Unconfigured Ad

Collapse

Batteribrann...i en data

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Ikke hysterisk - SMÅhysterisk...

Neida - men for å sitere en tidligere i tråden - hvor mange omformere og adaptere står ikke i kontakten i de norske hjem dag ut og dag inn uten at det skjer noe...

Hvis man ser litt på det så er ca. 11% av branner i bolighus i norge forårsaket av "Elektrisk årsak - Annet" som er den kategorien disse tilfellene ville havne innunder, sammen med MASSE annet som ikke er relevant. Jeg vil kanskje ikke kalle det for "vanligste brannårsak". Den desidert vanligste brannårsaken er faktisk at noen setter fyr på huset ditt. I tillegg er over 5% av brannene alene forårsaket av tørrkoking. Derfor ville jeg hatt feks ur på kaffetrakteren og komfyrvakt lenge før jeg hadde trekt ut mobiltelefonladeren. Tenk også på at i et hus er det stort sett bare 1 komfyr, mens det er sikkert 10 til 50 adaptere. Likevel er risikoen fordelt slik.

Kilden for disse tallene er DSB's (Direktoratet for Samfunssikkerhet og Beredskap) "Brann og Uhellsstatistikken for 2005".

Litt teoretisk og "platt", men kanskje litt til ettertanke... Men det uansett aldri noe i veien for å være "føre var".. Moralen er uansett at det er farligere å være uvenner med naboen, enn å ha laderen stående i veggen....
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Jaja, kan leve med småhysterisk.....etter en del år i utlandet så skrur jeg også av lysene i rom jeg går ut av også om jeg ikke skal rett tilbake. Funderte litt på om jeg burde sette timere på enkelte av lysbryterne hjemme for det virker som om noen av husets beboere automatisk trykker på knappen når passerer uansett om det er midt på en blank sommerdag og dermed ikke særlig mørkt i utgangspunktet eller svarte natta og de skrur dem ikke av igjen.
      De 4 mest brukte rommene bruker vel strøm for 2,5' om lyset der står på 8 timer om dagen med dagens priser, nei det er ikke sparepærer og ikke får jeg det til de lampene heller, men ingen er der mer en maks halvparten av den tiden. Ikke har vi bruk for varmen fra dem heller, spesielt ikke nå...

kan vi halvere det så er det en Magister ++

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Der er du inne på noe helt annet. Jeg også er litt ivrig på lyspærer som står og brenner unødig og har gjor noe ala det du snakket om. Jeg har en del korridorer, trappenedganger og slikt som man liksom bare passerer. Der har jeg automatikk som slår lysene på når noen er i nærheten. Jeg er overbevist om at det sparer meg for masse strøm i tillegg til at jeg slipper å fomle på lyset når jeg kommer med hendene fulle. Det samme gjelder feks. lyset utenfor. Der er det automatikk som slår lyset på når det er bevegelse.

Men bare for å si det først som sist - hver enkelt og en av de er jo en "stand-by-elektronikk"....
        Last edited by andersh; 04-08-06, 11:54.
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Hadde et par slike utelys som nok kommer på plass igjen til høsten. Nå om dagen går det i sparepærer med fotosensor ute..

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

og som anders sier en fotosensor står det jo også strøm på hele tiden. som noe som er i stand by
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Jepp men om stolpa nedi oppkjørselen tar fyr så blir det bare moro å se på og så mørskt i kjellern når sikringa går. Huset blir nok stående

Comment

Working...