Noen og enhver har vel vært fortvilet over finishen når en enda til har hanka inn karbonduk eller kevlar..? Ble det ikke slik du hadde tenkt deg...?
Som forsterkning på spanter og mindre flater ved fristøp, er det umulig å få en finish som du har i bakhodet, uten at du tenker på at det er utgangspunktet du har, som bestemmer resultatet!
Så mitt trick her gjelder for mindre flater, spanter og denslags.
Ikke noe problem å lage større flater også, f.eks spanter til en 1:4 eller større.
Det første du skal gjøre for å få det resultatet, er å hanke inn noe fuktsperreplast for hus.
Den må være ganske tykk, 0,1 - 0,15 eller 0,2 mm.
Dette for at plasten i den tykkelsen, har større spenning i seg selv enn underlaget tvinger den til når epoxyen er våt.Til buede og krummede arealer kan du gjøre det samme, men da med Gla`Pack plastikk som er vokset på forhånd. Mye større vanskelighetsgrad her, fordi at plastikken ikke lar seg strekke i større grad, uten at den forstyrrer støpen. Men med litt øvelse, så blir det veldig bra.
Når du er fornøyd med duken som kanskje skal vises litt ekstra, så påfør litt ekstra epoxy på den. Vær nøye med at alle lag som er ekstra som forsterkning, er under det øverste laget som skal være over hele flata. Har du ett lag bare, så ikke tenk på det her. Har du flere lag, så skal det siste være helt!
Bare på den måten før du et uavbrutt utseende som resultat...
En må på en måte tenke litt baklengs når en støper for "lookèn`s" skyld.
Men utseende er ikke den eneste fordelen med dette her...
Det gir omtrent den samme effekten som å legge et lag med 27g/m2 glassduk utenpå enhver støp. En ENORM hevning i styrken, pga at alle lag er glattet ut, uten noe sted for bruddanvisning!
All luft er ute både med fuktsperre og 27 grams duk.
Men her, så vil vi ikke matte ned inntrykket med glassfiber utenpå en dyr karbonduk/kevlar duk..?
Tilbake til plastikken..
Når du har støpt ferdig så legg på plasten, og stryk lufta ut ifra et punkt.
Vær nøye med dette!
Det som skjer, kalles en kapillærvirkning.
Det oppstår et vakuum som er stort nok til at det ikke kommer luft tilbake, og det er her poenget ligger..
Den som har sett blodprøva si gå vertikalt opp i et veldig tynt glassrør, sier aha nå..?
Ser du små hvite bobler under plasten, ja så er det luft som skal ut.
Slik skal det herde til dagen etter.
Du får nå en finish like blank som plastikken, MYE(!) sterkere enn om du ikke gjorde det, og det ekstra penselstrøket du gjorde med epoxy før plastikken, gjør at du glatter ut enhver forskjell i nivå om du har flere lag med duk.
Forskjellen på en matt og speilblank overflate, er over 40% i styrke, både strekk og kompresjon!
Og det er ikke det samme om du pusser speilblankt ned på støpen!
Du kommer garantert til å bryte fibre da.
Denne teknikken gir ferdig resultat i en operasjon, med hel duk, uten svekninger.
Gjort på under ett minutt også..
Bildene er fra min "RIP" Boomerang XL, det sparte motoren fra å bli samtidskunst....
Det flyet var en feil ifra fabrikken, men var et hyggelig bekjentskap, helt til det sa pang i bunnen av en split-S..
Motorfestene der var pjaskete greier også, så jeg tok noen grep som ovenfor..
På det første bildet, ser du plasten ligge til det er ferdig herdet.
Prøv, og du blir overbevist
Som forsterkning på spanter og mindre flater ved fristøp, er det umulig å få en finish som du har i bakhodet, uten at du tenker på at det er utgangspunktet du har, som bestemmer resultatet!
Så mitt trick her gjelder for mindre flater, spanter og denslags.
Ikke noe problem å lage større flater også, f.eks spanter til en 1:4 eller større.
Det første du skal gjøre for å få det resultatet, er å hanke inn noe fuktsperreplast for hus.
Den må være ganske tykk, 0,1 - 0,15 eller 0,2 mm.
Dette for at plasten i den tykkelsen, har større spenning i seg selv enn underlaget tvinger den til når epoxyen er våt.Til buede og krummede arealer kan du gjøre det samme, men da med Gla`Pack plastikk som er vokset på forhånd. Mye større vanskelighetsgrad her, fordi at plastikken ikke lar seg strekke i større grad, uten at den forstyrrer støpen. Men med litt øvelse, så blir det veldig bra.
Når du er fornøyd med duken som kanskje skal vises litt ekstra, så påfør litt ekstra epoxy på den. Vær nøye med at alle lag som er ekstra som forsterkning, er under det øverste laget som skal være over hele flata. Har du ett lag bare, så ikke tenk på det her. Har du flere lag, så skal det siste være helt!
Bare på den måten før du et uavbrutt utseende som resultat...
En må på en måte tenke litt baklengs når en støper for "lookèn`s" skyld.
Men utseende er ikke den eneste fordelen med dette her...
Det gir omtrent den samme effekten som å legge et lag med 27g/m2 glassduk utenpå enhver støp. En ENORM hevning i styrken, pga at alle lag er glattet ut, uten noe sted for bruddanvisning!
All luft er ute både med fuktsperre og 27 grams duk.
Men her, så vil vi ikke matte ned inntrykket med glassfiber utenpå en dyr karbonduk/kevlar duk..?
Tilbake til plastikken..
Når du har støpt ferdig så legg på plasten, og stryk lufta ut ifra et punkt.
Vær nøye med dette!
Det som skjer, kalles en kapillærvirkning.
Det oppstår et vakuum som er stort nok til at det ikke kommer luft tilbake, og det er her poenget ligger..
Den som har sett blodprøva si gå vertikalt opp i et veldig tynt glassrør, sier aha nå..?
Ser du små hvite bobler under plasten, ja så er det luft som skal ut.
Slik skal det herde til dagen etter.
Du får nå en finish like blank som plastikken, MYE(!) sterkere enn om du ikke gjorde det, og det ekstra penselstrøket du gjorde med epoxy før plastikken, gjør at du glatter ut enhver forskjell i nivå om du har flere lag med duk.
Forskjellen på en matt og speilblank overflate, er over 40% i styrke, både strekk og kompresjon!
Og det er ikke det samme om du pusser speilblankt ned på støpen!
Du kommer garantert til å bryte fibre da.
Denne teknikken gir ferdig resultat i en operasjon, med hel duk, uten svekninger.
Gjort på under ett minutt også..
Bildene er fra min "RIP" Boomerang XL, det sparte motoren fra å bli samtidskunst....
Det flyet var en feil ifra fabrikken, men var et hyggelig bekjentskap, helt til det sa pang i bunnen av en split-S..
Motorfestene der var pjaskete greier også, så jeg tok noen grep som ovenfor..
På det første bildet, ser du plasten ligge til det er ferdig herdet.
Prøv, og du blir overbevist

Comment