Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tette igjen skruehull, deretter skru i en treskrue?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tette igjen skruehull, deretter skru i en treskrue?

    Holder på å reparere motorfestet til en modell her, og kom over et lite problem: Mangler en innslagsmutter i firewall'en, og det er klin umulig å komme til for å få satt i en ny.
    Skruehullet er relativt stort, og jeg er avhengig av å få skrudd i en skrue i samme hullet.
    Går det ann å få tettet igjen dette med et eller annet, deretter skru i en treskrue? Hvilket materiale egner seg for det? Går det f.eks greit å skru en skrue inn i epoxy?

    Noen som har noe tips?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Hei. Kan du ikke ta flyfiner på begge sider av hullet og lime dem sammen da, og deretter skru skruven i den??
    Takk for deeeeeee

    Mvh Pål Jonny

    Comment


    • #3
      Kommer bare til på den ene siden av hullet, og der kan jeg desverre ikke legge på noe utenpå, ettersom motorbukken skal skrus til firewallen.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        Har du mulighet til å ta et bilde av dette?
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • #5
          kan du ikke bare bore eit større hull i firewall'n i senter f.eks slik att du kan komme inn til baksiden av den.Da kan du jo få lagt inn en x-finer bit på baksiden av hullet.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Hei,
            Du kan i alle fall ikke skru en treskrue i epoxy, epoxy blir for hardt og sprøtt når det tørker så det kommer til å sprekke.
            Forøvrig kan epoxy bores og gjenges opp for vanlige maskinskruer, men det krever en del gjenger for at det skal bli noe hold i det.

            mvh
            Chris

            Comment


            • #7
              Så lenge skruen blir satt inn før epoxien herder, så sprekker det ikke.
              Var det ikke et triks med å blande bakepulver og epoxy her på forumet engang?
              Da blir det litt mer "struktur" i limet, så det ikke sprekker så lett.
              Det finnes forresten ganske mange måter å få inn islagsmuttere på, hvis man er litt mcgyver. Bilde hadde hjulpet her.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                En mini variant av Hollo-bolt hadde vært tingen: http://www.lindapterna.com/index.php?pid=browse&pn=HB

                Lager lett en sånn i dreiebenk...
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Jeg tror kanskje jeg får løst det nå. Spikket til en plugg av en furulist jeg hadde liggende, og limte den inn i hullet med epoxy blandet med microballoons. Skrur en treskruet igjennom etterpå, så får jeg se om det holder.

                  Den hollobolten der så veldig kjekk ut, roadrune! Hadde vært genialt å hatt et par sånn liggende for lignende tilfeller.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #10
                    Legger ved bilder av en sak jeg har brukt med hell. Vet ikke hva den heter.

                    Denne kan kanskje være et alternativ til den "Hollo-bolten" Roadrune linker til?

                    Den er 8mm utvendig før den skrues sammen og med en 4mm skrue en skrur til med.
                    Det er i prinsippet en mutter som er festet i en gummihylse som utvider seg i hullet når skruen strammes til. Det vil bli en kant både foran og bak platen den står igjennom. Hvis en løsner skruen igjen er det like enkelt å fjerne saken.
                    Funket greit for meg da jeg måtte feste et motorfeste av samme årsak som deg.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X