Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sølvlodding - et kjapt spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sølvlodding - et kjapt spørsmål

    Fikk noen stenger med sølvloddetinn i dag. Stengene er dekket med et gult middel. Er det dette gule som er flussmiddelet eller skal det skrapes vekk før man lodder?
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Mine stenger har et hvitt belegg. Det er flussmiddel og skal være der.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      OK, takker Da skal jeg ut å prøve
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Det gule er flussmiddel ja

        Comment


        • #5
          Da har jeg vært ute i garasjen å prøvd. Ser dette rett ut? Det er sterkt. Jeg klarer ikke å brekke det løs igjen.
          Attached Files
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123 View Post
            Fikk noen stenger med sølvloddetinn i dag. Stengene er dekket med et gult middel. Er det dette gule som er flussmiddelet eller skal det skrapes vekk før man lodder?
            Jeg bruker også noen gule, fra Krumscheid. Det er flussmiddel

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Originally posted by william123 View Post
              Da har jeg vært ute i garasjen å prøvd. Ser dette rett ut? Det er sterkt. Jeg klarer ikke å brekke det løs igjen.
              Ser riktig ut det der !

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Ja det er de fra Krumscheid jeg også har. De to rørbitene er bare noe rester jeg har liggende til overs, så hvis dere godkjenner det så skal jeg ut å lodde bend'ene til Yak'en min

                Grunnen til at jeg spør er at jeg spør er at jeg aldri har gjort dette før. Det var veldig enkelt, mistenkelig enkelt...
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Ser riktig ut det der !

                  Mvh OJ
                  Flott Da skal jeg ut å lodde!
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by william123 View Post
                    Ja det er de fra Krumscheid jeg også har. De to rørbitene er bare noe rester jeg har liggende til overs, så hvis dere godkjenner det så skal jeg ut å lodde bend'ene til Yak'en min

                    Grunnen til at jeg spør er at jeg spør er at jeg aldri har gjort dette før. Det var veldig enkelt, mistenkelig enkelt...
                    Ja, det er mistenkelig enkelt. Er ikke så lenge siden jeg lærte dette selv og ble overasket over vansklighetsgraden(letthetsgraden)
                    Jeg går over loddingene med noe tynt/skarpt og sjekker at det ikke er noen hull i loddingene helt igjennom bendet, er sikkert ikke nødvendig om de ser at det ligger på godt med tinn.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Jeg fylte røret med vann mens den ene enden var plugget igjen og så etter lekkasjer, fant en liten lekkasje. Spiller ingen rolle da den var bar test.
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg loddet en messing gjengehylse på en støtstang med sølv for en tid tilbake. Jeg synes ikke resultatet ble bra. Hylsa satt veldlig godt, ingen problem det. Men selve hylsa, den gjengede delen synes jeg ble veldig myk etterpå og kunne bøyes med lite kraft.

                        Jeg droppet derfor å lodde videre.

                        Men hva, foruten sølv, skal da brukes på disse loddehylsene?

                        Det må jo mye varme til for å få sølvet til å flyte utover. Det ser ut til at det ble for mye varme slik at herdingen, i messingen i dette tilfellet, ble borte.

                        Stein

                        Comment


                        • #13
                          Heisann,

                          Når man varmer for mye på kopper/messing blir den mykere, litt avhengig av legeringen.
                          Når det er snakk om mindre deler bruker jeg selv tinnlodding, og ikke sølvlodding, hvis det spiller noen rolle med hardheten.
                          Tinn krever mindre varme, og holder i de fleste tilfeller mer enn godt nok på små tynne deler.

                          Kopperpakninger for eks. er gjerne glødd kopper. Mykt og fint!

                          Mvh
                          SveinB
                          Last edited by SveinB; 14-01-09, 22:15.
                          www.micro-hobby.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SveinB View Post
                            Heisann,

                            Når man varmer for mye på kopper/messing blir den mykere, litt avhengig av legeringen.
                            Når det er snakk om mindre deler bruker jeg selv tinnlodding, og ikke sølvlodding, hvis det spiller noen rolle med hardheten.
                            Tinn krever mindre varme, og holder i de fleste tilfeller mer enn godt nok på små tynne deler.

                            Kopperpakninger for eks. er gjerne glødd kopper. Mykt og fint!

                            Mvh
                            SveinB
                            Hvis du er redd for å varme for mye, så er ett triks å dyppe en fille i kaldt vann, og surre den rundt delene rett ved siden av skjøten.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Sølvlodding krever mye varne, og det er en fordel å kunne glass eller sandblåse etterpå.Da blir kobber hardt igjen.Her er renslighet og forsiktighet en dyd. Lodding av tynne messingdeler kan fort gå galt. Litt for mye varme, og messingen krakkelerer. .Pinner kan også kjøpes i velassorterte rørleggerforretninger.På tynne deler kan gassflamme brukes, på tykkere deler må det autogen til. (Oksygen og acetylen)
                              Fly well-make my day!

                              Comment

                              Working...
                              X