Announcement

Collapse
No announcement yet.

forsikring ved opplæring.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forsikring ved opplæring.

    Får besøk av en kammerat som har lyst til å begynne å fly. tnekte da og ta han med på stripa og la han prøve å fly med mitt fly. men hva skjær om det det værste skulle skje, ikke at flyet blir knust men om det skulle treffe folk eller ødelegge noe annet. er det da min forsikring som gjelder siden han er "min elev" eller må han ha egen forsikring. evt gjelder det bare ved bruk av trainer kabel?

    Tenkte bare det var greit å vite på forhånd.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Originally posted by tyor
    Får besøk av en kammerat som har lyst til å begynne å fly. tnekte da og ta han med på stripa og la han prøve å fly med mitt fly. men hva skjær om det det værste skulle skje, ikke at flyet blir knust men om det skulle treffe folk eller ødelegge noe annet. er det da min forsikring som gjelder siden han er "min elev" eller må han ha egen forsikring. evt gjelder det bare ved bruk av trainer kabel?

    Tenkte bare det var greit å vite på forhånd.
    Et litt uklart forhold dette, men dersom du flyr med trainerkabel eller står umiddelbart klar til å ta over radioen, så er det jo du som er pilot. Jeg vil da anta at forsikringen dekker (altså NLF-forsikringen).
    Skal sjekke dette opp med selskapet ved første anledning.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      har ikke trainer kabel. men det er snakk om å ta opp flyet og la han prøve i luften mens jeg står klar til å ta over. Er jo litt dumt om man skal måtte melde seg inn i en klubb for å få forsikring bare for å prøve å fly en gang.

      Er jo den NLF/NAK forsikringen jeg tenker på.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        hvordan er det egentlig med forsikring vis en skulle komme til å skade folk eller fe eller forårsake materielle skader på egen eller tredjepersons eiendom?

        Jeg har ikke foretatt meg noe spesielt med tanke på forsikring, men flyr aktivt både på klubbens stripe og ellers her og der. må jeg ordne noe selv eller? skal forhøre meg i klubben og, men er litt usikker på hvordan dette fungerer..
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor
          har ikke trainer kabel. men det er snakk om å ta opp flyet og la han prøve i luften mens jeg står klar til å ta over. Er jo litt dumt om man skal måtte melde seg inn i en klubb for å få forsikring bare for å prøve å fly en gang.

          Er jo den NLF/NAK forsikringen jeg tenker på.
          Må? Hadde du forsikring første gang du fløy?
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alf Surdal
            hvordan er det egentlig med forsikring vis en skulle komme til å skade folk eller fe eller forårsake materielle skader på egen eller tredjepersons eiendom?

            Jeg har ikke foretatt meg noe spesielt med tanke på forsikring, men flyr aktivt både på klubbens stripe og ellers her og der. må jeg ordne noe selv eller? skal forhøre meg i klubben og, men er litt usikker på hvordan dette fungerer..
            Klubben (Albatross) har ikke forsikring var svaret jeg fikk når jeg spurte Brian Hoddy. Fikk videre melding om å sjekke om innboforsikringen min dekker skade på f. eks tredje parts eiendom. Videre er kanskje reiseforsikring et alternativ? Flygingen foretas jo "utenfor hjemmet". Vet ikke hvor fornuftig dette virker i morra etter en natt med søvn...
            Audun

            Comment


            • #7
              DA tror jeg du skal sove lenge..

              Og omså forsikringselskapet sier de dekker skadene ville jeg hatt det skriftlig i 3 eksmplarer...

              Uansett.
              Sejkk dette opp og ikke tro at ting er i orden. Det er dyrt når du har laga bulk i naboens bil..
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                nei men da vi skal fly på klubbens stripe så må vi ha forsikring
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Enkleste måten å ordne seg forsikring nå til dags er vel å melde seg inn i en NLF/NAK tilsluttet klubb som har LAAAAV klubbkontigent. Det er noe på gang i så måte:

                  Mer her: Rimelig klubb........? - (MFN) ModellflyNytt.no
                  Last edited by andersh; 17-04-06, 23:31.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Forsikring

                    Det er ansvarsforsikring det dreier seg om. Tema 95 kan svare på dette.
                    En kamerat i forsikringsbransjen sjekket og fant at det lønnet seg å være medlem i NAK/NLF.
                    Naboens bil er ikke så farlig.
                    Naboens hode er mye dyrere.

                    Mvh Karl H.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Karl H.
                      Det er ansvarsforsikring det dreier seg om. Tema 95 kan svare på dette.
                      En kamerat i forsikringsbransjen sjekket og fant at det lønnet seg å være medlem i NAK/NLF.
                      Naboens bil er ikke så farlig.
                      Naboens hode er mye dyrere.

                      Mvh Karl H.
                      yepp og de som støtter seg på en husforsikring bør ha det skriftelig. for jeg har hørt om flere forsikringsselskap som har nektet å betale fordi de regner hobbyen vår som risikofylt sport på lik linje med falskjerm hopping osv.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Det er OK

                        Sjekket med IF i dag tidlig (tror jeg vekte opp konsulenten på bedrift!).
                        Dersom dette er noe som skjer uten at det er en del av kommersiell virksomhet, m.a.o. at det er noe du gjør som medlem av klubben, og du har mulighet til å ta kontroll over flyet, så er det du som er pilot, og forsikringen dekker. Det samme vil gjelde dersom du bedriver opplæring i klubben for nye piloter, men ikke dersom dette er betalt virksomhet.
                        Noe uklare grenselinjer her, men det tilfellet du nevner hvor kameraten vil prøve dette en gang eller to, er OK.
                        Driver du/dere storstilt opplæring av nye piloter, bør dere sterkt vurdere krav om medlemskap i NLF/NAK tilslutte klubb for elevene.
                        Dette blir vel omtrent som å lære avkommet å kjøre bil, forsikringen dekker selv om vedkommende ikke har sertifikat enda. Men skal du drive kjøreskole må du ha en helt annen forsikring.

                        Ellers kan jeg kommentere et par andre innlegg her:
                        Vedr.: Rimelig klubb........? - (MFN) ModellflyNytt.no
                        Ryfylke MFK er nå medlem i NLF/NAK, så det er bare å melde seg inn der for de som ønsker.

                        "En kamerat i forsikringsbransjen sjekket og fant at det lønnet seg å være medlem i NAK/NLF."

                        Ja, vår forsikring er billig fordi vi har en "flåtepolise". Denne avtalen er mellom NIF og IF og kan gjelde alle 2,5 millioner medlemmer i idretten. Det er klart at med en avtale med det omfanget blir risikoen godt fordelt, og forsikringen tilsvarende billig. Eksempelvis koster individuell forsikring for stormodeller kroner 675 per modell per år fordi det er så få å fordele risikoen på.
                        Mvh Terje Martinsen
                        leder Modellflyseksjonen/NLF
                        www.modellfly.info

                        Comment


                        • #13
                          tak for godt svar Terje. var sånn jeg trodde det var, men måtte bar sjekke for sikkerhets skyld.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Hva er egenandelen hvis uhellet skulle være ute med en slik forsikring? Hvis jeg melder meg inn, vil jeg da betale for 2006, eller for et år fremover? Tenker da å melde meg inn i f.eks. på Ryfylke Modellflyklubb – Medlem av Norges Luftsportforbund
                            Tore

                            www.skalamodellflyklubb.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by toremolt
                              Hva er egenandelen hvis uhellet skulle være ute med en slik forsikring? Hvis jeg melder meg inn, vil jeg da betale for 2006, eller for et år fremover? Tenker da å melde meg inn i f.eks. på Ryfylke Modellflyklubb – Medlem av Norges Luftsportforbund
                              Alle opplysninger her: http://www.modellfly.info/Forsikring/Forsikring.asp
                              Ser at det ligger en gammel polise ute, men vilkårene er de samme.

                              Alt om medlemskap her: http://www.modellfly.info/Bli_Medlem/Bli_medlem.asp

                              Kontingenten (og forsikringen) gjelder for et kalenderår.

                              Føyet til: Forsikringen er en del av medlemskontingenten, ingen egen premie/betaling for den.
                              Last edited by tema95; 18-04-06, 09:21.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment

                              Working...
                              X