Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den store hemmeligheten....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den store hemmeligheten....

    Vi har vel alle sett de store acro-teamene på film eller stevne.
    Red Arrows, Frecci Tricolori, Blue Angels og alle de andre.

    For et par år siden var det ei bombe som ble sluppet på Jet Masters i Sør Afrika. Selvfølgelig var det tyskere som gjorde det samme som de store gutta.
    Rosa røyk på en jetmodell!..

    Det fattet min aller største interesse, og jeg hadde ikke lite arbeid med å få hull på byllen heller kan du si.
    Etter et par forsøk med kontakt med de som drev på med det, var jeg nær på å gi opp. Det var jo også like selvfølgelig at det var bare sprøyt det som kom som svar.
    Omtrent som å spørre en Oppdaling om hvor multa er hen i år....
    (Gå i motsatt retning fra anbefalt, og du er midt i smørøyet

    De tipsa jeg fikk, kostet ikke rent lite. Men de var helt fantastiske i klarlakk for effektlakkering! Iriodin er et bra tips for lakkering i så måte.(!)

    Men her er det røyk det er snakk om.
    Det var ikke lite arbeid som lå bak som sagt, før svaret ramla ned på PCèn.
    Og det viste seg etter enda mere arbeid, at de eneste som kunne levere stoffet i 1 kg pakning, befant seg (ganske riktig) i Tyskland.
    Nettstedet som punkterte den stadig større byllen var:

    http://www.pa.clariant.com/pa/intern...256C87003596B5

    For direkte kotakt på email for info, så er denne karen den rette:
    harro.reinert@simon-und-werner.de

    For bestilling:
    gerhilde.schenk@simon-und-werner.de

    Stoffet griser garantert til det du helst vil beholde som før, for det er helt ufattelig sterkt som konsentrat. Hender og alt annet er gjennomfarget av enten pulver, eller ferdig utblandet, uansett om du er aldri så lite uheldig. Slettes ingen spøk det her!
    Det er ikke uten grunn at gutta som laster inn guffa for Red Arrows, har total værnedrakt for jobben.
    Du kan blande det med hva du vil, bare det ikke går igjennom motoren,

    Det tåler 800 grader C, og overlever således alt av varme vi måtte tilføre det.
    Har du ikke fritt utløp, så kommer modellen din til å se ut som et fargekart fra Jotun ganske snart.
    Jet har en stor fordel her..

    Det blandes ut i 1:10 eller 11. Ikke tynnere enn det! Således får du 10 eller 11 liter ferdigblandet røykstoff av 1 kg pulver.

    Så når du eventuelt bestiller, så ikke godta 95, 97, eller 99 % rent stoff, som du sikkert får tilbud om (til samme prisen selvfølgelig..) Da blir du grundig lurt.

    Euroen rant som en elv, før jeg skjønte tegninga. Og da mener jeg Amazonas!.......
    Den minste urenhet i fargestoffet kommer garantert før eller siden (helst før) til å tette slanger, røyknåler eller pumpe!
    Ikke bland det ut i metanol som brennstoff for motoren din.

    Da kommer den til å se ut som en turbinmotor brukt 7 timer i Hong Kong, dvs svart innvendig pga smog (eller annen farge du velger) innvendig! Jo faktisk, så var jetmotoren til kompisen min i Hong Kong kølsvart innvendig pga lufta der... Jeg har bilder av elendigheta, helt utrolig hva de puster inn der...

    100% rent fargestoff er det eneste alternativet du må gå for. Jeg vet hva jeg snakker om!

    Så når du har betemt deg for at du skal hanke inn stoffet, så har du sikkert problemer med å få porsjonert de fargene du har valgt ut sånn du vil også?

    Om du ikke kommer opp med en løsning selv, så er vår gode skribent i vårt eminente blad MI, Jonn Mero, den rette mannen å kontakte da.
    Emailen hans, finner du i slutten på hver spalte han skriver i hvert nummer vi får.
    Nå må jeg også få si at MI har blitt utrolig bra! Hatten av for alle som medvirker til det! Det må jeg virkelig få si..... Send inn stoff til de som har påtatt seg jobbene!

    Så veien til en trefarget (eller mere) slowroll kommer iallefall til å koste deg 1000 kroner pr farge/kg/pulver pluss utstyr til å få det ut.
    Men hva er vel det, når du er gira nok?

    På seg selv kjenner en andre best, er vel rett å si da

    Jeg hadde tre halvlitersflasker i min Boomerang XL. En for blå røyk, en for blank (hvit) og en for rød røyk.
    Det hele ble styrt fra en sinnrik ventil Jonn lagde til meg. Nå er Jonn en svært god kompis av meg, men jeg syntes allikevel at det var verdt en skikkelig påskjønnelse. Så nå leser han det som er av Hamsun, og jeg tror han gjør det enda.

    Dessverre ville ikke det flyet mere enn det gjorde, men nytt kommer iløpet av sommeren.
    Må nok innrømme at jeg tenker litt på de slowrollene jeg trente på, med rødt, hvitt og blått.

    Så jeg håper inderlig jeg ser hardbarka acro, med flerfarget røyk neste gang jeg har anledning til å møte opp på et større stevne.

    Håper også inderlig det er til nytte for noen, noe jeg har den største troen på at det er.

    Den harde jet-kjerne på østlandet burde så absolutt ta en titt her, og tenke seg om litt...
    Se også bildene av ventilen Jonn lagde. Den kan bli laget i så mange trinn/farger du vil, fordi guffa kommer inn i stempelet, og går ut i de mulighetene den får..

    Du kan selvfølgelig også blande flere farger for å få den nyansen du vil.
    Og fargene er upåvirket av all varme under 800 gr/C.


    Ja, ja.. Andre får overta nå..

    Lykke til med showet du skal servere! Det blir garantert SÅ fett å se på....... Akkurat det vet jeg.
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 01-05-07, 01:06.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Hva er det slags røykvæske disse rocke gutta bruker til sine scene show?
    Er det noen som har prøvd om den kan brukes?
    Den må jo kunne skaffes på musikk sjapper..
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

    Comment


    • #3
      Originally posted by stg View Post
      Hva er det slags røykvæske disse rocke gutta bruker til sine scene show?
      Er det noen som har prøvd om den kan brukes?
      Den må jo kunne skaffes på musikk sjapper..
      Vet ikke om det er brukbart men..

      Martin

      Kan skaffes av de fleste eventfirma, PA utleie osv.

      for sikkerhets skyld, røykveske til røykmaskin fåes både oljebasert og vannbasert. Der oljebasert helt klart ligger lengst, og holder samme høyde, mens vannbasert har en tendens til å stige, og forsvinner mye raskere.
      Last edited by TheTubaplayer; 16-10-07, 19:41.

      Comment


      • #4
        Disse rockegutta bruker palmeolje, om jeg ikke husker helt feil.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment

        Working...
        X