Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sport er gøy!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by torgust
    Nei faktisk ikke. Har tidligere merket meg at du også sliter med litt nedlatende svigerforeldre (eller no sånt?) når det gjelder hobby'n.
    Det må være en annen mann... svigerforeldrene mine er de mest vidunderlige svigerforeldre man kan ha! og i tillegg er dem intressert i hobbyen min.
    Ikke sliter jeg med noen andre heller, utenom de jeg nevnte i mitt første innlegg.

    Mange fine svar og fortellinger her, og det er helt fantastisk at skolene støtter opp

    Comment


    • #17
      Originally posted by Christen
      Det må være en annen mann... svigerforeldrene mine er de mest vidunderlige svigerforeldre man kan ha! og i tillegg er dem intressert i hobbyen min.
      Ikke sliter jeg med noen andre heller, utenom de jeg nevnte i mitt første innlegg.

      Mange fine svar og fortellinger her, og det er helt fantastisk at skolene støtter opp
      Hemm.

      Husket litt feil jeg da
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #18
        Originally posted by northwood
        Mitt ønske er å ha samme type dekning av modellflystevner og konkurranser som HW-LAN 2006 fikk, med reportasjer, intervjuer og innblikk i de ulike temaene hobbyen tar for seg og dermed kaste litt lys på hobbyen som en sport.
        Nå skal ikke jeg ta motet fra deg, men den dagen det finnes et modellfly i ethvert hjem, man har varianter av modellfly som primært arbeidsverktøy på jobb, og modellfly som obligatorisk opplæring på barneskolene, så kanskje...

        Dataspilling er vel omtrent ansett for å være en folkesport etterhvert og alle unger driver med det på ett eller annet tidspunkt. ALLE!

        Men hva med en norskprodusert utgave av noe ala "Remote Madness" som går på Discovery Science? Det er en slags triathlon for RC. Først race rundt en bane, førstemann i mål trigger "release" av båtene. De kjører en runde på vann rundt forskjellige hinder, og trigger "release" av helikopterene. Til slutt flyr helikopterene enten ett race eller en hindreløype hvor de feks. skal hente opp en sak og sette den ned igjen på en "blink".

        Programmet er produsert i england, men er desverre gammelt. Siden den fortsatt sendes med gamle modeller og greier må det jo bety at det er populært... kanskje lage noe nytt?

        Eller ModelMania som rett og slett er et reportasjeprogram ala "norge rundt", men fra modellfly i England. Der er det byggeteknikker, besøk hos folk, besøk på flyplasser, aerodynamikk, teori, sikkerhet... osv. Egentlig et drømmeprogram, om det ikke var for at det også er alt for gammelt. De driver med diesel motorer, pulsejet, og radioene de bruker ser ut som de har laga sjøl.... Et oppdatert slikt program en gang i uken og jeg hadde iallfall sittet klistret..
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #19
          H.M. Kongens pokal 2006 til Jo Grini

          Sport, lek eller hobby. Jeg gjengir nedenstående melding fra www.modellfly.info som i et hvert fall ikke plasserer modellflysport i lekebåsen:

          Kongepokalkomitéen i NLF har besluttet at H.M. Kongens pokal for 2006 skal gå til Jo Grini, Valdres FK/Modell som vinner av NM i F3J.
          Det ble i år kåret hele 29 norgesmestre innenfor de 7 luftsportsgrenene, og blant disse innstilte seksjonene fem kandidater, som etter komiteens vurdering alle kunne vært verdige vinnere. Komiteen kom også frem til at de mesterskapene som kandidatene hadde vunnet var av en slik kvalitet og kvantitet (antallet deltakere) at de tilfredsstilte retningslinjene for tildeling av kongepokalen.
          Vi gratulerer Jo Grini som er verdig vinner av H.M. Kongens pokal 2006!

          Bilde: Seierspallen i NM F3J, Jo Grini i midten.


          Jo Grini er den andre modellflyger i historien som har fått tildelt kongepokalen. Espen Torp fikk den i 2002 for NM F3B.
          Attached Files
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #20
            Mine erfaringer

            Jeg tror at dette i stor grad handler om kunnskap og holdninger. I den forbindelse har vi alle et ansvar som gode ambassadører.

            Etter en pause fra hobbyen (les 3 barn) er jeg igjen en ihuga modellflyger. Jeg benytter stort sett hver anledning til å fortelle om min hobby, både privat og på jobb. Og stort sett får jeg en positiv og nysgjerrig tilbakemelding. Enkelte ganger er det selvfølgelig noen som slenger med leppa, som da en kollega ropte; "se der kommer balsakongen" Jeg er heldigvis hverken hårsår eller voldelig, og kan se humoren i det meste Men, jeg tok meg faktisk tid til å sette meg ned med denne kollegaen og forklare ham nok om mitt siste skalaprosjekt til å snu harselering til begeistring og beundring

            Når det gjelder klubber og lokalsamfunn tror jeg ikke det holder å kreve sin rett. Med god erfaring fra andre lag og foreninger tror jeg på involvering. Hva med å kontakte den lokale barne og/eller ungdomsskolen og forelså neste utetime på stripa. Flyoppvisning/skoleflyging/byggekveld/etc. Jeg er ganske sikker på at dere vil bli positivt mottat, særlig hvis opplegget er gjennomtenkt og pakket inn i en god ramme.

            Jeg tror den goodwill som dette gir kommer godt med når vår eksistensberettigelse tas opp til diskusjon med jevne mellomrom.
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment


            • #21
              Et stort problem som modellflysporten lider av er: Mangelen på publikumsvennlige arenaer. Kanskje er dette med på å karakterisere oss som
              er "sær" gjeng. Hvor mange modellflyplasser er tilrettelagt for publikum?
              Lag en egen tråd om det!
              Dette er nok noe vi må ta i betrakning når nye flyplasser planlegges.
              For ex parkering: Er ikke overflod av parkering. (Egen erfaring fra GOMFK`s
              stevne sist vinter). Vi må nok gjøre det mer tigjenglig, men ser problemet med
              disponibel parkeringsplass, med hva klubbene betaler i leie.
              Med dagens teknologiske virkelighet innen sporten, stiller det store krav til
              utøverene på så mange felt at vi i høyeste grad burde tas på alvor.
              Dere kan trekke sammenligninger selv.

              Karl H.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment


              • #22
                ser denne tråden er gammel, men jeg er ny på forumet her så derfor må jeg bare komentere den.
                jeg for min del har vært ivrig tilhenger av teknisk hobby siden jeg var 9 år å var med onkelen min å fløy.
                er også meget interisert i data. liker å jobbe med tall så matte falt ganske naturlig for meg. likte også å sitte å bygge ting av ingen ting.
                har heller aldri vært et fest menneske.
                gjett hvilket kallennavn jeg har hørt ganske mye. nemlig nerd. å folk har altid vært nedlatende om tingene jeg har drevet med. dette var såklart ganske tungt når jeg var yngre.
                men det endte faktisk med at jeg begynte å forstå folk å hva dem egentlig sa til meg. dem forsto ikke en dritt av hva jeg drev med å var faktisk ganske sjalu for at jeg fikk til noe så avansert som å fly modellfly osv.hele problemt til mange var at dem faktisk hade lyst til å være med å leke med fly.

                så folkens blir dere kalt nerd for at dere faktisk får til noe med hendene å forstår avanserte tegninger å klarer å følge dem. så er det bare å være stolt av det å si pent takk for komplimentet til den personen som sier det til deg. da får du se et ganske rart ansikts uttrykk du ikke trodde fantes. så stå på folkens la oss holde sammen i vår lille nerde klubb med leke fly


                Mvh
                KFB
                sitter med 5 fly, men ingen har vært i lufta!

                Comment


                • #23
                  Morsom tråd.

                  En nerd er vel betegnelsen på en person som har inngående kunnskap om temaer som er enten uvanlig eller har så ekstremt inngående kunskaper om vanlige ting at deg i seg selv blir uvanlig. Nerden gjenkjennes også på egenskapen til å vri alle samtaler inn på sitt interessefelt for så å pøse ut detaljer som virker helt meningsløse på uinvidde. Denne egenskapen er høyst diskutabel selv i nerdekretser.

                  Nerdebegrepet blir da, som mye annet, relasjonsbetinget. Grensen for når du havner i nerde-boksen er dermed høyst flytende.

                  Det skal extremt mye til før dine kunnskaper om fotball plasserer deg i nerdekategorien. Fotballnerd er en av de høyeste utmerkelsene innenfor interessefeltet og det finnes vel bare en i dette landet som er denne tittelen verdig. Fotballidiot er en tittel som henger litt løsere men som inneholder fler av kriteriene som kategoriserer en nerd, men ansees for å være en vel så stor æresbevisning som fotballnerd. En hver dreining av samtaler mot fotball er fullt ut akseptert, selv blandt uinvidde.

                  Hvis vi da bruker denne definisjonen så åpner det i teorien for helt nye nerdekategorier som er å regne som nærmest blasfemiske.
                  Jaktnerden.....havner forøvrig i subkategorien sesongnerd
                  Jaktnerden har extremt inngående kunnskaper om jaktrifler, amunisjon, jakthunder, bekledning, bålopptenning og oppfyller absolutt alle krav som kjennetegner en nerd. Dreining av samtaler er en helt uaktuell problemstilling siden praten om jakt og våpen foregår konstant og uavbrutt på denne årstiden. En hver dreining vekk fra jaktprat kan i enkelte tilfeller være et tegn på avvikende seksuell legning.

                  Om RC-folket dermed blir en tydelig nerdekategori er da en gjenstand for diskusjon og jeg er veldig interessert i forumbrukerenes videre vurderinger...
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment

                  Working...
                  X