Announcement

Collapse
No announcement yet.

grr, posten grr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    enkelte ting er det ikke meningen å forstå
    uansett posten burde skjerpe seg kraftig....
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #17
      Hei,hei,hei...folkens...her er med respekt å melde mye sprøyt.

      Avvik i produsjonen kan være alt fra skadet, forsinket, feilsortert, uleslig adressekort osv.

      Alle burde vite at det tar kortere med fly nær sagt fram hvor som helst i verden enn å kjøre bil og bane fra sør til nord i dette landet. Og fly er faktisk billigere transport pr km i utlandet enn bil i Norge!
      I Egypt kostet bensinen 50 øre literen sist jeg var der og de planerer bare motorveien rett på sanden. Like bak kommer asfaltmaskinen. Ikke mye tele å ta hensyn til der.
      Og de som har kjørt en del rundt om kring vintertid i Norge vet også at dette ikke går som smurt hele tiden og det koster!.

      Vi bor i et høykostland, og har dermed også verdens høyeste lønninger, så der er en sammmenheng der. Men det er bare å betale det, så kommer Posten også kjappt fram. Hva skal vi elles bruke alle pengene til? Og hvis ikke, så får man pengene tilbake. Og det kan være et problem. Da hoper det seg opp et sted Men les reglene først! Der er noen forbehold.

      Et lite tips på tampen. Alt under 2 kg kan sendes med brev og da er det framme på en til to dager, normalt "uten avvik". Men til gjengjeld er det ikke forsikret. Dessuten har de all verdens andre løsninger. Velg kurerpost, så er pakken framme samme dag samtidig som du får lettet på trykke på bankkontoen.

      Man skal ha all verdens service, men betale...nei..det er typisk norsk. Vær klar over en annen ting, Norge stopper omtrent opp i weekendene, og helligdagene, og det gjør de andre tjenstene også (UPS, DHL osv), i alle fall her i landet de fleste steder. Så ingen ting vokser inn i himmelen, i alle fall ikke gratis.

      olle
      Last edited by olle; 04-11-06, 19:52.

      Comment


      • #18
        Hmm.. jobber du i posten, olle?
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #19
          Originally posted by olle
          .

          Et lite tips på tampen. Alt under 2 kg kan sendes med brev og da er det framme på en til to dager, normalt "uten avvik". Men til gjengjeld er det ikke forsikret. Dessuten har de all verdens andre løsninger. Velg kurerpost, så er pakken framme samme dag samtidig som du får lettet på trykke på bankkontoen.

          olle
          men over 1kg så koster det like mye som en pakke.

          også kan den ikke være større fysisk en at den går ned i en postkasse/postboks for at man kan sende som brev. det fikk jeg beskjed om i hvertfall da jeg prøvde å sende en LP plate som brev.

          når det gleder tiden pakker bruker hjem til meg så går det somregel ganske kjapt. sikkert fordi jeg bor nærme Trondheim som vel blir ett hoved sted. men har opplevd at ved å følge pakke sporingen så har en pakke brukt 1døgn fra oslo til trondheim. igså frta den har vært registrert på omlastningsterminal der brukt 4 dager hjem til meg som er ca 5 mil
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Originally posted by olle
            Man skal ha all verdens service, men betale...nei..det er typisk norsk. Vær klar over en annen ting, Norge stopper omtrent opp i weekendene, og helligdagene, og det gjør de andre tjenstene også (UPS, DHL osv), i alle fall her i landet de fleste steder. Så ingen ting vokser inn i himmelen, i alle fall ikke gratis.

            olle
            Jeg synes ikke postens tjenester er dyre, men jeg har selv erfart mye rot, og att pakker har gjort noen ommveier som ikke kan være direkte lønnsomme for posten. Att Posten stopper opp i helgene er også noe jeg har forståelse for.
            Noe jeg derimot ikke har forståelse for er postens behandling av varene som sendes.
            Jeg fikk for Ca. 14 dager siden tilsendt ett fly som var meget godt pakket, men hadde allikevel fått store transportskader. Dette er desverre ikke noe engangstilfelle, da det er fjerde gangen dette skjer for min del.
            To av de skadde forsendelsene var "Norgespakke", noe som jeg trodde innebar att forsendelsen var forsikret. Når jeg så tok kontakt med posten fikk jeg som svar att de ikke hadde noe erstatningsansvar.
            Har også lagt mærke til att stadig flere annonser på steder som RC-marked og Finn.no mærkes med "Sendes ikke". Dette tror jeg er på grunn av frykt for transportskader.(Er sikkert på grunn av størelse i noen tilfeller også)
            Håper Posten er klar over dette og kan gjøre noe med problemet.
            Dersom det er mange som har erfart det samme som meg, har jo Posten ett allvorlig problem. Dersom det er bare meg som har disse erfaringene må jeg ha utrolig uflaks med min forsendelser.
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

            Dæ går litt mindre lim nå.

            Comment


            • #21
              det er ikke bare du som har uflaks cessnaknusern. har også opplevd at posten skadet et fly jeg solgte. synd at det ikke er flere postfirma i lille norge. posten har jo ikke noe konkurranse så de kan gjøre som de vil...
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #22
                Originally posted by olle
                Hei,hei,hei...folkens...her er med respekt å melde mye sprøyt.

                Avvik i produsjonen kan være alt fra skadet, forsinket, feilsortert, uleslig adressekort osv.

                Alle burde vite at det tar kortere med fly nær sagt fram hvor som helst i verden enn å kjøre bil og bane fra sør til nord i dette landet. Og fly er faktisk billigere transport pr km i utlandet enn bil i Norge!
                I Egypt kostet bensinen 50 øre literen sist jeg var der og de planerer bare motorveien rett på sanden. Like bak kommer asfaltmaskinen. Ikke mye tele å ta hensyn til der.
                Og de som har kjørt en del rundt om kring vintertid i Norge vet også at dette ikke går som smurt hele tiden og det koster!.

                Vi bor i et høykostland, og har dermed også verdens høyeste lønninger, så der er en sammmenheng der. Men det er bare å betale det, så kommer Posten også kjappt fram. Hva skal vi elles bruke alle pengene til? Og hvis ikke, så får man pengene tilbake. Og det kan være et problem. Da hoper det seg opp et sted Men les reglene først! Der er noen forbehold.

                Et lite tips på tampen. Alt under 2 kg kan sendes med brev og da er det framme på en til to dager, normalt "uten avvik". Men til gjengjeld er det ikke forsikret. Dessuten har de all verdens andre løsninger. Velg kurerpost, så er pakken framme samme dag samtidig som du får lettet på trykke på bankkontoen.

                Man skal ha all verdens service, men betale...nei..det er typisk norsk. Vær klar over en annen ting, Norge stopper omtrent opp i weekendene, og helligdagene, og det gjør de andre tjenstene også (UPS, DHL osv), i alle fall her i landet de fleste steder. Så ingen ting vokser inn i himmelen, i alle fall ikke gratis.

                olle
                Dette får ikke jeg til å stemme uansett! Som Ken skreiv i et tidligere innlegg her så har jeg en lignende sak. Jeg bestilte noe greier fra Danmark, det tok to dager før det lå på post terminalen på Alnabru. jeg bor ti minutter derifra og det samme gjør postkontoret mitt, det tok nesten to uker før denne pakken kom på postkontoret. Det er til tider stor trafikk på Alnabru men dette blir litt drøyt.

                Det er helt klart at Posten skal ha noen budsjetter å forholde seg til og at det bare er mennesker som jobber der, de som er der gjør sikkert en bra jobb men jeg tror Posten ikke hadde klart seg lenge på markedet hvis de fikk litt skikkelig konkuranse. De kan stort sett gjøre som de vil og vi kan klage å klage uten at det hjelper noen verdens ting. Sånn er det nå en gang når det er noen som har monopol på en ting.

                Comment


                • #23
                  Neida, jeg jobber ikke i Posten.
                  Men jeg setter meg inn i lover og regler, så slipper jeg å stå der som en idiot.
                  Det er noe som heter å kjenne sine rettigheter her i samfunnet.

                  Ja, Posten behandler sendingene sine uvørent. Det har de engentlig IKKE lov til. De har fått en konsesjon for transport av brev og gods. Denne konsesjonen er underlagt ALL transport og merking av gods som gjelder for transportører i både inn og utland. Nasjonale og internasjonale lover og skal handteres i henhold til merking. Forsiktig, glass osv. De har å følge gjelde regler som for alle andre. Hvis ikke blir de erstatningspliktige.
                  At de tar kalkulerte sjanser, og regner med en hvis prosent svinn skader osv er deres sak. Det må de ertatte. Det er bare å stå på sitt. Ingen deler ut erstatning uten å forsøke seg først. Heller ikke Posten. Penger spart. Samme gjelder forsikringselskaper. Alle forsøker seg. Dumme og snille kunder blir lurt. Det er et faktum.
                  De SKAL ta hensyn hvis en pakke er dårlig pakket, merket forsiktig, glass, handle with care eller denne side opp. Men de gjør det ikke, nesten aldri.

                  Ang størrelse. De har sine anbefalte max mål. Men ingen kan nekte deg å sende en for stor pakke,heller ikke et stort brev, så lenge den kan handteres og går inn i deres biler og sorteringssystem. Hvor mye du vil betale i porto er også opp til deg. Du kan til og med la være å betale porto, så lenge den er merket med sender og avsender. Det er opp til deg. Dette kan faktisk gå bra. Men du kan risikere en feit etterberegning av porto to ganger høyere en du skulle ha betalt (straffeporto).

                  Du kan også faktisk kjøpe et forhåndsbetalt adressekort, la oss si 10 kg Norges pakke, klistre det på en pakke på 20 kg, slenge den på skranken og gå.
                  Posten har plikt på å ekspedere den. Så lenge den forefinner seg på postkontoret er den deres ansvar og de har plikt til å handtere den. Den kan inneholde noe livsviktig for mottakeren. Normalt skjer ingenting etterpå. De har ikke tid til å fylle ut og sende deg tilleggskrav. Men treffer du rette "stazien". så kan du få et tilleggskrav i posten senere.

                  Så stå ikke med lua i handa, da kommer man ikke langt her i samfunnet. Da blir man bare utnyttet.

                  olle

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by olle
                    Ang størrelse. De har sine anbefalte max mål. Men ingen kan nekte deg å sende en for stor pakke,heller ikke et stort brev, så lenge den kan handteres og går inn i deres biler og sorteringssystem. Hvor mye du vil betale i porto er også opp til deg. Du kan til og med la være å betale porto, så lenge den er merket med sender og avsender. Det er opp til deg. Dette kan faktisk gå bra. Men du kan risikere en feit etterberegning av porto to ganger høyere en du skulle ha betalt (straffeporto).
                    olle
                    her er hva som står på siden til posten ang brev sending og det står ikke anbefalte mål men maksimum og minimum. men ser størrelsen har gått opp siden jeg solgte LP plater for noen år siden.

                    link til siden det er tatt fra http://www.posten.no/Portal/Produkte...A/APrioritert/

                    Betalingsmåte
                    Smartpost, Frankeringsmaskin, Kilopost, Frimerker eller frankerte konvolutter

                    Innlevering
                    Ditt lokale poststed eller i gul og rød postkasse.

                    Utlevering
                    Postkasse, Postboks, Postkontor, Post i Butikk, Bedriftssenter og landpostbud

                    Hentefrister
                    Hvis brevet er for stort for postkassen er hentefristen 14 dager. Påminnelse blir sendt til mottaker etter 1 uke.

                    Fremsendingstid
                    Innen 1-2 dager i Norge, 2-4 dager i Europa og innen 10 dager til resten av verden

                    Dekningsområde
                    Hele verden

                    Sporing
                    Kan spores dersom sendingen sendes som Rekommandert eller Verdibrev.

                    Vekt
                    Inntil 2 kg

                    Format
                    o Maksimun: Lengde + bredde + tykkelse = 90 cm
                    o Minimum: 9 x 14 cm
                    o Rull : Lengde + dobbelt tverrmål = 104 cm, lengde høyst 90 cm
                    Last edited by tyor; 05-11-06, 06:19.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Det var ett morsomt og int. "kåseri" olle,virkelig.

                      Men det unnskylder allikevel ikke posten som "instans". Jeg kjenner ikke til postens rutiner og internkontroll, men de som jobber der er vel av samme sort som oss andre.....ergo har de sine "problemer", slik alle ande arbeidsplasser har.
                      Jeg er i ny og ne på posten her jeg bor, for å hente pakker, og hvis tempoet i posten generellt er som på kontoret her jeg bor (innimellom)....ja da er det ikke rart vi venter på pakkene våre lengre enn lengst!
                      Ok....kanskje det er en litt trangsynt refleksjon, men på generellt grunnlag kan man si at en operasjon blir aldri mer effektiv enn det svakeste leddet.....og det gjelder nok for posten også!

                      Man skal hevde sin rett, som du sir olle, og akkurat der er vi nordmenn så utrolig dårlige. Vi står der med lua i handa vi....og godtar!

                      At vi tjener godt og må forvente at ting koster deretter støtter jeg 100%....men det unnsylder ikke ineffektivitet.
                      Anders Bruneberg
                      Raufoss

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by william123
                        det er ikke bare du som har uflaks cessnaknusern. har også opplevd at posten skadet et fly jeg solgte. synd at det ikke er flere postfirma i lille norge. posten har jo ikke noe konkurranse så de kan gjøre som de vil...

                        Helt feil,posten har masse konkuranse,ta en titt på gule sider under transportfirmaer.
                        "Alt" er mulig å sende over natten,bare du betaler.

                        Standard utalelse fra transportkjøper er "det haster ikke så mye,bare det er framme i morgen før 06:00"
                        Og da er klokke som regel rundt 15:00

                        Transporterte selv fra Oslo til Stavanger området i en år rekke,minste pris 500 ,- pluss moms.Og da kunne volumet være inntill ca en halv pall.
                        Levert i Stavanger/Oslo dagen etter.Og det var flere som gjorde det billigere.Og skade prosenten var omtrent lik 0.

                        Kan nevne som en liten kurositet når punktlighet og varsom håndtering av gods er det viktigste,så kunne en kjøre tom til Italia og laste på et Colli (Utnyttet da ca 10% av Volum/vekt) og kjøre express hjem igjen.2 mann på bilen.Det viktigste for transportkjøper i slike tilfeller var at en var nesten 100% sikret mot skade på godset,da det ikke var noen omlastinger underveis det er som regel her skadene oppstår.
                        Dette kunne være mere effektivt en flyfrakt,men det kostet.
                        Vennlig hilsen
                        Roy.

                        2,Biler.
                        1,Leilighet.
                        masse øl i kjøleskapet.
                        + diverse innbo.

                        Comment


                        • #27
                          Hei olle

                          Noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Håper det var ironisk ment også
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #28
                            da har jeg fått transmitter mitt fra en eller annen plass over dammen. jeg bestilte samme kveld som William, og betalte 80kr i frakt!
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #29
                              jaja...hået at pakken skulle være kommet når jeg kom hjem fra skolen, men nei da...ingen pakke. pakken er i omlastings terminalen på Fauske får håpe den er kommet i morgen da
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              Working...
                              X