Fikk noen stenger med sølvloddetinn i dag. Stengene er dekket med et gult middel. Er det dette gule som er flussmiddelet eller skal det skrapes vekk før man lodder?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Sølvlodding - et kjapt spørsmål
Collapse
X
-
Mine stenger har et hvitt belegg. Det er flussmiddel og skal være der.
-
Originally posted by william123 View PostFikk noen stenger med sølvloddetinn i dag. Stengene er dekket med et gult middel. Er det dette gule som er flussmiddelet eller skal det skrapes vekk før man lodder?
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Ja det er de fra Krumscheid jeg også har. De to rørbitene er bare noe rester jeg har liggende til overs, så hvis dere godkjenner det så skal jeg ut å lodde bend'ene til Yak'en min
Grunnen til at jeg spør er at jeg spør er at jeg aldri har gjort dette før. Det var veldig enkelt, mistenkelig enkelt...William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
Comment
-
Originally posted by william123 View PostJa det er de fra Krumscheid jeg også har. De to rørbitene er bare noe rester jeg har liggende til overs, så hvis dere godkjenner det så skal jeg ut å lodde bend'ene til Yak'en min
Grunnen til at jeg spør er at jeg spør er at jeg aldri har gjort dette før. Det var veldig enkelt, mistenkelig enkelt...
Jeg går over loddingene med noe tynt/skarpt og sjekker at det ikke er noen hull i loddingene helt igjennom bendet, er sikkert ikke nødvendig om de ser at det ligger på godt med tinn.
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Jeg loddet en messing gjengehylse på en støtstang med sølv for en tid tilbake. Jeg synes ikke resultatet ble bra. Hylsa satt veldlig godt, ingen problem det. Men selve hylsa, den gjengede delen synes jeg ble veldig myk etterpå og kunne bøyes med lite kraft.
Jeg droppet derfor å lodde videre.
Men hva, foruten sølv, skal da brukes på disse loddehylsene?
Det må jo mye varme til for å få sølvet til å flyte utover. Det ser ut til at det ble for mye varme slik at herdingen, i messingen i dette tilfellet, ble borte.
Stein
Comment
-
Heisann,
Når man varmer for mye på kopper/messing blir den mykere, litt avhengig av legeringen.
Når det er snakk om mindre deler bruker jeg selv tinnlodding, og ikke sølvlodding, hvis det spiller noen rolle med hardheten.
Tinn krever mindre varme, og holder i de fleste tilfeller mer enn godt nok på små tynne deler.
Kopperpakninger for eks. er gjerne glødd kopper. Mykt og fint!
Mvh
SveinBLast edited by SveinB; 14-01-09, 22:15.
Comment
-
Originally posted by SveinB View PostHeisann,
Når man varmer for mye på kopper/messing blir den mykere, litt avhengig av legeringen.
Når det er snakk om mindre deler bruker jeg selv tinnlodding, og ikke sølvlodding, hvis det spiller noen rolle med hardheten.
Tinn krever mindre varme, og holder i de fleste tilfeller mer enn godt nok på små tynne deler.
Kopperpakninger for eks. er gjerne glødd kopper. Mykt og fint!
Mvh
SveinBHilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
Sølvlodding krever mye varne, og det er en fordel å kunne glass eller sandblåse etterpå.Da blir kobber hardt igjen.Her er renslighet og forsiktighet en dyd. Lodding av tynne messingdeler kan fort gå galt. Litt for mye varme, og messingen krakkelerer. .Pinner kan også kjøpes i velassorterte rørleggerforretninger.På tynne deler kan gassflamme brukes, på tykkere deler må det autogen til. (Oksygen og acetylen)Fly well-make my day!
Comment
Comment