Unconfigured Ad

Collapse

Hysol 9462 - herdetid?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Hysol 9462 - herdetid?

Brukte Hysol for første gang i går for å lime inn et spant.
    Jeg bestilte limpresse og slike miksespisser hvor de to komponentene visnok skal mikses på vei ut av spissen.
    Nå har det gått ca. 18 timer, i 20-22 gr. og deler av fugen er fremdeles bløt og kan ikke berøres.
    I anvisningen står det at full styrke oppnås etter 3 døgn i romtemperatur men at den kan berøres etter 4-8 timer.

Er det noen som har eraring med disse miksepinnene? Kan det være at komponentene ikke blir godt nok mikset og at det er det som gjør at deler av fugen er bløt fremdeles?

Stein
  • oistein
    Moderator
    • Apr 2006
    • 681

Problemet skyldes faktisk at det kommer ofte kun hvit guffe ut til å begynne med og lite tranparent gul guffe (herder). Varmer du opp limet først går det bedre. Evt at du tar av blandespissen og presser ut i en kopp til du ser at det kommer like mye av begge deler. Du kan evt blande det på samme måte som du blander epoxy i en kopp til å begynne med så får du bedre føling med herdetid.

Comment

• jijohans
      • Dec 2005
      • 1169

Bruker dette til det meste monterings arbeid i mine "F5B" modeller, blander som vanlig epoxy i kopp, og tørker på ca. 1 døgn... Har nå handlet "presse" og blandespisser, men har ikke fått teste dette enda...
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Eureka
        Forhandler
        • Aug 2002
        • 764

Blandespiss er kjekk å bruke hvis du skal lime mye på en gang, eller i hvertfall før det som er i spissen begynner å herde.
        Klarer du å holde den i gang så blander spissen perfekt, det er jo derfor den er der.
        Ulempen er at det blir forholdsvis mye svinn stående og herde i spissen når du er ferdig.

Til småliming er det bedre å bare trykke ut litt i en kopp eller på litt papir, og blande for hånd.

Herdetid er min. 8 timer, helst 12 timer.

Her er specs på limet:

Kjell Aanvik

Comment

• The banned
          • Jun 2007
          • 177

Hei
          Desverre er det slik at første gang du bruker en blandespiss, så må du trykke ut litt først som du bare må kaste. dette fordi det ikke kommer lik mengde hysol og herder. Det blir ikke mye svinn med disse blandespissene, ikke kast de når du er ferdig med jobben. Putt blandespissen i en pose, og videre ned i fryseboksen, da holder den seg lenge. Når du så skal lime mer, tar du den opp fra fryseren og kan bruke den som vanlig. Du trenger ikke og klemme ut og kaste det som sitter i blandespissen fra forrige gang, bare la den tine (dette går på 10-15 min) og bruk den som vanlig.

mvh
          Christian
          Mvh.
          Christian

Jets Of Norway

Comment

Working...