gamet" i lang stund. Det er nok lettere å presentere strenge (og nye) sikkerhetsregler for unge folk som nettopp begynner med dette, men samtidig så må det ikke være så høytidelig og omfattende at man tar ifra dem motet. Det gjelder nok å finne den rette innpakningen.

                        Comment


                        • #42
                          Sikkerhetsutvalgets (SU) rapport

                          Nedenfor er gjengitt et uttrekk av SUs rapport avgitt til styret i modellflyseksjonen, og gjennomgått på ledermøtet 18-19/3.
                          Jeg har med vilje fjernet og uthevet noe, ikke fordi det er hemmelig, men fordi det ikke kan stå uten omfattende kommentarer. Det klarer jeg ikke her på forumet, og mye er også gjenstand for behandling i styret og SU fremover. Vi vil derfor unngå detaljdiskusjoner på nåværende tidspunkt, da det er den overordnete tankegangen som er viktig.
                          Det er viktig å understreke at ting vil ikke bli "vanskelige" før vi snakker om modellfly fra 25 kilo ++, men der tror jeg også alle er enige om at man trenger en form for kontroll og system.
                          Ledermøtet var også enige om at det punktet som skal prioriteres er pilotopplæringen, så kommer det tekniske rundt modellene senere. Som dere kan lese er det antatt at hele gjennomføringen vil kunne ta 2-3 år.
                          For ordens skyld:
                          SU sammensetning finner dere her (se nede på siden): http://www.modellfly.info/Styre_Stel...p#gruppeledere

                          Det som er viktig å ha i bakhodet når man tenker på regler eller ikke, er at regler (enten interne eller eksterne) vil være med på å bygge holdninger, og dersom noe skjer kan man måle avvik og korrigere holdninger og oppførsel.
                          Reglene er også viktige i den forstand at de kan forklare hvorfor noe skjer. Uten regler står vi helt på bar bakke den dagen ulykken er et faktum.
                          Det er et primært mål at reglene skal være så enkle som mulig, og at de skal kunne håndheves av seksjonens klubber uten alt for mye administrasjon. Vi må for enhver pris unngå et system slik de har i DK, hvor begrensningene er satt ut i fra hva "noen" trodde var fornuftig uten at fagfolkene har hatt mulighet til å uttale seg.
                          I dag er det også meget sentralt å få skilt vår virksomhet fra den som etter hvert kommer med UAVer, hvor vi må anta at regler for bl.a. vedlikehold vil bli meget strenge.
                          Reglene skal ikke tres ned over hodet på noen, de skal ligge der som rettesnor, og alles oppførsel skal føre til at holdningene parkeres i ryggraden.
                          Eksempel på et regleverk som alle klarer å forholde seg til er den nye forskriften for fallskjermhopping. Den er laget for å unngå ulykker, ikke for å begrense naturlig utfoldelse og utøvelse av virksomheten. Les her: Sender deg til riktig side... - Lovdata
                          Forskriften er helt ny, og et eksempel på hvordan NLF og LT ønsker å samarbeide i dag. Les spesielt §4. NLF/Fall har et slikt godkjent system per i dag, men hvem som helst andre kan få det.

                          Deler av SUs innstilling legges ved som vedlegg. Hvis det er noe dere lurer på, spør meg, ikke henfall til spekulasjoner. Jeg skal svare alle, men kan ikke love å gjøre det på sparket til enhver tid. Lag korte konsise spørsmål, så holder vi skrivingen på et minimum.
                          Attached Files
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by tema95
                            Vedr. 1:
                            Dersom vedkommende var medlem i et skytterlag og veiva rundt, ville han vært der lenge?
                            Det er bare at med modellfly så er det slik at når en veiver rundt like bortenfor, så er det gjerne min "pistol" som går av, og jeg står på en skytebane i nærheten. Dersom disse reglene blir/er nedfelt i lovverket ved at det blir ULOVLIG å fly modellfly uten de nødvendige kvalifikasjonene, så burde jo det også være et system som regulerer om man kan få kjøpt det?

                            Satt på spissen dette, men det er allerede et stort problem, og jeg tror det kommer til å bli enda større.

                            Vi Bergen MFK har allerede diskutert i styret å trykke opp et A4 ark med info om klubben, tips og sikkerhets anbefalinger og legge ut hos de lokale butikkene selv. På det arket kommer vi også til å informere om faren forbundet med å fly i nærheten av Stend som er vårt flyfelt.

                            Originally posted by tema95
                            Målet er at regelverket ikke skal bli "verre" enn at alle ønsker å følge det. Og når/dersom ulykken skjer, er det langt bedre å ha et regelverk enn å ikke ha noe, enn si å ha tenkt igjennom problemstillingen.
                            Jeg ser helt klart det du skriver. Men etterhvert som denne prosessen går og reglene blir implementert (som jeg i utgangspunktet er KLART for!) håper jeg det også dukker opp noen tiltak, anbefalinger, hjelpemidler for å "bekjempe" en økende "uautorisert" flyging.
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by andersh
                              ........
                              Du finner svarene på de fleste tingene dine dersom du leser innstillingen jeg nettopp la ut.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment


                              • #45
                                Ser ut som det er ting å ta tak i på klubbnivå i tiden framover.
                                Med fler og fler som anskaffer RC, blir det nok enda viktigere å prøve å få organisert virksomheten, da det blir fler og fler om beinet på eteren.
                                Hva regler angår, bør ikke dette sees på som begrensninger, men heller som
                                en mulighet til utvikling av hobbyen/sporten.
                                På den måten, vil vi kunne oppnå anerkjennelse blandt (publikum), slik at vi
                                får samme status som andre idretter.

                                Mvh Karl H.
                                Karl Hans Glommen.
                                Mjøsa Modellflyklubb

                                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                                Comment

                                Working...
                                X