Unconfigured Ad

Collapse

"Kjøre fly" ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outlaw
    • Feb 2006
    • 348

Norske oversettere

I serien gode oversettelser fra engelsk til norsk, her er en klassiker fra en britisk TV-serie begått av en fast tekster i statskanalen NRK.

I kveldens episode spør noen gjester butleren i huset om hvor herskapet befinner seg:
    The butler: "They are in the drawing room"
    Norsk tekst: "Dei sit i teiknerommet"

Noen år siden dette, men nivået er nok ikke blitt så veldig mye bedre..
    Last edited by Outlaw; 01-12-06, 11:07.

Comment

• northwood
      • Nov 2005
      • 588

Vel, jeg er gammel (ung?) nok til å si at min skolegang er fremdeles så fersk at det ikke er skolene det står på, som det nevnes i en av de tidligere postene (iallefall ikke på noen av de 5-10 skolene jeg har gått på). Min erfaring har helt siden barneskolen vært at det står mye mer på om kandidaten ønsker å benytte seg av det han/hun har lært. De kan ha gjerne ha gode karakterer på skolen og likevel skrive utrolig mye feil.

En annen grunn er nok også bruken av kommunikasjonsmidler som benytter tekst, både via chatting på Internett, via SMS osv. De fleste kjenner vel til problematikken?

Siden jeg er så godt i gang kan jeg jo nevne at det slett ikke kun er ungdommen som slurver med språket. Jeg har iallefall merket meg voksne brukere av dette forumet som skriver omtrent uten noen form selv den enkleste norske rettskrivingen. For eksempel null bruk av tegn, ingen avsnitt i teksten osv.
      Ikke minst orddeling, dette er noe som irriterer meg mest. Jeg har mange eksempler på dette her inne: fuel motorer (fuelmotorer), prop adapter (propadapter) osv. Av og til er disse ganske morsomme, men likevel irriterende.

Kan sikkert skrive et avsnitt om og/å også, men jeg tror jeg gir meg nå...

De som vil, finner sikkert skrivefeil i dette innlegget også.

Comment

• jørgen123
        • Jul 2005
        • 706

må si med enig med northwood her.i tiende klasse hadde jeg færre skrivefeil på Engelsk, enn på Norsk
        er ikke sikker på hvordan jeg ligger an nå. (vi har ikke hatt stil enda på VG1)
        Kan dette komme av at jeg ikke skriver tekst meldinger, snakker på MSN og lignende på Engelsk?

men skrivefeil, og slurvefeil/hastverksfeil må man ikke blande.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• roTore
          • Sep 2003
          • 140

Med tanke på at jeg kjører en mil hver vei med bil når jeg skal ut å fly, så kan jeg vel i praksis si at jeg kjører mer fly enn jeg flyr de, særlig dersom jeg har en kort dag på stripa.

Comment

• Christen

#20 Unapproved
            Vi må huske at det er mange som sliter med dysleksi og konsentrasjonen når man skal skrive, dette mener jeg at skolene og foreldre har en del av skylda for. En jeg pratet med sier at det er en del teknikker for å skrive (rent) selv om man har dysleksi.

Har vært borti ungdom som skriver som en 1.klassing, jeg må da spørre vedkommende om han har lese/skrivevansker... svar: Nei.
            Spør da om han kunne prøve å skrive bedre sånn at vi andre forstår han bedre... svar: Jeg driter i det! Koker litt i toppen på meg da...

En annen ting som jeg er litt lei av er sånne ord forkortelser, eks: Det var en gang... D var n gang... dette er den beste måten å ødelegge et språk på, i sammen men alle de engelske/amerikanske ordene som liksom "må" inn i språket vårt.

Jeg og syns det er litt gøy med folk som "prater" fly språk, nå er kanskje ikke dette tilfellet relevant siden hun ikke har peiling i det hele tatt på fly, men jeg kommer da inn døra med flyet og møter min kjære. Hun spør: Oj! har du knekt vingen? Jeg blir litt fortørna og begynner å se over halen og vingen, må svare nei jeg har da ikke det.... Jo! den er da knekt....hvor da??? foran der... hvor da....? så tar hun i propellen...DER VEL! huff a`meg... joda den knakk på siste turen i dag. Observant er hun da

Jeg må i likhet med deg Jan-Petter si i fra når folk skal ut å "kjøre" fly, det høres ikke bare dumt ut... det er feil.

Jeg har selv litt problemer med gramatikken og prøver å jobbe med det

Den siste linjen Tommy? er og/å riktig? jeg er skikkelig usikker på det (vil vite)

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Språk - Kinesisk for nybegynnere

That’s not right……………………………………………Some Ting Wong.

Are you harbouring a fugitive?…………………………..Hu You Hai Ding.

See me A.S.A.P…………………………………………..Kum Hia Nao.

Small Horse……………………………………………….Tai Ni Po Ni.

Did you go to the beach?…………………………………Wai Yu So Tan.

I think you need a face lift……………………………….Chin Tu Fat.

It’s very dark in here………………………………………Wai So Dim.

I thought you were on a diet……………………………..Wai Yu Mun Ching.

This is a tow away zone………………………………….No Pah King.

Our meeting is scheduled for next week……………….Wai Yu Kum Nao.

Staying out of sight………………………………………..Lei Ying Lo.

He’s cleaning his car………………………………………Wa Shing Ka.

Your body odour is offensive………………………………Yu Stin Ki Pu.

Idiot .................................................. .... Dum Fuk.
              Last edited by Haldor; 01-12-06, 16:36.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• northwood
                • Nov 2005
                • 588

Originally posted by Haldor
                That’s not right……………………………………………Some Ting Wong.

Are you harbouring a fugitive?…………………………..Hu You Hai Ding.

*snip, snip*

Hehe.. Fikk fylt opp kvota for dagens latter i dag også.

Comment

• olle
                  • May 2002
                  • 708

Enig...man må skille mellom sykdom og giddaløyse...
                  Men selv sykdom, eller rettere sagt, en mindre defekt, kan løses med kløkt.

Har en nabo, som sleit noe aldeles forferdelig med ordblindhet. Ekstratimer og spesiallærer. Ble mer og mer forbanna og frustrert. Endte med stort sett å skulke skolen og gå på fylla. Så fikk han viljen sin. Fikk slutte på skolen, og reiste til sjøs. I dag, noen år senere, er han maskinist

Det får meg til å koke også, når jeg hører yngre sier: Det driter jeg i...eller det skal du gi jamt f.. i.
                  Samfunnet og foreldrene må ta en del av skylden for dette. Mange unge har fått det for seg at nesten hva de enn gjør, så kommer noen og drar de opp etter øra eller plasserer myke puter under armene på de. De våkner kanskje en gang i 30 årene, etter å ha fått nei på +100 jobbsøknader og blitt svartelistet både her og der. Bråvåkner og oppdager plutselig at livet ikke er bare å drite i. Sammenlignes ofte med Jesus. Bor hjemme til de er 30, og aldri gjordt en dags arbeid

Men bevares. Det finnes mye fin ungdom, her i landet også. De er forhåpentligvis i overtall. Det skal ikke underslåes. Og mange av den bedre sorten trekkes gjerne mot denne hobbyen. Så ingen grunn til å klage på de. Rett skal være rett.

Ærlig talt så synes jeg at vi opp i årene har mye mer rett til å si: Det driter jeg i... Vi har tross alt ikke så lenge igjen til å drite oss ut på

Knytter du sammen to verb som hører sammen, brukes og. Har du et frittstående verb, brukes å.
                  Nei, det må nesten en lærer til å gi en fullverdig forklaring. Vi har noen av de her på forumet. Så kom igjen...

Ang denne asiaengelsken. Det er ikke bare en spøk, skal vite. De snakker faktisk engelsk slik at det høres ut som dette der borte. Av og til er det mer enn komisk å høre på, og kan føre til både frustrasjon og misforståelser

olle
                  Last edited by olle; 01-12-06, 17:30.

Comment

• erlend
                    • Apr 2004
                    • 528

Minner litt om kineseren som driver City Wok i South Park.
                    Shitty Wok
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

Comment

• Gjesp
                      • Aug 2005
                      • 62

Off topic

Originally posted by Eagle
                      Kan slenge meg på her jeg også. Jeg er ROV pilot, og når jeg sier at jeg skal ut og fly ROV i sjøen, ser de fleste rart på meg. "Man flyr da ikke i sjøen?" Joda, jeg flyr over bunnen. De fleste vil si at man kjører ROV, men det er da feil.
                      Og hva flyr så den edle herre når han er på jobb?

Comment

• Eagle
                        • Jan 2006
                        • 1299

En Sperre, Subfighter 7500. Enn de? Flyr de også ROV på jobb?
                        Last edited by Eagle; 02-12-06, 09:32.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

Comment

• Gjesp
                          • Aug 2005
                          • 62

Det var jo morsomt.

Jeg sitter på notodden og driver med design og produksjon av kontrollsystemene til disse.

Skal sørge for ekstraservice....

Comment

• Jan_Petter
                            • Jan 2006
                            • 900

Originally posted by bad scientist
                            man kjører da ikke et fly på bakken heller? Man takser.
                            Joda, jeg har "motorkjørt" F-16 på bakken. Da står flyet stille, og det er motoren som "kjøres", les: testes. Under taxing beveger hele flyet seg
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• G-Force
                              • Jun 2006
                              • 328

Nå pleier vel strengt tatt motortester å foregå i en diger testbenk da Men de tester vel litt etter at den er montert i flyet igjen også, er vel kanskje et slikt tilfelle du refererer til?
                              Med vennlig hilsen
                              Asbjørn Kristiansen, Ski
                              -------------------
                              Teori er når man skjønner alt,
                              men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
                              men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                              ingenting fungerer som det skal,
                              og ingen skjønner hvorfor..
                              ------------------------------
                              http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• olle
                                • May 2002
                                • 708

Motorer testes selvsagt i benk etter overhaling.

Men de må nok testes, og det grundig også, etter at de er montert i flyet.
                                I hvertfall gjorde vi det i min tid.

Tror ikke man kan overlate til piloten å finne ut om ting funker, etter han har tatt av

olle
                                Last edited by olle; 07-12-06, 16:12.

Comment

Working...