Unconfigured Ad

Collapse

Videoredigering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Både og!

Siden det opprinnelig ble spurt etter enkelt og fortrinnsvis gratis program anbefalte jeg Win Moviemaker. Besitter og bruker også Studio 9, og bruker begge to, alt etter hva jeg skal lage.
    Til de små enkle 5-6 minutters snuttene som skal på web bruker jeg Win MM, til større prosjekter Studio.
    Begge har fordeler og ulemper, men har ikke opplevd ustabilitet i noen av de. Kanskje viktig å tenke på skjermkortet, jeg har Matrox, som jo er kjent for å være greie mot 2D-applikasjoner.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

DVD-redigering

Hva bruker dere for å lage DVDer? Jeg også kjører Adobe Premiere, men den duger ikke til å lage DVDer. Joda, man kan legge inn markører slik at man kan hoppe i sekvenser i DVDen, men man får ikke kapitler og slikt. Finnes det noe freeware som gjør denne jobben, eller må man kjøpe der også?

Jeg er forøvrig enig i at Windows MM funker greit for små prosjekter på noen minutter hvor man bare skal klippe sammen en råfilm.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Sett kameraet på "uendelig" enten ved å sett over til manuell fokus, eller ved å trykke på en knapp med "fjell" på om du har.
        Gjør til vanlig det men noen dager før stevnet da jeg fant ut at fokusknappen var ute av funksjon... ja det irriterte meg også. Har masse råfilm av typen ufokusert med diverse heftige low-pass osv. jeg ikke får brukt
        Turde ikke levere det på rep så tett inntil stevnet. Utover det er jeg enig med deg at det nok er lurere å redigere seksjoner først før en setter de sammen.

Er det noen i det hele tatt som har noen eksempler på freeware videoredigering da? Linker ønskes...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Originally posted by Mossie69
          Hva bruker dere for å lage DVDer?
          Tidligere brukte jeg noe som heter SonicDVD. Det var noe som fulgte med en DVD brenner den gangen. De siste årene har jeg brukt Studio direkte. Den skriver DVD plater rett fra programmet og det ser ut til å funke fortreffelig. Har jeg en annen flyvideo jeg vil ha ut på en DVD plate drar jeg den bare inn i Studio og lager DVD av den. Studio har jo filtre for nesten alle formater og skalerer de opp før den brenner. Faktisk enklere enn mange programmer som kun er laget for å skrive DVD plater.
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Psyko-lefse
            • Feb 2004
            • 1438

Mens vi er inni flyfilming, noen som vet hvordan jeg kan få kameraet til og slutte og prøve og endre lyset hele tiden? Ser bedre hva jeg mener på denne filmen, onboard med Sport Spree på Stend: http://psykolefse.jorgis.com/fly/sport%20spree.wmv
            Last edited by Psyko-lefse; 20-04-06, 14:09.
            Morten Smøraas

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Originally posted by Psyko-lefse
              Mens vi er inni flyfilming, noen som vet hvordan jeg kan få kameraet til og slutte og prøve og endre lyset hele tiden? Ser bedre hva jeg mener på denne filmen, onboard med Sport Spree på Stend: http://psykolefse.jorgis.com/fly/sport spree.wmv
              Dersom dette er et slikt lite minikamera med radiolink til bakken er det bare slik disse kameraene er. Jeg ser akkurat det samme med er relativt dyrt minikamera jeg bruker.

Dersom det er et DV kamera eller annet "handycam" kan du kanskje sette eksponeringen til en fast verdi, i stedet for auto. Det må du nesten finner ut av ved å studere menyene og evt. manualen på kameraet ditt.

Et annet tips; noen nettlesere har problemer med mellomrom i filnavn... Bruk "_" i stedet for " ".
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Psyko-lefse
                • Feb 2004
                • 1438

Originally posted by andersh
                Dersom dette er et slikt lite minikamera med radiolink til bakken er det bare slik disse kameraene er. Jeg ser akkurat det samme med er relativt dyrt minikamera jeg bruker.

Dersom det er et DV kamera eller annet "handycam" kan du kanskje sette eksponeringen til en fast verdi, i stedet for auto. Det må du nesten finner ut av ved å studere menyene og evt. manualen på kameraet ditt.

Et annet tips; noen nettlesere har problemer med mellomrom i filnavn... Bruk "_" i stedet for " ".
                Må være IE som har problemer med det
                Satt inn %20 istedet for " ", det skal de fleste nettlesere skjønne.

Men uansett, er ett digitalkamera, en HP-sak til rundt 1000-lappen. Skal sjekke litt i menyene senere
                Last edited by Psyko-lefse; 20-04-06, 14:11.
                Morten Smøraas

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

har så vidt sett litt på Sony Vegas etter at jeg har blitt lie av at Pinnacle låser seg hele tiden. Vegas så virkelig bra ut den lille tiden jeg har brukt det. noen andre som har prøvd det og kan si noe om det?
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Jøsses, dette engasjerte.
                    Nåja, godt orientert som jeg er så viste det seg at Moviemaker var jeg allerede den lykkelige eier av. Dog er jeg ikke spes bra på å bruke det.

Men jeg klippet nå i allefall sammen noen snutter av en desperat og "uheldig" påskeflyger tatt med et dårlig kamera av en ikke så proff fotograf, så da lurer jeg bare på hvor det er anbefalt å legge ut slikt ?

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

sikkert flere også som jeg ikke vet om
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Putfile kjente jeg til og testa men de ville ikke ha fra "my region" tester Google...takk

Laster....
                        Last edited by Tintin; 20-04-06, 17:24.

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Det der tok sin tid men nå er det forsøkt, en liten snutt ble det med tvilsom kvalitet. Tatt med et lite Sony digitalkamera uder dårlige flyforhold...

Comment

• Yul_brünner
                            • Sep 2004
                            • 249

Liten bi-info om kamera som endrer farge og lys..

Som Andersh sier er det lurt å sette blender på en gitt verdi (altså slå AV auto blender).

Det er også en fordel og sette manuell hvitbalanse. (Ikonet ser ut som 2 trekanter mot hverandre med en liten firkant i midten)
                            Hvitbalansen bestemmer hva som er hvit i forhold til gitte lysforhold.

En kald vinterdag litt nord i landet med herlig vær, kan gi en temperatur på 12000 kelvin (altså veldig hvitt lys, med noe blåskjær). Mens lapene inne i stua (typisk 60w) gir en tepratur fra 2000k og opp til 4-5000, avhengig av pæren. Altså et RØDERE lys.
                            kelvin er basert på oppvarmingen av et absolutt sort legme (hva enn det er) som er 0 grader kelvin ved helt sort (kaldt) og etterhvert som legmet varmes opp og det begynner å gløde har vi en temp skala.
                            nesten som å varme opp en kullbit som blir så varm at den lyser helt hvit.

Til sammenligning har studio-lamper i et tv-studio en tepratur på 3000-3800 k. avhenging av str. på lampene. de store Film lampene er klibrert til 5600k

normalt ute-lys ligger rund 5600k, så det kan være lurt å sette kamera til sol ikonet, men da prøver det å kompansere for områder med direkte sol etc.

Les i boka til kamera ditt om hvordan du setter hvitbalanse (whiteBalance)

for de som er spes interessert se: http://www.photo.net/learn/optics/edscott/cf000030.htm

Som i alle andre tråder som har med videoredigering å gjøre vil jeg fortsatt anbefale å gå over til datamaskiner med et eple på (www.apple.no) da disse maskinene er MYE mer stabile i forhold til videoredigering.
                            en ny mac mini har ALT det du trenger til koding av DV video, og til produksjon av DVD. medfølgende programmer som imove, itunes og iDVD gjør jobben fantastisk enkel og rask også i HD for de av dere som har dette. og prisen for disse er ikke helt avskremmende i forhold til hva du får, og hordan det ser ut (fysisk i hjemmet.. til og med mor kan like dette designet.

trenger du tekniskt ass. til videoredigering kan du altids sende meg en mail på joachim_sandvik@yahoo.com
                            Last edited by Yul_brünner; 25-04-06, 17:10.
                            Joachim

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Originally posted by Yul_brünner
                              Det er også en fordel og sette manuell hvitbalanse. (Ikonet ser ut som 2 trekanter mot hverandre med en liten firkant i midten)
                              Hvitbalansen bestemmer hva som er hvit i forhold til gitte lysforhold.
                              Men så lenge man er ute, eller inne vil ikke denne endre seg/variere nevneverdig innenfor samme klipp.

Originally posted by Yul_brünner
                              Som i alle andre tråder som har med videoredigering å gjøre vil jeg fortsatt anbefale å gå over til datamaskiner med et eple på (www.apple.no) da disse maskinene er MYE mer stabile i forhold til videoredigering.
                              Blærk... nå kjenner jeg at jeg ble litt dårlig...

Hilsen en mangeårig seniorkonsulent innenfor PC, som også har driftsansvar for miljøer med PC og MAC blandet...
                              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Comment

• Tintin
                                • Jan 2005
                                • 4631

Om det var til meg så takk for tipsene men det er nok litt overkill.
                                Jeg ville bare ha fruen til å ta et par stillbilder ellers hadde jeg ikke invitert henne med. Hun tok i stedet film med et lite lommedigitalfotoapparat altså ikke et videokamera så da ble det som det ble.

Om fjortisen (nåja femtis er hun blitt) blir med for å filme med videokameraet sitt en dag så skal jeg tipse videre.

Liker forsåvidt de epleproduktene jeg har vært borti foruten iTunes som suger stort på min pc, makan til sirup har jeg ikke sett på lenge. Blir nok ingen mac bare for å ordne det er jeg redd.

Comment

Working...