Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips/triks om hengsling. noe kjekt verktøy kanskje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips/triks om hengsling. noe kjekt verktøy kanskje?

    Sitter her og skal hengsle rorene på en ultimate .40 med CA-henglser. Er jo sabla mange hengsler det er snakk om når det er dobbeltdekker, men gikk på med friskt mot. Nå har jeg likevel stoppet opp litt småfrustrert. Balsaen som jeg skal lage slots i er jo så hard, bruker ufattelig lang tid på å lage bare en slot..
    Har gått på med dremel og en 24x0.4mm kappskive, og det gikk jo unna, men den lager ikke dypt nok kutt. Fortsatte med xacto hobbykniv, men det tar tiiid.
    Jeg har også forsøkt med dubro sitt hengselutstyr, men har ikke knvskaft som passer, så dette var tilnærmet håpløst. Ikke kan jeg se at et riktig knivblad vil hjelpe så altfor mye heller, da balsaen virker veldig hard, og hengselutstyret virker sløvt.

    Hva gjør dere kit-buildere når dere henglser, evt hva slags verktøy bruker dere? En grønn modellbygger trenger tips her.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Forstår din frustrasjon, men hengsling er ofte litt plundrete, men ikke desto mindre viktig å gjøre skikkelig arbeid. Jeg bruker hengsleverktøy med relativt godt resultat. Men som med byggekniver ellers, blir de sløve og må byttes.

    Men, hva med å bytte til pinnehengsler, da kan du hive kniven og finne frem drillen
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #3
      Originally posted by TapZ
      Hva gjør dere kit-buildere når dere henglser, evt hva slags verktøy bruker dere? En grønn modellbygger trenger tips her.
      I have found over the years that it is best to laminate hinge beams from three balsa layers cross grained for strength. The center layer is the same thickness as the hinge to be used and has the hinge pockets already cut out.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        kanskje denne kan hjelpe?
        Great Planes RC Products | Horizon Hobby

        ser jo litt kjekk ut da
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          ok, takk for tips. vurderer sterkt å svinge innom hobbysjappa i morra og kjøpe noen pinnehengsler ja.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #6
            slotmachine? wow, fancy. Sikkert genial hvis man bygger mye.
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #7
              Har den hengsle-maskina og må bare si at det er et av de dårligste kjøpene jeg har gjort! Har aldri fått til å lage en eneste hengsle-slot jeg var fornøyd med. Du kan få min særs billig hvis jeg finner den... blir forresten ikke forbausa om den gikk i søpla i fjor når jeg tenker meg rundt.
              Ken`s tips er OK når du bygger, men på ARF er Jan Petter sitt forslag klart løsningen. Kjøp Robart hengsler og bruk sentrerings-adapteren for hull som følger med i de fleste hengsleverktøy-settene.

              Når det er sagt: jeg bruker mye hengsleverktøy og dem funker godt syntes jeg. Forutsetter selvsagt at du har skaft og verktøyet for å grave ut balsa i slotene. Men disse er ikke for CA-hengsler! Beregnet på vanlige hengsler...

              CA-hengsler skal ha trangere sloter, og i tillegg skal du bore et hull i sentrum av sloten, ca. 2mm for å få CAen helt inn!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Ok, da skrinlegger jeg tankene om slotmaskinen (vil ikke ha din billig heller .
                Da går jeg for pinnehenglser all the way på denne modellen.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #9
                  Kan noen Robart fans forklare hvordan dere får pinnen helt inn slik at hengselet faktisk roterer i hengsellinjen uten glippe. Pinnen har har økende diameter mot midten og bruker man medfølgende sentreringsverktøy blir hullet for trangt. Hullet kan utvides ytterst med større bor, men da blir jo ikke dette så pent og pyntelig som bør være. Hva er trikset?

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by boysnake
                    Kan noen Robart fans forklare hvordan dere får pinnen helt inn slik at hengselet faktisk roterer i hengsellinjen uten glippe. Pinnen har har økende diameter mot midten og bruker man medfølgende sentreringsverktøy blir hullet for trangt. Hullet kan utvides ytterst med større bor, men da blir jo ikke dette så pent og pyntelig som bør være. Hva er trikset?

                    Mvh
                    Its very easy you just enlarge the first 1mm of the hole, not with a bore but with a scalpel so that part of the hinge center enters the structure. Another way is to add a thin balsa strip half the width of the hinge pivot after the hinge has been inserted on one side and blend into the wing profile.

                    Be aware that you can also buy Robart hinges with hinge pockets that do the job.
                    Last edited by Celtic-Griffin; 28-02-07, 10:32.
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment

                    Working...
                    X