Unconfigured Ad

Collapse

Fikk "brukt" radio

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

"Noe imot å si hvilken rennomert nettbutikk dette var?
    Greit å vite."

Ops. Dette skal man passe seg for. Det er poengtert, både her og tusen andre steder. Nettet er ikke noe som bare er tilgjengelig for en liten sluttet krets. Det er offentlig. Navngitte negative offentlige påstander skal man være mer enn forsiktig med å framsette. Viser bildet seg å være noe annet enn det man trodde, kan man være mer enn ille ut å kjøre.
    Dessuten vil det helt sikkert bli slettet av administrator.

olle

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Det er mange måter å se dette på, og mange er på sett og vis rett.

Jeg ville nok gitt butikken en mulighet til å rette opp feilen før jeg slaktet den med navn på et forum. Samtidig KAN dette jo også være en forhandler som "forsøker seg" som flere skriver. Men så må dere også huske hvilke regler en norsk forhandler skal forholde seg til.

Feks. så skal de med åpent sinn ta tilbake ethvert produkt kjøpt på nett, eller "postordre", uten å mukke, innen 30 dager. At noen har begått en feil er ikke tvil om, men den kan være begått av de som kontrollerte varen som kom i retur fra en kunde. Ripete/brukt vare kan ikke returneres ihht til angrefrist regelen. Da skal den være "ubrukt" i original emballasje.

Det er også mulig at denne forhandleren har kjøpt varen fra feks. en dansk, eller tysk forhandler. Og feilen kan ha skjedd hos de, feks. via tilsvarende angrefrist regler der. Man kan ikke automatisk slakte den norske forhandleren.

Jeg synest det som er interessant er ikke at feilen har skjedd, for slikt skjer, men hvordan forhandleren velger å løse problemet. Så lenge den ikke ser "mye brukt" ut, og så lenge alt funker, ville jeg slått meg til ro med en prisreduksjon. Men om det "føles feil" ville jeg bedt om ny vare. De fleste seriøse vil nok tilby det.
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

"Feks. så skal de med åpent sinn ta tilbake ethvert produkt kjøpt på nett, eller "postordre", uten å mukke, innen 30 dager."

Hæh? Denne har ikke jeg fått med meg. Ny paragraf? Hvor og når ble dette vedtatt? Godt å vite så man ikke forlanger noe man ikke har rett på.

En annen ting, som ingen nevner, ved retur, det gjelder samme regler for kjøperen som for selgeren, når det gjelder varens beskaffenhet. Den må ikke være brukt eller ha synlige tegn på å vært behandlet uvørent, slik Chaos beskriver. Dette gjelder også ved retur, av nye varer da selvsagt . De må være like "pene og rene" når man sender de i retur. Hvis ikke, kan selger nekte å godta retur eller kreve kompensasjon. Dvs at man får mindre igjen enn man betalte.

Ang levering/salg av en defekt (skadd, brukt osv) vare, så er det alltid selgeren som står ansvarlig for dette ovenfor kunden, uansett om dette har skjedd før selger fikk varen. Har skaden skjedd etter selgeren leverte/sendte ( feks skadd i Posten) varen fra seg, har han ingen ansvar ovenfor kunden for defekten. Det blir en sak mellom den som skadet den (feks Posten) og kunden.

olle
        Last edited by olle; 11-12-06, 11:26.

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Det med 30dager er vel kjøpsloven og gjelder vel også varer kjøpt over disk, så lenge det ikke er spesifisert at angrefristen ikke gjelder. Noe det ofte er ved tilbudsvarer.

Rettelse: angrefristloven sier at man kan heve ethvert kjøp innen 14dager etter at man mottok varen. Og det gjelder varer over 300kr.
          Last edited by tyor; 11-12-06, 11:30.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Originally posted by olle
            "Feks. så skal de med åpent sinn ta tilbake ethvert produkt kjøpt på nett, eller "postordre", uten å mukke, innen 30 dager."

Hæh? Denne har ikke jeg fått med meg. Ny paragraf? Hvor og når ble dette vedtatt? Godt å vite så man ikke forlanger noe man ikke har rett på.
            Angreretten er befestet i kjøpsloven, og siden du spurte, lette jeg etter en link til informasjon om den. I den ser jeg at angrefristen er 14 dager fra kjøper mottar varen, ikke 30 dager.

Nei Tyor, angrefrist gjelder KUN ved postordre, eller som det heter på fint; "kjøp av varer og tjenester utenfor fast utsalgssted der de totale kostnadeene er over 300 kroner. Mange butikker opererer med angrefrist som feks. Elkjøp, men det er deres eget opplegg som en "service" til kunden.

Et lite utdrag fra denne siden: http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1023897913.49

Angrefrist
            I tillegg til de alminnelige rettigheter kjøperen har ved reklamasjon, kommer angreretten ved postordrekjøp. Kjøperen trenger ikke å begrunne hvorfor han ikke vil ha varen.

I følge Angrerettloven er angrefristen 14 dager fra den dag kjøper har mottatt varen, angreskjema og de opplysninger selger skal gi i henhold til loven. Denne loven gjelder kjøp av varer og tjenester utenfor fast utsalgssted der de totale kostnadeene er over 300 kroner. Regelen gjelder også for enkeltbestillinger i klubbmedlemskap.

Et standard angreskjema skal følge med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selger, og kan benyttes av kjøper for å gi melding til selger om at angreretten benyttes.

Hvis du tar en titt på "Kjøpsbetingelser" på de fleste norske nettbutikken så er dette også omtalt på hver enkelt butikk's sider.

EDIT:
            Jeg sjekket nå i farten en del sider og blir egentlig litt overrasket over hvor mange som unlater å informere om dette. Merkelig igrunn siden det faktisk også er nedfelt i lovverket at man ved netthandel SKAL informeres "tydelig og lettfattelig" om blandt annet, Angrerett.

Last edited by andersh; 11-12-06, 11:40.
            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

lette litt jeg også og du har selvfølgelig rett Anders Men kan legge til at hvis selger ikke sender med angrefristskjema så er angrefristen automatisk 3mnd
              mere kan leses her http://forbrukerportalen.no/faq/1023117791.09
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

Angrefristen er som presisert fortsatt 14 dager.
                Angrefristen gjelder ALT forbrukersalg som ikke skjer "over disk fra butikk".
                Dvs dørsalg, messer, nett, postordre, rullende utsalgsted osv.
                Det er normalt ingen angrefrist i butikker, såfremt de ikke har spesialordninger.
                Hvis det ikke foreligger angrefristskjema, er fristen mye lengre. Flere måneder. Husker ikke eksakt hvor lenge.

Men det samme gjelder da også. Varen må være ubrukt, i originalemballasje og ikke slitt. Dvs at selger uten videre kan selge den til full pris som ny vare.

olle

Comment

• GeirT
                  • Jul 2006
                  • 65

Fikk akkurat en telefon fra netbutikken. De har ryddet opp i det hele og ny radio er på vei i posten i dag.

De beklaget det hele, og sa at de aldri ville sende ut en utstillingsmodell med overlegg. Netbutikken antok at radioen hadde vært på utstilling hos importøren. Jeg synes dette var så god service at jeg bestilte et ekstra fly i samme slengen

PS: Jeg hadde ikke trodd at denne tråden skulle engasjere så voldsomt som den gjorde. Kan vi avslutte den nå?

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Originally posted by chaos
                    De beklaget det hele, og sa at de aldri ville sende ut en utstillingsmodell med overlegg. Netbutikken antok at radioen hadde vært på utstilling hos importøren. Jeg synes dette var så god service at jeg bestilte et ekstra fly i samme slengen
                    NETTOP! Det var akkurat det jeg ville frem til! Feil skjer, det er hvordan de løser problemet som avgjør om de har en fornøyd kunde eller ikke. Jeg tipper du nesten er mer fornøyd nå, enn om du bare hadde fått en OK radio med en gang...
                    Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Comment

• Vampyro
                      • Sep 2006
                      • 93

Som folk sier så har man krav på at selger dekker fraktkostnad tilbake hvis varen er defekt. F.eks så bestilte jeg et fly på nett. Og det måtte jeg returnere og fikk tilbakebetalt alle de pengene jeg brukte på frakt + litt til. Hvis man bruker angrerett må man betale frakten selv.

Når man handler i butikk har man egentlig ikke rett på noen som helst angrerett. Har man kjøpt en vare på elkjøp så får man 30 dagers byttefrist. Men det er noe man ikke har krav på. Det er kun ved kjøp utenfor fast utsalgssted som folk har sagt at man har 14 dagers angrerett. Hvis det ikke foreligger angrerettskjema har man 1 års angrerett.
                      Pål Hodne

Comment

Working...